Ingen utväg mot bättre villkor?
Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.
– Det är fortsatta problem. Företaget drar konstant ner tid för chaufförerna, och anser att de har rätt att göra så, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning i Östergötland.
– Det finns en stor irritation från förare som anser sig lurade på pengar. Nilsbuss har fått dåligt rykte, och för många chaufförer är högsta önskan att ett annat bolag tar över. Andra har slutat och bytt bransch.
Nilsbuss vann upphandlingen 2020 i Kalmar och började då köra färdtjänst och annan servicetrafik åt länstrafiken. Problemen började tämligen omgående. I Emmaboda reagerade förare över såväl ändrade arbetstider som utebliven lön. Transport kopplades in efter att en av de kritiska chaufförerna avskedats.
Sedan dess har det varit förhandlingar såväl lokalt som centralt, och många upprörda fackmöten. För vissa av taxichaufförerna har man lyckats lösa problemen. Men mycket återstår när det gäller beställningstrafiken. Mats L Andersson tar upp färdtjänstförarnas raster som exempel: Nilsbuss drar systematiskt av en och en halvtimme i rast, även för dem som kört eller bara tagit 45 minuter. Länstrafiken betalar dessutom för att bilen ska vara inloggad under hela arbetspasset.
Viten på 1,7 miljoner
Flera förare som Transportarbetaren talat med, som vill vara anonyma, säger att de gärna skulle slutat bara möjligheten till annat jobb funnits.
Nilsbuss har under årets första åtta månader fått viten på sammanlagt 1,7 miljoner kronor, på grund av inställda turer och förseningar i Kalmar och Kronobergs län. Båda regionernas trafikbolag har också talat om att se över upphandlingen; skala ned omfattningen av företagets uppdrag.
Transportarbetaren har förgäves sökt Nilsbuss vd, Anders Fransson, både på telefon och med mejl. Till lokaltidningen Dagens Västervik förklarar han bristerna med bemanningsproblem:
– Grundproblemet är personalbrist, både i branschen i stort och hos oss. Vi har drabbats mycket hårt av sjukdom och vi har personal som fortfarande har sviter av covid-19, säger han, säger Anders Fransson till tidningen.
Delar facket beskrivning
Men ansvariga på Kalmar Länstrafik (KLT) köper inte förklaringen. KLT är väl medvetna om kritiken från förarna, och delar också fackets beskrivning till stora delar:
– Precis som Transport har vi uppmärksammat att Nilsbuss inte hanterat löner på rätt sätt, säger affärsutvecklingschefen Conny Karlsson.
– Om arbetsgivarens tidsmått inte stämmer med dem i beställningen tycker vi självklart inte heller att det är bra. Förarna ska ju inte jobba gratis. Vi har lagt in 45 minuters rast i körpass, inte 90 minuter.
KLT har dialog med företaget och facket, och har försökt lyfta frågan varför Nilsbuss inte klarar uppdraget. I en tid då förarbristen är stor i hela landet är det ändå så att vissa företag har svårare än andra att behålla personal.
– Ett rykte om dåliga arbetsvillkor blir ett problem. Men så ser inte Nilsbuss på saken. Det hade varit lättare att lösa situationen om det funnits en samsyn, men det gör det inte, säger Conny Karlsson.
Två avtal
KLT har i dagsläget två olika avtal med Nilsbuss. Dels ett gällande skolskjutsar i linjetrafik, som sträcker sig fram till 2027. Dels ett sexårigt avtal för färdtjänst och sjukresor som löper till sista december 2025.
Regionrådet Peter Wretlund är ordförande i Kalmar läns kollektivtrafik.
– Som socialdemokrat lägger jag stor vikt vid kollektivavtalsfrågor, så långt det är möjligt juridiskt, säger han.
– Rent allmänt tycker jag också att det är viktigt att styra samhällsutvecklingen i den riktning att sådana parametrar vägs in.
Rent konkret tycks turerna, förhandlingarna lokalt och centralt, dialogen och avtalen fortsätta i sydöstra Sverige.