Ingen enighet kring taxiavtal
Förhandlingar om ett nytt kollektivavtal för taxichaufförer är igång. Men än så länge står parterna långt ifrån varandra.
Kollektivavtalet för taxichaufförer gick ut den 30 juni i år. Sedan dess har avtalet förlängts med en vecka i taget medan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund, BA, försökt komma överens om ett nytt avtal.
Än så länge har man dock inte kunnat närma sig varandra.
I tidigare avtalsförhandlingar har BA hållit hårt på ”märket”, den nivå på löneökningar som slogs fast när industriavtalet förhandlades fram i våras. Det har också varit Transports krav i förhandlingarna om taxiavtalet. Men kravet har avvisats av BA.
–De säger att det inte finns möjlighet att betala det i taxibranschen. De skyller på överetablering och att de ersättningar man får från kunderna inte möjliggör de nivåerna, säger Lars Lindgren ordförande för Transportarbetareförbundet.
För att komma vidare i förhandlingarna har Transport lagt fram andra krav. Ett exempel är frågan om obetald passningstjänst.
– Vi har föreslagit en skrivning som skulle innebära ett slut på att stå till arbetsgivarens förfogande utan ersättning, säger Lars Lindgren.
Inte heller det kravet har BA gått med på.
Lars Lindgren menar att det låsta läget väcker frågor som är större än taxiförarnas löneavtal.
– Kan vi acceptera ett konjunkturanpassat avtal? Om vi går med på att det inte finns pengar för löneökningar enligt märket inom taxi, då kanske man kan säga samma sak om åkeribranschen?
Anders Norberg är förhandlingschef på BA. Han vill inte kommentera förhandlingarna i sig, eftersom de är inne i ett ”känsligt läge”. Att BA inte går med på löneökningar enligt märket, bekräftar han dock.
– Så här är det ju. Vi vill ju respektera märket, men som det ser ut i taxibranschen klarar vi inte av det. Finns det inga pengar så finns det inga pengar.
Anders Norberg beskriver en situation där de taxiföretag som har kollektivavtal inte anser sig kunna konkurrera med de som inte har det.
– Det finns en trend i branschen av att allt fler företag som står utanför kollektivavtalen vinner upphandlingar. De som är med i BA är bundna av avtal och känner en allt större frustration över att de tappar till de som inte är det.
För Transports del är det nu upp till förbundsstyrelsen att besluta om hur man ska gå vidare i förhandlingarna.
På torsdag den 19 september ska frågan behandlas i styrelsen.