På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.
Close
På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.
Close

Ingen tjafsar med Nixon

Hundförare. De skäller och fäller hår. Är ettriga och ibland vägrar de lyssna. Väktarna älskar sina hundar. – De är våra familjemedlemmar. Men om en gärningsman misshandlar en väktarhund räknas det oftast bara som skadegörelse, säger Kenneth Johansson.

Nixon och husse Kenneth Johansson övar skydd på ”buset” Kenneth Törnqvist.
Nixon och husse Kenneth Johansson övar skydd på ”buset” Kenneth Törnqvist. Foto: John Antonsson

Hundförare Kenneth Johansson och hans pensionerade tränare och chef Kenneth Törnqvist befinner sig på varsin sida av en stor gräsplan på brukshundsklubben i Sandviken.

Törnqvist är ”buset” som har gömt sig i en buske. Johansson är väktaren som får hjälp av en kolsvart schäfer med nosen i vädret. Hunden Nixon älskar att vara på klubben. Hela han lyser av glädje av att få vara där.

Nixon har gått några varv i koppel med Johansson. Nu har han fått ett nytt kommando och vet vad som gäller. Kroppen är spänd och luktreceptorerna i nosen jobbar på högvarv.

Där! Nixon ser ”boven” och Johansson släpper kopplet. Hunden tar språng och attackerar Törnqvists (vadderade) arm. Nära 40 kilo väktarhund har ett bra grepp. Kenneth Johansson ger kommando och snart har Nixon släppt och lagt sig ner på marken. Johansson säger visitera och hunden ligger kvar. Nixon håller position men kan inte vara helt stilla. Det spritter i kroppen.

Johansson går fram och visiterar ”gärningsmannen”. Väktaren hittar inget vapen och säger eskortera. Törnqvist leds över planen med armarna i luften.

Färdigt. Nixon förs tillbaka till bilen. Johansson konstaterar att han behöver öva lite till inför den årliga ”uppkörningen”.

Den här krispiga septemberdagen tränar Kenneth Johansson tillsammans med två Securitas-kollegor som också är hundförare: Bitte Jonsson och Kristina Karlsson. Det gör de en gång i månaden. I vanliga fall finns arbetsgivarens handledare på plats, just den här gången var han sjuk. Så väktarna löste träningen själva. Pensionerade Törnqvist var i skogen vid klubben och tränade med sina egen hundar. Han hoppade in som ”bov” för att visa Transportarbetaren hur just det träningsmomentet går till.

Kenneth Johansson har jobbat som hundförare i 13 år. Han gjorde den ovanliga resan från vanlig väktare till hundförare när Kenneth Törnqvist frågade. Johansson tvekade inte utan tackade omedelbart ja. Snart handplockades en hund från Göteborg till honom. Enligt Törnqvist är det flera saker som måste klaffa. Det ska vara en lämplig hund i rätt ålder. Väktaren ska vara beredd att forma livet runt en fyrbent kamrat. Sedan måste förare och hund passa bra ihop. Vissa hundar lämpar sig helt enkelt bättre för vissa förare.

Det är väktaren som äger sin hund. När den börjar bli gammal är det dags att träna upp en ny. Hunden köps in för egna pengar och ska klara ett flertal lämplighetstest som polisen håller i.

Kristina Karlsson kommer från en uppfödarfamilj och har tagit över sin pappas schäferkennel. Så hon har alltid haft hund. Bitte Jonsson var hundägare först och sökte sig till väktarjobbet för att få chansen att jobba med hundar. Med det här arbetet så blir hunden en följeslagare som är finns med under dygnets alla timmar.

Väktarhunden Nixon. Foto: John Antonsson
Väktarhunden Nixon. Foto: John Antonsson

– Jag har sagt att hundarna är mina två andra barn, säger Kenneth Johansson.

En hundförare vet aldrig vad natten erbjuder. De åker på rond och ryck. Ofta är de först på plats när något allvarligt har hänt.

– Fler och fler kunder vill ha hundförare. Vi kan upptäcka mycket mer. Hunden kan känna av en person som är flera hundra meter bort, säger Kenneth Johansson.

– Säg att vi går in på ett åkeri där någon har klippt upp staketet. En människa kan gå i timmar och leta under bilarna för att hitta någon, om vi gör det alls. En hund däremot. Den hittar gärningsmannen direkt, säger Bitte Jonsson.

Hundförarna berättar att en misstänkt inbrottstjuv blir mer samarbetsvillig när en stor schäfer råkar var med. Det blir helt enkelt inget tjafs.

– Ingen vill riskera att bli biten, säger Kristina Karlsson.

Avtalsrörelsen är just på väg att komma i gång igen. Kenneth Johansson har redan skickat önskemål till Transport centralt. Främst handlar det om att få till ett bättre hundtillägg. Som det är nu ligger det på 2 100 skattefria kronor i månaden. Det ska täcka allt från foder till försäkring.

– Jag har föreslagit att tillägget ska höjas och att det ska räknas upp varje löneförhöjning, lika mycket som lönen. Det är inflation på hundkostnader också, säger Kenneth Johansson.

– Att ha en hund kan kosta mycket mer än vad vi får i ersättning. Vi får betala veterinärkostnaderna själva. Om det blir en skada i jobbet så står arbetsgivaren för självrisken, men det går på vår egen försäkring, säger Kristina Karlsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."