Arbete vid Postnord TPL i Ljungby. Obekväm arbetsställnig. Arkivbild.
Close
8 av 10 arbetsgivare brister när det gäller att förebygga olyckor i farliga arbetsmiljöer. Bilden är tagen i annat sammanhang.
Close

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Läsningen är dyster av rapporten som kom den sista oktober 2022. Myndigheten konstaterar att åtta av tio arbetsgivare fått krav på sig att åtgärda olika brister i arbetsmiljön. Detta efter att Arbetsmiljöverket utfört drygt 7 700 inspektioner på särskilt riskfyllda arbetsplatser under åren 2018 till 2022. Det vill säga verkstad, tillverkningsindustri, reparationer, transporter, magasinering, bygg- och anläggningsverksamhet.

Arbetsgivare är skyldiga att fortlöpande granska arbetsmiljön för att förebygga och undvika skador och olyckor bland sina anställda, så kallat systematiskt arbetsmiljöarbete. Enligt arbetsmiljölagen går det ut på att fortlöpande kontrollera risker, förebygga olyckor, skador, sjukdom och dödsfall – återkoppla om åtgärder och rutiner till personalen.

Men det  är just här det brister, konstaterar Arbetsmiljöverket som gjort inspektionerna inom projektet Nollvision med målet att ingen ska behöva dö på jobbet.

I majoriteten av fallen rättade företagen till det som myndigheten slagit ner på. Men i ett 50-tal fall fick myndigheten utfärda vite (böter) för att bolagen skulle rätta till felen.  Ett 60-tal inspektioner ledde till att arbetet stoppades direkt på grund av ”omedelbar och allvarlig fara för de anställdas liv”. Dessutom utfärdade myndigheten nästan 340 sanktionsavgifter till olika företag.

Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zeimin lyfter fram olycksstatistik som visar på stora skaderisker inom främst byggbranschen, jord- och skogsbruk, tillverkning, transport och magasinering.

– Det handlar om farliga och riskfyllda arbetsplatser. Vår statistik visar att många skadas, blir sjuka eller till och med mister livet i liknande verksamheter varje år. Därför är dialogen mellan arbetsgivare, arbetstagare och skyddsorganisation och ett regelbundet och systematiskt förebyggande arbetsmiljöarbete avgörande för att ingen ska riskera att skadas, bli sjuk eller dö på jobbet, säger hon i ett pressmeddelande.

Vid granskningen av arbetsfordon som truckar och andra mobila maskiner upptäcktes det att det brast i både tillsyn och kontroll av maskinerna. Manöveranordningar och styrdon behövde underhållas bättre och skriftliga tillstånd att köra truck för medarbetarna saknades på många håll. Något som tidigare inspektioner också visat.

Myndigheten tittade också närmare på maskinsäkerheten och konstaterade att många arbetsgivare behöver bättra sig när det gäller att fortlöpande undersöka och riskbedöma arbetsutrustningen. Den ska vara hållfast och stabil, anmärker Arbetsmiljöverket som vill se skriftliga handlingsplaner och policyer för att få fart på  arbetsmiljöarbetet.

Tittar man snävt på transport och magasinering så gör Arbetsmiljöverket drygt 340 nedslag på brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet. I knappt 210 fall handlar efterlysta åtgärder om hur arbetsutrustningen används och i drygt 170 fall om hanteringen av truckar. Annan kritik gäller utformningen av arbetsplatsen och hur förberedda bolagen är på första hjälpen och krisstöd.

Annat som myndigheten vill att de undersökta företagen ska hålla koll på är:

  • Arbete som kan vara hälsofarligt eller onödigt tröttande på grund av arbetsställningar, rörelser, manuell hantering, repetitivt eller handintensivt arbete,
  • Synförhållanden (belysning) kan påverka arbetsställningar och rörelser.
  • Undvika långvarigt och ofta återkommande arbete med böjd eller vriden bål.
  • Undvika jobb med händerna över axelhöjd eller under knähöjd, viket belastar kroppen hårt.
  • Undvika arbete som innebär kraftutövning i ogynnsamma arbetsställningar.
  • När tiden inte räcker till: Gör klart för medarbetarna vad som ska prioriteras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.