Ny regering – infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

Transportfrågorna fick inte särskilt stor uppmärksamhet under regeringsförklaringen. Några saker som nämndes var att järnvägen ska få mer resurser. Pengar ska satsas på att få över gods från väg till järnväg och sjöfart. Ytterligare steg ska tas för att klara klimatmålen.

– Det ska gå att ladda och tanka fossilfritt i hela landet. Inga nya bensin och dieseldrivna bilar ska säljas efter 2030, sa statsminister Stefan Löfven.

Infrastrukturen har tidigare legat under näringsdepartementet. Men nu ska den få ett eget departement lett av Tomas Eneroth (S), som fortsätter som infrastrukturminister. Departementet kommer att ansvara för transporter, energi och digitalisering. På infrastrukturdepartementet kommer Anders Ygeman (S) att göra comeback i regeringen, nu som energi- och digitaliseringsminister. Statsministern sa vid en pressträff att det är två områden som kommer att kräva stora investeringar.

I SVT var SD-ledaren Jimmie Åkesson upprörd över att Anders Ygeman blir minister efter att ha blivit avsatt i samband med IT-skandalen på Transportstyrelsen.

– Det är anmärkningsvärt och olämpligt, sa han.

Vänsterledaren Jonas Sjöstedt uttryckte kritik mot innehållet i förklaringen, då främst mot skattesänkningarna.

– Det märks man har bytt vem man samarbetar med. Nu blir det skattesänkningar för dem som har det rätt bra redan, sa han till SVT.

Mikael Damberg (S) blir ny inrikesminister, med ansvar för polis och civilförsvar. Polisen ska få mer resurser och målet är att 10 000 nya ska anställas på myndigheten. Polisen ska också få större möjlighet att godkänna kameraövervakning på allmän plats. Något som kan komma att påverka bevakningsbranschen.

Politisk inriktning.

Den 11 januari stod det klart att Socialdemokraterna och Miljöpartiet får stöd av Centerpartiet och Liberalerna.

De båda borgerliga partierna kommer inte att sitta i regeringen, men alla fyra partier har kommit överens om 73 punkter som är en liten del av den politik som ska drivas. Punkterna bekräftades av Stefan Löfvens regeringsförklaring.

Det som fått mest uppmärksamhet från uppgörelsen är de delar som går tvärt emot vad facket brukar stå för.

  • Förändring av lagen om anställningsskydd.
  • Sänkt skatt för höginkomsttagare.
  • Marknadshyror för nyproducerade lägenheter.
  • De liberala reglerna för arbetskraftsinvandring blir kvar.
  • Göra om a-kassan efter dansk modell. Med hög ersättning i början, men med en brantare nedtrappning av ersättningen allt eftersom.

Hela uppgörelsen går att läsa här.

Du kan läsa hela regeringsförklaringen här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.