Inget avtal för EU:s 28 miljoner plattformsarbetare
Politik. EU säger nej igen till bättre villkor för Europas plattformsarbetare. Transport vill att LO agerar.
Det bidde inte ens en tumme. Efter mer än två års förhandlande om förbättrade arbetsvillkor för Europas plattformsarbetare sa EU återigen nej till en överenskommelse. Striden står om tolkningen av arbetstagarbegreppet för plattformsarbetare (även kallade gigarbetare) – de som arbetar via digitala plattformar som Uber, Bolt och Wolt. Vem ska anses egenföretagare och vem anställd med rätt till sjuklön, semester, pensionsavsättningar med mera?
I julas sade nästan hälften av EU:s medlemsländer nej till ett första konkret avtalsförslag. Enligt det skulle plattformsarbetaren garanteras anställning om två av fem kriterier uppfylldes; bevisbördan att påvisa motsatsen låg hos arbetsgivaren.
I förslaget som medlemsländerna nu sagt nej till hade kriterierna tagits bort, i stället skulle medlemsländerna själva bestämma vilka krav som skulle gälla för anställning. Rätten till anställning var inte längre lika självklar utan beroende av respektive medlemsstats välvilja. En klar försämring menade Europafacket.
Vid senaste omröstningen röstade visserligen bara ett land nej till överenskommelsen och tre avstod ifrån att rösta. Men det räckte enligt EU:s regler. Vilka länder är inte offentligt – men alla vet att det är Frankrike, Tyskland, Grekland och Estland. Regeringskansliet bekräftar att Sverige röstade för.
Ilan de Basso, svensk socialdemokratisk ledamot i Europaparlamentet, röstade i parlamentet nej till ett direktiv eftersom det är något han anser parterna ska avtala om.
– Vi socialdemokrater har varit starkt kritiska till EU-lagstiftning och de uppenbara konsekvenser som skulle följa för svenskt vidkommande. Trots att vi inte får ett plattformsdirektiv på plats nu vet jag att det har satt press på både arbetsgivare och fackförbund i Sverige att hitta kollektivavtalslösningar för plattformsarbetare. Det är helt uppenbart att mer behöver göras för att förbättra arbetsvillkoren för gigarbetare i både Sverige och Europa, säger han till Transportarbetaren.
Enligt EU-kommissionen arbetar idag över fem miljoner gigarbetare som egenföretagare fast de borde vara anställda. Det skulle ett direktiv ändra på.
Transports ordförande Tommy Wreeth är bekymrad.
– Den här branschen har kommit för att stanna och vi har ett jätteproblem, för vem är arbetsgivare och vem ansvarig för arbetsmiljön?
Behöver EU ett plattformsdirektiv?
– Ja, det är min uppfattning. Förslaget var visserligen urvattnat, men det hade ändå blivit ett visst skydd och vissa ramar.
Normalt är det här en fråga för parterna. Ska EU lägga sig i?
– Plattformsarbete är en hybrid som inte funkar i den svenska modellen med arbetsgivare och arbetstagare. Så modellen vi har måste kompletteras, så att den relaterar till den här sektorn.
Totalt finns 28 miljoner plattformsarbetare i EU, redan nästa år beräknar EU-kommissionen dem till 43 miljoner.
– Vi har medlemmar som jobbar i sektorn som kan bli utkonkurrerade av appar. Men det här kommer i flera sektorer, och fler förbund kommer hamna i den här sektorn. Så det borde vara en större fråga för LO än vad det är, säger Tommy Wreeth.
Vad som nu händer med EU:s lagförslag är oklart. De är ont om tid att få ett direktiv på plats under den här mandatperioden innan EU-valet i juni. Hinns det inte med kan det mycket väl innebära inget direktiv alls.