Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

– Det är fortsatta problem. Företaget drar konstant ner tid för chaufförerna, och anser att de har rätt att göra så, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning i Östergötland.

– Det finns en stor irritation från förare som anser sig lurade på pengar. Nilsbuss har fått dåligt rykte, och för många chaufförer är högsta önskan att ett annat bolag tar över. Andra har slutat och bytt bransch.

”Nilsbuss har fått dåligt rykte, och för många chaufförer är högsta önskan att ett annat bolag tar över”, säger Mats L Andersson på Transport i Östergötland. Foto: Justina Öster
Mats L Andersson är ombudsman på Transport i Östergötland. Foto: Justina Öster

Nilsbuss vann upphandlingen 2020 i Kalmar och började då köra färdtjänst och annan servicetrafik åt länstrafiken. Problemen började tämligen omgående. I Emmaboda reagerade förare över såväl ändrade arbetstider som utebliven lön. Transport kopplades in efter att en av de kritiska chaufförerna avskedats.

Sedan dess har det varit förhandlingar såväl lokalt som centralt, och många upprörda fackmöten. För vissa av taxichaufförerna har man lyckats lösa problemen. Men mycket återstår när det gäller beställningstrafiken. Mats L Andersson tar upp färdtjänstförarnas raster som exempel: Nilsbuss drar systematiskt av en och en halvtimme i rast, även för dem som kört eller bara tagit 45 minuter. Länstrafiken betalar dessutom för att bilen ska vara inloggad under hela arbetspasset.

Viten på 1,7 miljoner

Flera förare som Transportarbetaren talat med, som vill vara anonyma, säger att de gärna skulle slutat bara möjligheten till annat jobb funnits.

Nilsbuss har under årets första åtta månader fått viten på sammanlagt 1,7 miljoner kronor, på grund av inställda turer och förseningar i Kalmar och Kronobergs län. Båda regionernas trafikbolag har också talat om att se över upphandlingen; skala ned omfattningen av företagets uppdrag.

Transportarbetaren har förgäves sökt Nilsbuss vd, Anders Fransson, både på telefon och med mejl. Till lokaltidningen Dagens Västervik förklarar han bristerna med bemanningsproblem:

– Grundproblemet är personalbrist, både i branschen i stort och hos oss. Vi har drabbats mycket hårt av sjukdom och vi har personal som fortfarande har sviter av covid-19, säger han, säger Anders Fransson till tidningen.

Delar facket beskrivning

Men ansvariga på Kalmar Länstrafik (KLT) köper inte förklaringen. KLT är väl medvetna om kritiken från förarna, och delar också fackets beskrivning till stora delar:

– Precis som Transport har vi uppmärksammat att Nilsbuss inte hanterat löner på rätt sätt, säger affärsutvecklingschefen Conny Karlsson.

– Om arbetsgivarens tidsmått inte stämmer med dem i beställningen tycker vi självklart inte heller att det är bra. Förarna ska ju inte jobba gratis. Vi har lagt in 45 minuters rast i körpass, inte 90 minuter.

KLT har dialog med företaget och facket, och har försökt lyfta frågan varför Nilsbuss inte klarar uppdraget. I en tid då förarbristen är stor i hela landet är det ändå så att vissa företag har svårare än andra att behålla personal.

– Ett rykte om dåliga arbetsvillkor blir ett problem. Men så ser inte Nilsbuss på saken. Det hade varit lättare att lösa situationen om det funnits en samsyn, men det gör det inte, säger Conny Karlsson.

Två avtal

KLT har i dagsläget två olika avtal med Nilsbuss. Dels ett gällande skolskjutsar i linjetrafik, som sträcker sig fram till 2027. Dels ett sexårigt avtal för färdtjänst och sjukresor som löper till sista december 2025.

Regionrådet Peter Wretlund är ordförande i Kalmar läns kollektivtrafik.

– Som socialdemokrat lägger jag stor vikt vid kollektivavtalsfrågor, så långt det är möjligt juridiskt, säger han.

– Rent allmänt tycker jag också att det är viktigt att styra samhällsutvecklingen i den riktning att sådana parametrar vägs in.

Rent konkret tycks turerna, förhandlingarna lokalt och centralt, dialogen och avtalen fortsätta i sydöstra Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.