Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

– Det är fortsatta problem. Företaget drar konstant ner tid för chaufförerna, och anser att de har rätt att göra så, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning i Östergötland.

– Det finns en stor irritation från förare som anser sig lurade på pengar. Nilsbuss har fått dåligt rykte, och för många chaufförer är högsta önskan att ett annat bolag tar över. Andra har slutat och bytt bransch.

”Nilsbuss har fått dåligt rykte, och för många chaufförer är högsta önskan att ett annat bolag tar över”, säger Mats L Andersson på Transport i Östergötland. Foto: Justina Öster
Mats L Andersson är ombudsman på Transport i Östergötland. Foto: Justina Öster

Nilsbuss vann upphandlingen 2020 i Kalmar och började då köra färdtjänst och annan servicetrafik åt länstrafiken. Problemen började tämligen omgående. I Emmaboda reagerade förare över såväl ändrade arbetstider som utebliven lön. Transport kopplades in efter att en av de kritiska chaufförerna avskedats.

Sedan dess har det varit förhandlingar såväl lokalt som centralt, och många upprörda fackmöten. För vissa av taxichaufförerna har man lyckats lösa problemen. Men mycket återstår när det gäller beställningstrafiken. Mats L Andersson tar upp färdtjänstförarnas raster som exempel: Nilsbuss drar systematiskt av en och en halvtimme i rast, även för dem som kört eller bara tagit 45 minuter. Länstrafiken betalar dessutom för att bilen ska vara inloggad under hela arbetspasset.

Viten på 1,7 miljoner

Flera förare som Transportarbetaren talat med, som vill vara anonyma, säger att de gärna skulle slutat bara möjligheten till annat jobb funnits.

Nilsbuss har under årets första åtta månader fått viten på sammanlagt 1,7 miljoner kronor, på grund av inställda turer och förseningar i Kalmar och Kronobergs län. Båda regionernas trafikbolag har också talat om att se över upphandlingen; skala ned omfattningen av företagets uppdrag.

Transportarbetaren har förgäves sökt Nilsbuss vd, Anders Fransson, både på telefon och med mejl. Till lokaltidningen Dagens Västervik förklarar han bristerna med bemanningsproblem:

– Grundproblemet är personalbrist, både i branschen i stort och hos oss. Vi har drabbats mycket hårt av sjukdom och vi har personal som fortfarande har sviter av covid-19, säger han, säger Anders Fransson till tidningen.

Delar facket beskrivning

Men ansvariga på Kalmar Länstrafik (KLT) köper inte förklaringen. KLT är väl medvetna om kritiken från förarna, och delar också fackets beskrivning till stora delar:

– Precis som Transport har vi uppmärksammat att Nilsbuss inte hanterat löner på rätt sätt, säger affärsutvecklingschefen Conny Karlsson.

– Om arbetsgivarens tidsmått inte stämmer med dem i beställningen tycker vi självklart inte heller att det är bra. Förarna ska ju inte jobba gratis. Vi har lagt in 45 minuters rast i körpass, inte 90 minuter.

KLT har dialog med företaget och facket, och har försökt lyfta frågan varför Nilsbuss inte klarar uppdraget. I en tid då förarbristen är stor i hela landet är det ändå så att vissa företag har svårare än andra att behålla personal.

– Ett rykte om dåliga arbetsvillkor blir ett problem. Men så ser inte Nilsbuss på saken. Det hade varit lättare att lösa situationen om det funnits en samsyn, men det gör det inte, säger Conny Karlsson.

Två avtal

KLT har i dagsläget två olika avtal med Nilsbuss. Dels ett gällande skolskjutsar i linjetrafik, som sträcker sig fram till 2027. Dels ett sexårigt avtal för färdtjänst och sjukresor som löper till sista december 2025.

Regionrådet Peter Wretlund är ordförande i Kalmar läns kollektivtrafik.

– Som socialdemokrat lägger jag stor vikt vid kollektivavtalsfrågor, så långt det är möjligt juridiskt, säger han.

– Rent allmänt tycker jag också att det är viktigt att styra samhällsutvecklingen i den riktning att sådana parametrar vägs in.

Rent konkret tycks turerna, förhandlingarna lokalt och centralt, dialogen och avtalen fortsätta i sydöstra Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.