Inga deltider på Landvetter
SAS ville tvinga ner hälften av lastarna på deltid. Sedan ville de säga upp runt 15 personer. Efter segdragna förhandlingar har det stannat vid sju uppsagda, och inga deltidstjänster.
Kenneth Grampe, ombudsman på Transports flygavdelning, beskriver förhandlingsresultatet som en enorm framgång.
– Ingen behövde gå ner på deltid, så där drev vi igenom en jätteviktig princip. Sedan ville arbetsgivarna säga upp 14-15 personer och vi fick ner det till sju, varav tre medlemmar. Det är tråkigt för de uppsagda naturligtvis, men vi har hållit oss stenhårt till las, säger han.
Det var i höstas som SAS först flaggade för att heltidstjänster skulle göras om till deltid. Vid den tidpunkten hade företagets representanter inte ens räknat med mbl-förhandlingar, utan hade bara tänkt kalla till informationsmöte.
När Transport krävde förhandlingar, fick dessa ajourneras flera gånger eftersom arbetsgivarna dröjde med att lämna ut beslutsunderlag.
Ändå tycks Kenneth Grampe närmast road av förhandlingsprocessen.
– Arbetsgivarsidans representanter såg märkbart förvånade ut när vi hänvisade till las. Hade de inte trott att vi skulle göra det, eller?
Han berömmer också medlemmarna på rampen och i godshallen på Landvetter, som enligt Kenneth Grampe visat stor enighet under de segdragna förhandlingarna.
– De har stöttat oss hela vägen och fört den lokala fackliga kampen, medan vi har hållit i juridiken.
Bland annat vägrade alla medlemmar att jobba övertid.
– Det gjorde situationen besvärlig för företaget, och visade att verksamheten inte gick runt utan övertid ens med befintlig bemanning. Det underströk vår åsikt, att det inte finns någon övertalighet på arbetsplatsen, säger Kenneth Grampe.