Inga Profficearbetare garanteras jobb på Ica

År 2011 la Ica ut verksamheten vid sitt lager i Jordbro på bemanningsföretaget Proffice Logistic Solutions. Nu ska företaget ta tillbaka lagerverksamheten i egen regi, första kvartalet 2014. Varför?

Icas skriftliga svar lyder: ”Icas lager i Årsta las ner 2011 eftersom vi ville effektivisera och få en modernare och mer flexibel lagerverksamhet. Samtidigt öppnade vi ett antal spridningspunkter, varav Jordbroanläggningen var en. Några av våra medarbetare i Årsta blev erbjudna arbete i Jordbro. Omläggningen till Jordbro har inte gett det resultat vi hoppades på. Inte minst på grund av trafiksituationen i Stockholm, ur den aspekten ligger Årsta bättre till. Vi behöver kortare resvägar.”

Vad är fördelen med bemanning, jämfört med egen regi?

”Det handlar i första hand om att kunna vara mer flexibla. Våra leveranser är till exempel dubbelt så stora i volym en torsdag som en måndag. Får vi inte ut de volymer vi har planerat kan vi få problem med att få plats med de varor som är på ingång. Drabbas vi till exempel av en influensaepidemi kan det bli stora problem. Får vi inte iväg det som ska ut till butik drabbar det kunderna direkt genom att det de vill köpa inte finns i hyllorna.

Vid nedläggningen av lagret i Årsta drevs Jordbroanläggningen av en annan part än Proffice. Då det visade sig att verksamheten inte sköttes på det sätt vi avtalat blev vi tvungna att byta samarbetsparter och Proffice tog över driften. Vi har fortfarande i dag en kombination av spridningspunkter som vi driver själva och andra som drivs av samarbetspartners.”

Vad är nackdelen med inhyrd personal?

”Det är svårare att överföra vår kultur och våra arbetssätt. I vissa fall kan det uppstå kulturkrockar.”

Personalen på Proffice i Jordbro är orolig över sina jobb, kommer alla som är anställda där nu att få följa med till Ica? Varför – eller varför inte? Hur många?

”Bemanningen i Jordbro hanteras av Proffice. Vi har inga egna medarbetare där. Profficemedarbetarna i Jordbro har ingått ett anställningsavtal med Proffice, inte med Ica.
I Årsta kommer vi att anställa egna medarbetare i enlighet med den rekryteringsprocess vi kommit överens om med våra lokala fackliga organisationer.”

De anställda tycker att de ”bollas runt”. ”Vi har gått från Ica till Bring, till Proffice och nu ska vi tillbaka till Ica igen. Det är skit. Många har fått sina löner sänkta flera gånger”, säger en lagerarbetare. Hur reagerar Ica på det?

”Vi kan dessvärre inte kommentera det anställningsavtal som vår samarbetspartner, i det här fallet Proffice, ingått med sina medarbetare.”

På frågorna om tystnad och rädsla bland personalen svarar Ica:

”För oss är det självklart att arbetsrätt och arbetsmiljölagstiftningen följs i alla avseenden. Vi tycker också att det är viktigt att medarbetare hos Ica och hos företag vi anlitar har rätt till facklig anslutning, så att man som enskild medarbetare kan ha en företrädare som kan ta upp och driva frågor med arbetsgivaren.

Vi som köpare av bemanningstjänster har ett ansvar att ställa krav på bemanningsföretagen vi anlitar, men ytterst ligger arbetsgivaransvaret hos bemanningsföretaget, och därför tycker vi att frågan bör riktas till dem.”

”En känsla av rädsla, otrygghet och utbytbarhet är negativt, och vi vill att medarbetare hos oss och hos företag som arbetar åt oss har det bra. Men frågan om kreativitet är nog bättre ställd till en expert på arbetsmiljö eller psykologi.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.