Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

– Det är domarens skyldighet att försöka förlika oss före den inplanerade rättegången, men det är bara att konstatera att vi står alldeles för långt ifrån varandra. Domaren såg ingen möjlighet att nå en uppgörelse och ska nu försöka döma rättvist, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Parterna möts igen vid huvudförhandlingarna i Arbetsdomstolen (AD) den 10 och 11 november.

– Om inte Gate gourmet och Svenska flygbranschen på något vis kommer tillbaka till oss och LO-TCO Rättskydd, som företräder våra uppsagda medlemmar, tillägger Norgren.

Tror du att några fler trevare kommer?

– Vi får nog utgå ifrån att det blir huvudförhandlingar och att frågan avgörs i rätten, säger Per-Olof Norgren.

Är du besviken över att ni inte lyckats nå en förlikning, innan?

– Det är klart det hade varit skönt om vi lyckats förlikas, men vi tänker inte göra det till vilket pris som helst. Det handlar ju om upprättelse för våra medlemmar som tvingades gå under ganska förnedrande former. Nu är det bara att gilla läget och se vad som komma skall, säger Per-Olof Norgren.

Transport har stämt cateringjätten med verksamhet på Arlanda, Landvetter och Sturup i AD totalt fyra gånger. Facket har begärt att uppsägningarna av 62 medlemmar ska ogiltigförklaras och att Gate gourmet ska betala 21,7 miljoner i allmänt skadestånd till medarbetarna.

Samtidigt rullar nya lönekrav riktade till företaget hela tiden vidare. Transport gör varje månad en avstämning med de medlemmar som återanställdes och nu avlönas enligt Hotell- och restaurangfackets avtal i stället för Transports. Det gällde före Gate gourmets omorganisation och införande av så kallade kombinationstjänster med lägre löner och sämre villkor. Och är det som fortfarande ska gälla, hävdar facket med stöd av Hotell- och restaurangfacket liksom LO:s organisationsplan.

Transport begär alltså in mellanskillnaden och räknar ut vad medlemmarna ska tjäna, enligt Transports flygavtal.

Gate gourmet har bara velat kommentera uppsägningarna vid ett tillfälle i Transportarbetaren och då sagt att de orsakades av krisen i flygbranschen till följd av coronan. Nedskärningarna gjordes för att rädda bolagets verksamhet på lång sikt, kommenterade företagets kommunikationsansvariga.

En av de uppsagda cateringarbetarna säger till Transportarbetaren att hen inte vill ha någon förlikning:

– Jag vill att detta ska löpa hela vägen till AD. Jag har svårt att se att vi skulle förlora och det här kommer att kosta Gate gourmet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.