Inför en hållbar miljöpolitik NU!

Debatt. Det hör numera till god ton i svensk politik att hänvisa till miljöfrågan som ”vår tids ödesfråga”. I högtidstal och politiska program nämns den nästan alltid som en av de allra viktigaste. Den rödgröna regeringen har också uppgraderat miljöfrågorna, och en del konkreta förslag lades redan i höstbudgeten.

Trots detta är det som om allvaret inte riktigt fastnar. Själva genomförandet av en hållbar omställning skjuts så långt fram i tiden att vi ändå knappast att kommer ha en chans att hålla temperaturhöjningarna under två grader.

En av världens främsta klimatforskare, Kevin Anderson, har varnat för att två graders temperaturhöjning förmodligen är långt farligare än vi tidigare trott: De globala utsläppen skulle behöva minska med 15 procent per år – och hamna vid noll runt 2040 – för att vi ska ha en rimlig chans att nå detta mål. Mat, el, resor, transporter – allt måste bli hundra procent fossilfritt. Och de industrialiserade länderna borde sänka sina utsläpp ännu snabbare för att utvecklingsländerna ska ha ett litet utrymme att växa under tiden.

Miljöfrågan är full av motstridigheter.

Världens mest energieffektiva länder (inklusive Sverige) är också världens mest miljöförslitande (sett till produktion och konsumtion). Vi oroar oss allt mer för klimatförändringarna, men reser mer än någonsin – och maten vi äter och kläderna vi köper transporteras allt längre sträckor över jordklotet. Även om alla inser att de koldioxidutsläppande sektorerna måste bära mer av sina miljökostnader, vill ingen att svensk produktion, åkerinäring eller allmänna konkurrenskraft ska slås ut.

Vi har sedan 150 år byggt in oss i ett samhällssystem där energi (och dess avfall och utsläpp) är alldeles för billigt, och där billig energi faktiskt varit själva förutsättningen för vår ekonomiska tillväxt. Detta måste vi bygga oss ur. Inte på 150 år, utan 20 eller 25. Ny teknik är nödvändig, men de flesta inser också att större sociala och ekonomiska förändringar måste till. Samtidigt har de människor som förlorar mest vid stigande temperaturer – de fattiga – minst tillgång till den ekonomiska och politiska makten.

Det är när man inser att snabbare omställning krävs samt att tekniken bara kan vara en del av lösningen – som man också förstår vilken tydlig klassfråga miljöfrågan är. Just därför borde också fackförbunden (och LO) ta ett mycket större ansvar i att opinionsbilda och driva fram förslag för omställning till en fossilfri ekonomi.

Transport befinner sig i själva verket mitt i ”stormens öga”, eftersom transporterna står för en stor och växande del av utsläppen. Transports åsikt att åkerinäringen bör åläggas ett klimatansvar är bra. Men att skjuta på omställningen till 2050 är livsfarligt. Tiden när hållbarheten kunde fortsätta att skjutas på framtiden är sedan länge förbi.

Med en rödgrön regering är de politiska förutsättningarna egentligen rätt goda för en mer radikal miljöpolitik. Men det krävs att vi tar ställning i svåra intressekonflikter. Det krävs att socialdemokratin och facket prioriterar miljömässig lika mycket som social och ekonomisk hållbarhet.

Och det krävs att gräsrötterna trycker på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam

Insektsdöden – ett hot mot vår existens

Alexandras krönika. Det är mitten av 1980-talet. Min mamma och jag är på väg hem. Det är skymning och insekterna slår mot bilrutan tills den nästan är svart. Mamma sprutar spolarvätska och försöker få bort dem med vindrutetorkarna.

Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.

Vilka är dina ursäkter?

Miljötänk. Vi vet så mycket om klimatkrisen, ändå lever vi på som förut. Vilka är dina ursäkter för att inte leva mer hållbart?

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.