Ingen fortsatt rekonstruktion för Salimovic

Taxi. Den sista färdtjänstbilen kan ha rullat i ett Salimovicföretag. I dag nekade tingsrätten fortsatt rekonstruktion. Advokaten som försökt rädda taxibolaget rekommenderar konkurs.

– Alla förare i Halland ska sägas upp och vi är kallade till förhandling, berättar Martin Jonsson, lokal ombudsman på Transport.

Ägaren till huvudbolaget K-holm vård o omsorg samt dotterbolaget Taxi 201 201 har inte svarat på Transportarbetarens fråga om en intervju. Det är bolagen och ytterst ägaren Usnija Salimovic som förväntas begära företagen i konkurs. Men något besked får tidningen inte i dag.

Dock har huvudbolaget, som har blivit av med sitt taxitrafiktillstånd, lämnat anbud på samhällsbetalda resor i Sundsvall.

Historien om de olika taxibolagen knutna till familjen Salimovic i Katrineholm har många kapitel. Sultan Salimovic har tidigare blivit av med uppdrag för kollektivtrafiken i Sörmland. Företag har gått i konkurs, företagaren själv har dömts till fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott och för att ha försvårat Skatteverkets kontroller.

De två aktuella företagen drivs av hans fru Usnija Salimovic. De senaste uppdragen har bolagen haft i dels Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg och Lidköping, dels Halland. I båda fallen har upphandlande myndighet sagt upp avtalet.

Västtrafik hänvisade till obetalda skatter och arbetsgivaravgifter när uppdraget att köra färdtjänst och sjukresor sades upp i december 2019.

I Halland rullade bilarna fram till i slutet av februari i år. Då drog Transportstyrelsen in taxitrafiktillståndet för huvudbolaget. Orsaken var att företaget upprepade gånger har avslöjats med att fordon inte har rapporterat taxameteruppgifter till redovisningscentralen. Därmed stoppade Hallandstrafiken företagets uppdrag att köra samhällsresor.

Sedan slutet av förra året har Usnija Salimovics dotterbolag Taxi 201 201 varit under rekonstruktion. Tingsrätten i Nyköping lät företaget få tre månader på sig att betala sina skulder, få ordning på ekonomin och undvika konkurs.

Anställda chaufförer har under rekonstruktionen fått betalt via statlig lönegaranti.

Advokat Anders Aspegren har haft domstolens uppdrag att hjälpa företaget på fötter igen. Men både han och Skatteverket protesterade mot fortsatt rekonstruktion vilket Salimovicföretaget begärde i början av denna vecka. Tingsrätten gick på deras linje och räddningsförsöken upphörde omedelbart i och med dagens beslut.

– Jag gissar att det snart blir konkurs, säger Anders Aspegren som inom kort ska ha ett telefonmöte med företaget.

– Min rekommendation brukar i det här läget vara att bolagen ska betala sina skatteskulder och sedan begära sig i konkurs, fortsätter han.

Men Taxi 201 201 har ju lämnat anbud på samhällsresor i Sundsvall och väntar på besked därifrån?

– Det kommer för sent för att rekonstruktionen ska fortsätta. Även om moderbolaget skulle få tillbaka taxitrafiktillståndet är det för sent i processen, konstaterar Anders Aspegren.

Transports ombudsmän på flera håll i landet har sedan många år erfarenhet av Salimovicföretag inom taxibranschen.

– Min bedömning är att lönefrågan kommer att leva kvar länge än. Jag har fodringar från våra medlemmar i Halland och dessutom ska företaget betala lönerna under uppsägningstiden, säger Martin Jonsson.

Högre upp på västkusten konstaterar Lennart Sköld, ombudsman i avdelning 55, att förarna är uppsagda och att de flesta har skaffat sig nya jobb.

– Tingsrättens beslut kom inte oväntat, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man som röker en joint.

Helgens joint kan kosta dig jobbet!

Arbetsrätt. Se upp! En joint i helgen kan kosta dig jobbet. Renhållaren Johnny fick sparken efter arbetsgivarens drogtest.

Dina rättigheter i krisen

Taxi. Corona har gjort det svårt för hela samhället. Många är rädda. För taxi är krisen akut. För chaufförer med provision är det här andra månaden med i stort sett noll i inkörda pengar. Här försöker Transportarbetaren enkelt reda ut vilket stöd som finns att få. Vi översätter så fort vi hinner till språk som är vanliga i taxibranschen.

Transportarbetarens logga

Taxi nere för räkning?

Taxi. Tusentals chaufförer har varslats eller permitterats. Konkurserna har ökat med 200 procent. Coronaviruset slog direkt och hårt mot taxinäringen, som kämpar för sin överlevnad.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.