Inga polska villkor på Circle K:s bensintransporter
Inget avtal. Bensinbolaget Circle K har sagt upp samarbetet med bränsletransportören Samat, som dumpade lönerna för dem som körde. Transport har sedan Samat fick uppdraget legat på för att de polska chaufförerna skulle få svenska villkor när de jobbar i Sverige.
– Det här känns suveränt, säger Tommy Jonsson, anställd i Transports åkeriprojekt och en av dem som har agerat.
Lite bakgrund:
I oktober kunde Transportarbetaren berätta att Circle K, bensinbolaget som tidigare hette Statoil, bytte bränsletransportör i södra Sverige. Chaufförerna på det tidigare företaget fick inte fortsätta på Samat som tog över.
Transport tecknade dock snabbt ett kollektivavtal med företaget, som ingår i franska Samat group. De polska chaufförer som anlitades skulle bli anställda i det svenska bolaget och få svenska villkor.
– Sedan fick vi veta att chaufförerna skulle flyttas till det polska bolaget, få en lägre grundlön och dessutom få sin arbetstid minskad till 75 procent, berättar Tommy Jonsson. Då såg Lasse Lindgren (Transports förra ordförande) till att vi i åkeriprojektet åkte ner till Malmö för att hjälpa avdelningen.
Transport skrev till polska Samat med kravet att ett utstationeringsavtal skulle tecknas för den verksamhet som pågår i Sverige. Med ett sådant skulle förarna garanteras det svenska avtalets minimilön, liksom semesterdagar, arbetstid och arbetsmiljöregler enligt svenskt kollektivavtal.
– Men vi hörde inget från Samat, säger Tommy Jonsson.
Samtidigt hade Transport kontakt med bensinbolaget och beskrev turerna med Samat.
Och i dag meddelade Circle K att samarbetet med Samat inte kommer att fortsätta i Sverige. Det avslutas till sommaren, när i stället Martinsen Transport kommer att ta över bränsletransporterna till mackarna i södra Sverige.
Varför? frågar Transportarbetaren. Bensinbolaget väljer att svara i ett mejl, med avsändaren Johan Backman, marknads- och kommunikationsdirektör:
”Den 1 mars ändrade Samat på eget initiativ villkoren för ersättning till chaufförer i Samat Sverige AB. De frångick därmed kollektivavtalet och det kan vi inte acceptera. Alla transportföretag som Circle K Sverige AB anlitar kravställs att följa svensk lagstiftning och svenskt kollektivavtal enligt Transportarbetareförbundet.”