Inga generella beslut om plexiglasskydd i taxi

Taxi. – Vi har inte möjlighet att fatta generella beslut för en hel bransch. Så bemöter Arbetsmiljöverket Transports kritik om långsamma beslut när det gäller coronaskydd för taxi- och färdtjänstförare.

Transportarbetaren skrev i förra veckan om Arbetsmiljöverkets (AV) beslut riktat till två taxibolag i Örebro. Myndigheten krävde att företagen ska montera barriärskydd mellan chaufförer och passagerare i sina fordon och att inga resenärer tillåts sitta i framsätet, bredvid föraren.

Är detta inte genomfört den 3 september hotar AV bolagen med vite på 100 000 kronor vid varje resa som görs utan vidtagna åtgärder.

Myndigheten har tidigare fattat beslut om plexiglas och stopp för framsätesåkning för ett taxibolag i Stockholm (i slutet av mars) och ytterligare ett i Västerås (i början av april). För Örebroföretagen kom beslutet i mitten av juli.

– Bra beslut eftersom smittspridningen åter ökar i samhället och att AV hänvisar till att vaccin inte ger 100 procent skydd mot smitta, kommenterade Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig.

Men både han och flera av Transports regionala skyddsombud, som drivit frågan till AV,  är kritiska till att besluten dragit ut på tiden. Ett generellt beslut för hela branschen hade gått snabbare och skyddat smittutsatta förare bättre, menar Transport.

Någon kommentar från AV:s generaldirektör, Erna Zelmin-Ekenhem kommer inte. I stället mejlar regionchef Pernilla Niia (Västra Götalands, Hallands och Jönköpings län). Hon skriver att myndighetens beslut ”riktar sig till enskilda företag och är fattade efter att skyddsombud väckt ärenden hos AV på just de företagen”. Att AV inte kan fatta generella förbud eller förelägganden för en hel bransch, förklarar Pernilla Niia:

”Våra beslut behöver grunda sig på förutsättningarna och riskerna hos den inspekterade arbetsgivaren. Det framgår av arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets befogenheter.”

Myndigheten har däremot informerat branschen om sina beslut, anför Niia.

Varför har det tagit så lång tid från det att regionala skyddsombud ställt krav på bättre coronaskydd till dess att AV fattat beslut?

Regionchefen ger inget svar som gäller för hela landet, utan riktar in sig på de två senaste besluten, i Örebro.

”Vår handläggning har pågått i enlighet med förvaltningslagen och våra interna rutiner. Innan AV fattar ett beslut ska AV ta in uppgifter och även underrätta arbetsgivaren om vilka underlag vi kommer att använda inför ett kommande beslut. Det har skett i dessa ärenden.”

Myndigheten fick in anmälan i april/maj och inspektioner och flera kontakter med arbetsgivaren och skyddsombudet gjordes under samma tid. ”Vi underrättade arbetsgivaren i juni och fick in synpunkter i slutet av juni. Beslutet fattades i juli”, skriver hon.

Två av besluten om coronaskydd gäller för taxibolag i samma koncern, Connect Bus Sandarna med säte i Göteborg. Åtgärder ska göras i Västerås och Örebro. Kan AV inte fatta beslut som rör alla företag inom en och samma koncern  – i stället för att beta av ett bolag i taget, på olika orter?

”Vi på Arbetsmiljöverket kan inte ställa krav på koncernnivå, vi behöver ställa kraven till den arbetsgivare (organisationsnummer) som har anställd personal på ett arbetsställe som omfattas av vår inspektion.”

Regionchefen hänvisar åter till att AV jobbar för att nå ut till branscherna med information om sina bedömningar. Hon skriver att det är bra om arbetsgivare samverkar med sin personal och sina skyddsombud om hur de ska jobba säkert. Och att ”hela arbetsmiljölagstiftningen bygger på att man ska samverka om sådana här frågor på varje arbetsplats”.

I olika Facebook-grupper går åsikterna isär om för- och nackdelarna med plexiglasskydd efter Transportarbetarens förra artikel. Vissa har plexiglas i sina fordon andra inte. En del välkomnar skydden och är ”jättenöjda”, andra vill inte ha dem. En chaufför skriver: ”Ser själv många fördelar med skydd för föraren. Förr hade vi det alltid i bilarna, men på 90-talet togs det bort.”

En åkare skriver att han erbjöd sig att montera plexiglas redan förra sommaren men att förarna sa nej. ”De tyckte att det var onödigt, störande och att det är svårt att ta betalt genom plexiskivan. Dessutom tar den benutrymme för kunden, samt att en av mina chaufförer har hörapparat och inte kan höra kunden mumla i glaset.”

Regionala skyddsombudet Mikael Löwdin på Transports avdelning i Västerås begärde plexiglas och stopp för framsätesåkning i taxibilarna, men inte i bussarna på ett bolag

– De anställda var nöjda med att få skydden i småbilarna och att Region Västmanland delade ut munskydd och riktiga andningsskydd. De använder förarna när de spänner fast och hjälper passagerarna på- och av fordonen. Men på de två företagen i Örebro gäller beslutet om plexiglas även för bussarna, säger han.

När Arbetsmiljöverkets inspektörer är på plats borde de passa på att se över hela coronaskyddet eller det aktuella arbetsmiljöproblemet, resonerar Löwdin.

– Men inspektören tittar bara på det vi anmält. Inget utöver det, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Hovland:
    4 september, 2021

    Backa beslutet. Någon måste ta sitt sunda förnuft och lägga ner detta vansinne som kommer 1 1/2 år för sent.
    Ta ert förnuft till fånga!

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.