”Ingen fråga för oss politiker”
Hur ser landstingets politiker på att Taxi Kurirs åkare systematiskt bryter mot arbetstidslagen när barn, gamla och sjuka skjutsas? – Det är så klart olyckligt, säger Nanna Wikholm, socialdemokrat och andre vice ordförande i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.
I många år har Transport jobbat för att förändra villkoren i taxibranschen. Förbundet vill få bort procentlönen och missbruket av bidragsjobb. Ett separat kollektivavtal för färdtjänst och sjukresor är också ett fackligt krav.
Men motståndet är hårt från arbetsgivarna och många förare står utanför facket. Vilket ansvar har politikerna som upphandlar färdtjänsten för missförhållandena och för möjligheterna att åstadkomma en förändring?
Transportarbetaren söker Kristoffer Tamsons, moderat trafiklandstingsråd och ordförande i Trafiknämnden. Han svarar inte själv, utan skickar över bollen till Fredrik Wallén.
Fredrik Wallén är kristdemokrat (KD) och ny ordförande i Trafiknämndens särskilda färdtjänstutskott. Han säger:
– Jag känner mig inte ansvarig för färdtjänsten under tidigare mandatperioder, men för oss kristdemokraterna är det en angelägen fråga. Vi jobbar just nu med nästa stora anbudsunderlag.
Hur ser du på brotten mot arbetstidslagen och ackordskörningen?
Nanna Wikholm (S) sitter som ordinarie ledamot i Trafiknämnden, som ansvarar för all kollektivtrafik i Stockholms län. Hon har träffat både förare och fackliga företrädare i Transport:
– Då tog man bland annat upp problemen kring procentlönen. När kommuner och landsting upphandlar för så stora belopp som i Stockholm påverkas hela branschen. Vi ställer krav på kollektivavtal i den kommande upphandlingen.
De rödgröna har inte egen majoritet i landstinget, hur ska ni få igenom kravet?
– Förhoppningsvis får vi med oss något av de borgerliga partierna, som börjat inse hur illa det är.
Kollektivavtal löser inte alla problem. Ackordet finns trots allt kvar i avtalet. Hur ser du på om barn, gamla och sjuka körs på ackord även i fortsättningen?
– Vi brukar inte blanda oss i frågor som arbetsmarknadens parter ansvarar för.
Efter att Sverige avreglerade taxibranschen 1990 har det blivit svårt för facket att förändra förarnas villkor. I Dalarna har politikerna hjälpt till genom att kräva fast månadslön för alla som kör samhällsbetalda resor. Driver Socialdemokraterna samma krav i Stockholm?
– Vi har diskuterat exemplet Dalarna. Men vi tycker att det är väldigt viktigt att hålla rågången till arbetsmarknadens parter. Än så länge har vi inte tänkt ställa krav på fast lön.
I dag bryter många arbetsgivare som kör taxi och färdtjänst mot arbetstidslagen. Det är något som den ansvariga myndigheten, Arbetsmiljöverket, prioriterat mycket lågt. Kommentar?
– Det är självklart olyckligt. Tyvärr är det en konsekvens av de borgerliga partiernas nedskärningar under åtta år i regeringsställning.
– Det är bakgrunden till att vi lyfter frågan. De avtal och regler som finns ska följas. Vi vill också ha kollektivavtalsenliga villkor i nästa upphandling.
Även om det blir kollektivavtalsenliga villkor så finns procentlönen kvar i förarnas avtal. Utan ett riktigt kollektivavtal står facket dessutom maktlöst och kan inte granska vare sig löner eller arbetstider. På vilket sätt förbättras förarnas situation av KD:s krav?
– Som jag uppfattar det kan vi inte kräva riktigt kollektivavtal. Det här med procentlönen är inte en fråga som vi politiker ansvarar för, utan arbetsmarknadens parter. När det gäller arbetstiderna får vi förstås granska att reglerna följs.
Är rakt ackord en bra löneform när man kör samhällets barn, sjuka och gamla?
– Det har jag i nuläget ingen uppfattning om. Exakt hur branschen fungerar har jag inte hunnit sätta mig in i. Jag lär mig nya saker om färdtjänsten varje dag.