Ingen samsyn kring den utländska trafiken

Under Almeveckans fjärde dag drabbade åkerinäringens parter samman i en debatt om utländska lastbilar på svenska vägar. Hur många som kör här – legalt eller illegalt – var debattörerna oense om. Det var egentligen bara en fråga där alla var eniga. Det behövs fler trafikpoliser.

Framtidens godstransporter är ett återkommande tema under Almedalsveckan. Under onsdagen var det Svenskt Näringsliv som arrangerade ett seminarium där frågorna kretsade kring just de utländska bilarna.

Hur stort är egentligen problemet? Transports ordförande Lars Lindgren fick ordet först:

– Jag tycker att de utländska lastbilarna har ökat markant. Fast det är viktigt att klargöra att långt ifrån alla kör illegalt i Sverige.

Richard Gegö, vd i branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ), tyckte att debatten om de utländska bilarna varit onyanserad:

– Åkerinäringen är bred. Det här handlar i huvudsak om ett område, fjärrtrafiken. SÅ är för fri konkurrens, förutsatt att det sker på lika villkor.

Gegö anförde sedan att ingen vet hur stor del av den utländska trafiken som faktiskt sker i strid med lagen.

– Fast oavsett omfattningen är det något som påverkar prisbilden i branschen. Det är synd att kontrollerna är så bristfälliga.

Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA), höll i huvudsak med Gegö. Han menade att den illegala trafiken inte är så utbredd som många tror.

I panelen ingick också Tommy Pilarp, jurist på Transportindustriförbundet – en organisation för landets speditörer. Han ansåg att den utländska trafiken kan delas upp i två problemområden. Det ena handlar om juridiken. Kör de här lagligt?

Det andra är en moralisk/etisk dimension som rör chaufförernas villkor.

Transportbasen Lars Lindgren kontrade mot i första hand Richard Gegö:

– Debatten har inte alls varit onyanserad! Det är bara att åka ut en helg och titta på rastställen och grusplaner, och se vilka som står där och hur de lever. I övriga Europa är problemet ännu större med lågbetalda chaufförer som utnyttjas hänsynslöst.

Lindgren påpekade att Transport länge drivit krav på bland annat utökat beställaransvar, vägslitageavgift och en lösning där parternas kollektivavtal upphöjs till lag, så kallad allmängiltigförklaring.

I Svenskt Näringslivs vita tält rullade debattvågorna åt många håll – samtidigt. BA:s Anders Norberg hävdade att de svenska skatterna och arbetsgivaravgifterna är ett gissel för åkerinäringen. Han uttryckte kritik mot regeringen, som han anser vill belasta den tunga trafiken med nya kostnader.

Tommy Pilarp, Transportindustriförbundet, tyckte å sin sida att det är Transports fel att parterna inte enats om ett utökat beställaransvar:

– Vi har inte ens fått en inbjudan från Transport att diskutera saken. Vi ställer inte heller upp på den bild av branschen som Lars Lindgren målar upp här. Man måste skilja på vad som är olagligt och inte. Andreassons åkeri beskylldes för att köra olagligt, men det var helt lagligt.

Pilarp tog sedan upp EU:s utstationeringsdirektiv. Det är bestämmelser som reglerar villkoren för arbetstagare i EU som skickas ut för att jobba i andra länder. Enligt Pilarp har de svenska myndigheterna inte ens klargjort vad som ska gälla när utländska förare kommer hit. När ska de omfattas av direktivet?

Lars Lindgren tog på nytt upp situationen för de lågbetalda chaufförer som ofta ligger ute månadsvis. Han påpekade att den ansvariga EU-kommissionären nu börjat använda orden social dumpning.

Tommy Pilarp gick till ny motattack:

– Det är ett begrepp som man kan diskutera. Däremot vänder vi oss bestämt mot att man kallar det modernt slaveri. Då har man inte tittat på definitionerna av de orden!

Lars Lindgren sände en mörk blick mot Pilarp:

– Det märks ta mig fan att du är jurist! Från transportindustrins sida finns ett starkt intresse av billiga transporter. Mycket billiga transporter. Men i Transportarbetareförbundet har vi ett intresse av goda villkor för chaufförerna också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.