Inför en hållbar miljöpolitik NU!

Debatt. Det hör numera till god ton i svensk politik att hänvisa till miljöfrågan som ”vår tids ödesfråga”. I högtidstal och politiska program nämns den nästan alltid som en av de allra viktigaste. Den rödgröna regeringen har också uppgraderat miljöfrågorna, och en del konkreta förslag lades redan i höstbudgeten.

Trots detta är det som om allvaret inte riktigt fastnar. Själva genomförandet av en hållbar omställning skjuts så långt fram i tiden att vi ändå knappast att kommer ha en chans att hålla temperaturhöjningarna under två grader.

En av världens främsta klimatforskare, Kevin Anderson, har varnat för att två graders temperaturhöjning förmodligen är långt farligare än vi tidigare trott: De globala utsläppen skulle behöva minska med 15 procent per år – och hamna vid noll runt 2040 – för att vi ska ha en rimlig chans att nå detta mål. Mat, el, resor, transporter – allt måste bli hundra procent fossilfritt. Och de industrialiserade länderna borde sänka sina utsläpp ännu snabbare för att utvecklingsländerna ska ha ett litet utrymme att växa under tiden.

Miljöfrågan är full av motstridigheter.

Världens mest energieffektiva länder (inklusive Sverige) är också världens mest miljöförslitande (sett till produktion och konsumtion). Vi oroar oss allt mer för klimatförändringarna, men reser mer än någonsin – och maten vi äter och kläderna vi köper transporteras allt längre sträckor över jordklotet. Även om alla inser att de koldioxidutsläppande sektorerna måste bära mer av sina miljökostnader, vill ingen att svensk produktion, åkerinäring eller allmänna konkurrenskraft ska slås ut.

Vi har sedan 150 år byggt in oss i ett samhällssystem där energi (och dess avfall och utsläpp) är alldeles för billigt, och där billig energi faktiskt varit själva förutsättningen för vår ekonomiska tillväxt. Detta måste vi bygga oss ur. Inte på 150 år, utan 20 eller 25. Ny teknik är nödvändig, men de flesta inser också att större sociala och ekonomiska förändringar måste till. Samtidigt har de människor som förlorar mest vid stigande temperaturer – de fattiga – minst tillgång till den ekonomiska och politiska makten.

Det är när man inser att snabbare omställning krävs samt att tekniken bara kan vara en del av lösningen – som man också förstår vilken tydlig klassfråga miljöfrågan är. Just därför borde också fackförbunden (och LO) ta ett mycket större ansvar i att opinionsbilda och driva fram förslag för omställning till en fossilfri ekonomi.

Transport befinner sig i själva verket mitt i ”stormens öga”, eftersom transporterna står för en stor och växande del av utsläppen. Transports åsikt att åkerinäringen bör åläggas ett klimatansvar är bra. Men att skjuta på omställningen till 2050 är livsfarligt. Tiden när hållbarheten kunde fortsätta att skjutas på framtiden är sedan länge förbi.

Med en rödgrön regering är de politiska förutsättningarna egentligen rätt goda för en mer radikal miljöpolitik. Men det krävs att vi tar ställning i svåra intressekonflikter. Det krävs att socialdemokratin och facket prioriterar miljömässig lika mycket som social och ekonomisk hållbarhet.

Och det krävs att gräsrötterna trycker på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.