Inget avtal för EU:s 28 miljoner plattformsarbetare

Politik. EU säger nej igen till bättre villkor för Europas plattformsarbetare. Transport vill att LO agerar.

Det bidde inte ens en tumme. Efter mer än två års förhandlande om förbättrade arbetsvillkor för Europas plattformsarbetare sa EU återigen nej till en överenskommelse. Striden står om tolkningen av arbetstagarbegreppet för plattformsarbetare (även kallade gigarbetare) – de som arbetar via digitala plattformar som Uber, Bolt och Wolt. Vem ska anses egenföretagare och vem anställd med rätt till sjuklön, semester, pensionsavsättningar med mera?

I julas sade nästan hälften av EU:s medlemsländer nej till ett första konkret avtalsförslag. Enligt det skulle plattformsarbetaren garanteras anställning om två av fem kriterier uppfylldes; bevisbördan att påvisa motsatsen låg hos arbetsgivaren.

I förslaget som medlemsländerna nu sagt nej till hade kriterierna tagits bort, i stället skulle medlemsländerna själva bestämma vilka krav som skulle gälla för anställning. Rätten till anställning var inte längre lika självklar utan beroende av respektive medlemsstats välvilja. En klar försämring menade Europafacket.

Vid senaste omröstningen röstade visserligen bara ett land nej till överenskommelsen och tre avstod ifrån att rösta. Men det räckte enligt EU:s regler. Vilka länder är inte offentligt – men alla vet att det är Frankrike, Tyskland, Grekland och Estland. Regeringskansliet bekräftar att Sverige röstade för.

Ilian De Basso, Socialdemokratisk EU-parlamentariker.
Ilian De Basso, Socialdemokratisk EU-parlamentariker. Foto: Alain Rolland/EU-parlamentet

Ilan de Basso, svensk socialdemokratisk ledamot i Europaparlamentet, röstade i parlamentet nej till ett direktiv eftersom det är något han anser parterna ska avtala om.

– Vi socialdemokrater har varit starkt kritiska till EU-lagstiftning och de uppenbara konsekvenser som skulle följa för svenskt vidkommande. Trots att vi inte får ett plattformsdirektiv på plats nu vet jag att det har satt press på både arbetsgivare och fackförbund i Sverige att hitta kollektivavtalslösningar för plattformsarbetare. Det är helt uppenbart att mer behöver göras för att förbättra arbetsvillkoren för gigarbetare i både Sverige och Europa, säger han till Transportarbetaren.

Enligt EU-kommissionen arbetar idag över fem miljoner gigarbetare som egenföretagare fast de borde vara anställda. Det skulle ett direktiv ändra på.

Transports ordförande Tommy Wreeth är bekymrad.

Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.
Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande. Foto: Kristina Sjöberg

– Den här branschen har kommit för att stanna och vi har ett jätteproblem, för vem är arbetsgivare och vem ansvarig för arbetsmiljön?

Behöver EU ett plattformsdirektiv?

– Ja, det är min uppfattning. Förslaget var visserligen urvattnat, men det hade ändå blivit ett visst skydd och vissa ramar.

Normalt är det här en fråga för parterna. Ska EU lägga sig i?

– Plattformsarbete är en hybrid som inte funkar i den svenska modellen med arbetsgivare och arbetstagare. Så modellen vi har måste kompletteras, så att den relaterar till den här sektorn.

Totalt finns 28 miljoner plattformsarbetare i EU, redan nästa år beräknar EU-kommissionen dem till 43 miljoner.

– Vi har medlemmar som jobbar i sektorn som kan bli utkonkurrerade av appar. Men det här kommer i flera sektorer, och fler förbund kommer hamna i den här sektorn. Så det borde vara en större fråga för LO än vad det är, säger Tommy Wreeth.

Vad som nu händer med EU:s lagförslag är oklart. De är ont om tid att få ett direktiv på plats under den här mandatperioden innan EU-valet i juni. Hinns det inte med kan det mycket väl innebära inget direktiv  alls.

Lagstiftning behövs för plattformsarbete

En Kammarrättsdom nyligen visar på behovet av att lagstifta om plattformsarbetares villkor. Arbetsmiljöverket hade begärt att matleverantören Bolt skulle vidta arbetsmiljörelaterade åtgärder då de har den största rådigheten över arbetsmiljön för de inhyrda kurierna (de som jobbar för Bolt). Bolt tillbakavisade kravet och får nu rätt eftersom, menar Kammarrätten, Bolt inte ger direkt arbetsledning och saknar fast verksamhetsställe där kurirerna kan inordnas. Och dessutom saknar rådighet över de verksamheter som tillagar den beställda maten och har inga egna anställda kurirer och de kurirer som arbetar genom plattformen kan därmed inte anses inordnade i Bolts ordinarie verksamhet. Detta trots att maten kurirerna levererar till syvende och sist levereras av Bolt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Industrifacken säger nej till 7,7 procent i treårigt avtal

Avtal 2025. Arbetsgivarna inom industrin har godkänt ett medlingsbud på en 7,7-procentig löneökning på 36 månader. Facken inom industrin säger nej och kallar budet oacceptabelt.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.