Inga polska villkor på Circle K:s bensintransporter

Inget avtal. Bensinbolaget Circle K har sagt upp samarbetet med bränsletransportören Samat, som dumpade lönerna för dem som körde. Transport har sedan Samat fick uppdraget legat på för att de polska chaufförerna skulle få svenska villkor när de jobbar i Sverige.

– Det här känns suveränt, säger Tommy Jonsson, anställd i Transports åkeriprojekt och en av dem som har agerat.

Lite bakgrund:

I oktober kunde Transportarbetaren berätta att Circle K, bensinbolaget som tidigare hette Statoil, bytte bränsletransportör i södra Sverige. Chaufförerna på det tidigare företaget fick inte fortsätta på Samat som tog över.

Transport tecknade dock snabbt ett kollektivavtal med företaget, som ingår i franska Samat group. De polska chaufförer som anlitades skulle bli anställda i det svenska bolaget och få svenska villkor.

– Sedan fick vi veta att chaufförerna skulle flyttas till det polska bolaget, få en lägre grundlön och dessutom få sin arbetstid minskad till 75 procent, berättar Tommy Jonsson. Då såg Lasse Lindgren (Transports förra ordförande) till att vi i åkeriprojektet åkte ner till Malmö för att hjälpa avdelningen.

Transport skrev till polska Samat med kravet att ett utstationeringsavtal skulle tecknas för den verksamhet som pågår i Sverige. Med ett sådant skulle förarna garanteras det svenska avtalets minimilön, liksom semesterdagar, arbetstid och arbetsmiljöregler enligt svenskt kollektivavtal.

– Men vi hörde inget från Samat, säger Tommy Jonsson.

Samtidigt hade Transport kontakt med bensinbolaget och beskrev turerna med Samat.

Och i dag meddelade Circle K att samarbetet med Samat inte kommer att fortsätta i Sverige. Det avslutas till sommaren, när i stället Martinsen Transport kommer att ta över bränsletransporterna till mackarna i södra Sverige.

Varför? frågar Transportarbetaren. Bensinbolaget väljer att svara i ett mejl, med avsändaren Johan Backman, marknads- och kommunikationsdirektör:

”Den 1 mars ändrade Samat på eget initiativ villkoren för ersättning till chaufförer i Samat Sverige AB. De frångick därmed kollektivavtalet och det kan vi inte acceptera. Alla transportföretag som Circle K Sverige AB anlitar kravställs att följa svensk lagstiftning och svenskt kollektivavtal enligt Transportarbetareförbundet.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.