Inget åtal efter dödsolycka med djurbil

Åkeri. Det blir inget åtal efter olyckan där en 51-årig djurtransportör klämdes svårt under en fallande bakgavel-ramp. Åklagaren har lagt ner förundersökningen, med motiveringen är att det inte går att styrka arbetsmiljöbrott. Chauffören dog kort efter olyckan, av klämskadorna.

Det är den 19 januari 2016. Djurtransportören har precis börjat ett arbetspass på åkeriet, som ligger i Halland. Han startar lastbilen och backar fram till en fålla med strö, för att förbereda ekipaget för de väntande transporterna.

Mannen går sedan till den tunga lastrampen bakpå bilen och lossar spärren. Vad han inte vet är att bilen varit inne på verkstad och att lastrampen fortfarande inte fungerar normalt.

Rampen hade tidigare gått sönder i nedfällt läge. Ett el-fel gjorde att hydrauliken slogs ut. För att kunna köra iväg hade en gaffeltruck används för att pressa upp rampen i uppfällt läge. Verkstaden hade sedan reparerat el-felet, men inte provkört den.

När den 51-årige djurtransportören lossar spärren vid spånfållan finns inget tryck i hydrauliksystemet. Rampen, som väger omkring 400 kilo, faller ned och träffar honom över ryggen.

Chauffören pressas ner i spagat. Han är vid medvetande och ropar desperat på hjälp, utan att någon hör honom. Till slut får han fram mobilen och kan själva larma.

Då är det för sent. När räddningstjänsten kommer har han suttit fast, dubelvikt, i närmare en timme. Han är vid liv, men efter 14 dagar på sjukhus avlider han av svåra invärtes skador.

Efter olyckan gjorde Arbetsmiljöverket en åtalsanmälan. Verket vill ha klarhet i om det fanns säkerhetsrutiner på företaget och om brister i kommunikationen mellan åkeriet, verkstaden och den anställde ledde fram till en arbetsplatsolycka med dödlig utgång.

I juni 2017 lade Bo Lindgren, kammaråklagare i Göteborg, ner förundersökningen. För att väcka åtal måste det ha funnits brister som med hög sannolikhet orsakat personskadorna. Några sådana har åklagaren inte hittat.

Daniel Wallfors är regionalt skyddsombud på Transports avdelning 25 i Halmstad har gjort en egen utredning kring olyckan. Han tycker att det är angeläget att ansvarsfrågan klaras ut:

– Det är inte första gången lastramper går sönder på det här sättet. I min utredning ansåg jag att det var rimligt att något part faktiskt ställdes till svars. Hade arbetsgivaren och verkstaden haft fungerande säkerhetsrutiner hade den här olyckan aldrig behövt hända.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.