Arbete vid Postnord TPL i Ljungby. Obekväm arbetsställnig. Arkivbild.
Close
8 av 10 arbetsgivare brister när det gäller att förebygga olyckor i farliga arbetsmiljöer. Bilden är tagen i annat sammanhang.
Close

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Läsningen är dyster av rapporten som kom den sista oktober 2022. Myndigheten konstaterar att åtta av tio arbetsgivare fått krav på sig att åtgärda olika brister i arbetsmiljön. Detta efter att Arbetsmiljöverket utfört drygt 7 700 inspektioner på särskilt riskfyllda arbetsplatser under åren 2018 till 2022. Det vill säga verkstad, tillverkningsindustri, reparationer, transporter, magasinering, bygg- och anläggningsverksamhet.

Arbetsgivare är skyldiga att fortlöpande granska arbetsmiljön för att förebygga och undvika skador och olyckor bland sina anställda, så kallat systematiskt arbetsmiljöarbete. Enligt arbetsmiljölagen går det ut på att fortlöpande kontrollera risker, förebygga olyckor, skador, sjukdom och dödsfall – återkoppla om åtgärder och rutiner till personalen.

Men det  är just här det brister, konstaterar Arbetsmiljöverket som gjort inspektionerna inom projektet Nollvision med målet att ingen ska behöva dö på jobbet.

I majoriteten av fallen rättade företagen till det som myndigheten slagit ner på. Men i ett 50-tal fall fick myndigheten utfärda vite (böter) för att bolagen skulle rätta till felen.  Ett 60-tal inspektioner ledde till att arbetet stoppades direkt på grund av ”omedelbar och allvarlig fara för de anställdas liv”. Dessutom utfärdade myndigheten nästan 340 sanktionsavgifter till olika företag.

Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zeimin lyfter fram olycksstatistik som visar på stora skaderisker inom främst byggbranschen, jord- och skogsbruk, tillverkning, transport och magasinering.

– Det handlar om farliga och riskfyllda arbetsplatser. Vår statistik visar att många skadas, blir sjuka eller till och med mister livet i liknande verksamheter varje år. Därför är dialogen mellan arbetsgivare, arbetstagare och skyddsorganisation och ett regelbundet och systematiskt förebyggande arbetsmiljöarbete avgörande för att ingen ska riskera att skadas, bli sjuk eller dö på jobbet, säger hon i ett pressmeddelande.

Vid granskningen av arbetsfordon som truckar och andra mobila maskiner upptäcktes det att det brast i både tillsyn och kontroll av maskinerna. Manöveranordningar och styrdon behövde underhållas bättre och skriftliga tillstånd att köra truck för medarbetarna saknades på många håll. Något som tidigare inspektioner också visat.

Myndigheten tittade också närmare på maskinsäkerheten och konstaterade att många arbetsgivare behöver bättra sig när det gäller att fortlöpande undersöka och riskbedöma arbetsutrustningen. Den ska vara hållfast och stabil, anmärker Arbetsmiljöverket som vill se skriftliga handlingsplaner och policyer för att få fart på  arbetsmiljöarbetet.

Tittar man snävt på transport och magasinering så gör Arbetsmiljöverket drygt 340 nedslag på brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet. I knappt 210 fall handlar efterlysta åtgärder om hur arbetsutrustningen används och i drygt 170 fall om hanteringen av truckar. Annan kritik gäller utformningen av arbetsplatsen och hur förberedda bolagen är på första hjälpen och krisstöd.

Annat som myndigheten vill att de undersökta företagen ska hålla koll på är:

  • Arbete som kan vara hälsofarligt eller onödigt tröttande på grund av arbetsställningar, rörelser, manuell hantering, repetitivt eller handintensivt arbete,
  • Synförhållanden (belysning) kan påverka arbetsställningar och rörelser.
  • Undvika långvarigt och ofta återkommande arbete med böjd eller vriden bål.
  • Undvika jobb med händerna över axelhöjd eller under knähöjd, viket belastar kroppen hårt.
  • Undvika arbete som innebär kraftutövning i ogynnsamma arbetsställningar.
  • När tiden inte räcker till: Gör klart för medarbetarna vad som ska prioriteras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.