På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.
Close
På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.
Close

Ingen tjafsar med Nixon

Hundförare. De skäller och fäller hår. Är ettriga och ibland vägrar de lyssna. Väktarna älskar sina hundar. – De är våra familjemedlemmar. Men om en gärningsman misshandlar en väktarhund räknas det oftast bara som skadegörelse, säger Kenneth Johansson.

Nixon och husse Kenneth Johansson övar skydd på ”buset” Kenneth Törnqvist.
Nixon och husse Kenneth Johansson övar skydd på ”buset” Kenneth Törnqvist. Foto: John Antonsson

Hundförare Kenneth Johansson och hans pensionerade tränare och chef Kenneth Törnqvist befinner sig på varsin sida av en stor gräsplan på brukshundsklubben i Sandviken.

Törnqvist är ”buset” som har gömt sig i en buske. Johansson är väktaren som får hjälp av en kolsvart schäfer med nosen i vädret. Hunden Nixon älskar att vara på klubben. Hela han lyser av glädje av att få vara där.

Nixon har gått några varv i koppel med Johansson. Nu har han fått ett nytt kommando och vet vad som gäller. Kroppen är spänd och luktreceptorerna i nosen jobbar på högvarv.

Där! Nixon ser ”boven” och Johansson släpper kopplet. Hunden tar språng och attackerar Törnqvists (vadderade) arm. Nära 40 kilo väktarhund har ett bra grepp. Kenneth Johansson ger kommando och snart har Nixon släppt och lagt sig ner på marken. Johansson säger visitera och hunden ligger kvar. Nixon håller position men kan inte vara helt stilla. Det spritter i kroppen.

Johansson går fram och visiterar ”gärningsmannen”. Väktaren hittar inget vapen och säger eskortera. Törnqvist leds över planen med armarna i luften.

Färdigt. Nixon förs tillbaka till bilen. Johansson konstaterar att han behöver öva lite till inför den årliga ”uppkörningen”.

Den här krispiga septemberdagen tränar Kenneth Johansson tillsammans med två Securitas-kollegor som också är hundförare: Bitte Jonsson och Kristina Karlsson. Det gör de en gång i månaden. I vanliga fall finns arbetsgivarens handledare på plats, just den här gången var han sjuk. Så väktarna löste träningen själva. Pensionerade Törnqvist var i skogen vid klubben och tränade med sina egen hundar. Han hoppade in som ”bov” för att visa Transportarbetaren hur just det träningsmomentet går till.

Kenneth Johansson har jobbat som hundförare i 13 år. Han gjorde den ovanliga resan från vanlig väktare till hundförare när Kenneth Törnqvist frågade. Johansson tvekade inte utan tackade omedelbart ja. Snart handplockades en hund från Göteborg till honom. Enligt Törnqvist är det flera saker som måste klaffa. Det ska vara en lämplig hund i rätt ålder. Väktaren ska vara beredd att forma livet runt en fyrbent kamrat. Sedan måste förare och hund passa bra ihop. Vissa hundar lämpar sig helt enkelt bättre för vissa förare.

Det är väktaren som äger sin hund. När den börjar bli gammal är det dags att träna upp en ny. Hunden köps in för egna pengar och ska klara ett flertal lämplighetstest som polisen håller i.

Kristina Karlsson kommer från en uppfödarfamilj och har tagit över sin pappas schäferkennel. Så hon har alltid haft hund. Bitte Jonsson var hundägare först och sökte sig till väktarjobbet för att få chansen att jobba med hundar. Med det här arbetet så blir hunden en följeslagare som är finns med under dygnets alla timmar.

Väktarhunden Nixon. Foto: John Antonsson
Väktarhunden Nixon. Foto: John Antonsson

– Jag har sagt att hundarna är mina två andra barn, säger Kenneth Johansson.

En hundförare vet aldrig vad natten erbjuder. De åker på rond och ryck. Ofta är de först på plats när något allvarligt har hänt.

– Fler och fler kunder vill ha hundförare. Vi kan upptäcka mycket mer. Hunden kan känna av en person som är flera hundra meter bort, säger Kenneth Johansson.

– Säg att vi går in på ett åkeri där någon har klippt upp staketet. En människa kan gå i timmar och leta under bilarna för att hitta någon, om vi gör det alls. En hund däremot. Den hittar gärningsmannen direkt, säger Bitte Jonsson.

Hundförarna berättar att en misstänkt inbrottstjuv blir mer samarbetsvillig när en stor schäfer råkar var med. Det blir helt enkelt inget tjafs.

– Ingen vill riskera att bli biten, säger Kristina Karlsson.

Avtalsrörelsen är just på väg att komma i gång igen. Kenneth Johansson har redan skickat önskemål till Transport centralt. Främst handlar det om att få till ett bättre hundtillägg. Som det är nu ligger det på 2 100 skattefria kronor i månaden. Det ska täcka allt från foder till försäkring.

– Jag har föreslagit att tillägget ska höjas och att det ska räknas upp varje löneförhöjning, lika mycket som lönen. Det är inflation på hundkostnader också, säger Kenneth Johansson.

– Att ha en hund kan kosta mycket mer än vad vi får i ersättning. Vi får betala veterinärkostnaderna själva. Om det blir en skada i jobbet så står arbetsgivaren för självrisken, men det går på vår egen försäkring, säger Kristina Karlsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.