Ingen är emot

Krönika. Egentligen är väl alla överens: Ingen ska behöva riskera livet på sitt jobb. Facken granskar, påpekar och ställer krav för att minimera farorna. Myndigheter inspekterar och försöker förbjuda farliga moment. Och för seriösa arbetsgivare är en enda dödsolycka på arbetsplatsen en mardröm.

Ändå.

I vårt senaste nummer finns det tre artiklar som vi helst inte hade skrivit:

1. Lastbilschaufförer rullade förra året upp i topp på den sorgliga listan över människor som dör i sitt jobb. Vi har tagit reda på vad som egentligen hände i varje olycka.

2. Den som står bakom disken på en bensinmack riskerar lika ofta som förr att få ett vapen riktat mot sig. Trots att det knappt finns några pengar i kassan längre. Rånarnas byte blir i stället ofta cigaretter.

3. Och en sopgubbes död har satt fart på diskussionen om den livsfarliga metoden att åka bakpå en sopbil.

Vi är tidningen som sätter fokus på riskerna med transportjobb. Som försöker krypa in bakom statistiken för att hitta orsaker till farorna. Vi träffar dem som drabbas, berättar deras historia – och hoppas att det kan öppna ögonen på fler. Transportarbetaren försöker helt enkelt erbjuda läsning som minskar riskerna för den som sitter bakom ratten, står bakom disken eller hämtar sopor.

Är det vad fackets tidning ska ägna sina krafter åt?

För att få veta om vi är på rätt spår har vi frågat just er – ni som är med i Transport och får tidningen hem i brevlådan. Vi lät TNS Sifo undersöka vad läsarna tycker. Och bland de öppna svaren fann vi en nyckelmening:

”Man skulle kanske kunna ha en solskenshistoria då och då.”

Den enkla, lilla önskan gick rakt in i hjärtat på oss journalister.

Så i den senaste tidningen möter du också Dominika Walanus som älskar sitt arbete, vi berättar solskenshistorien om hennes väg från den polska landsbygden till ett taxifik i Stockholm. Gunnar Johansson kan heller inte ha vantrivts på sitt jobb direkt. Efter 50 år på samma gummiverkstad säger han att det är trivseln som gör att han har stannat.

Och även om de flesta i grunden gillar sin tidning fick vi flera konkreta inspel från er läsare: Granska både arbetsgivarna och facket hårdare. Gör något åt papperstidningens utseende. Skriv fler artiklar som berör just mig.

Allt detta tar vi åt oss. Vi har börjat ett arbete som ska resultera i en både vassare, snyggare och mer berörande Transportarbetaren framöver.

Till dess kära läsare: Skriv en insändare!

Enligt Sifoundersökningen är insändarsidan en av de allra mest lästa, så där har du själv chansen att påverka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.