Inget avtal för EU:s 28 miljoner plattformsarbetare

Politik. EU säger nej igen till bättre villkor för Europas plattformsarbetare. Transport vill att LO agerar.

Det bidde inte ens en tumme. Efter mer än två års förhandlande om förbättrade arbetsvillkor för Europas plattformsarbetare sa EU återigen nej till en överenskommelse. Striden står om tolkningen av arbetstagarbegreppet för plattformsarbetare (även kallade gigarbetare) – de som arbetar via digitala plattformar som Uber, Bolt och Wolt. Vem ska anses egenföretagare och vem anställd med rätt till sjuklön, semester, pensionsavsättningar med mera?

I julas sade nästan hälften av EU:s medlemsländer nej till ett första konkret avtalsförslag. Enligt det skulle plattformsarbetaren garanteras anställning om två av fem kriterier uppfylldes; bevisbördan att påvisa motsatsen låg hos arbetsgivaren.

I förslaget som medlemsländerna nu sagt nej till hade kriterierna tagits bort, i stället skulle medlemsländerna själva bestämma vilka krav som skulle gälla för anställning. Rätten till anställning var inte längre lika självklar utan beroende av respektive medlemsstats välvilja. En klar försämring menade Europafacket.

Vid senaste omröstningen röstade visserligen bara ett land nej till överenskommelsen och tre avstod ifrån att rösta. Men det räckte enligt EU:s regler. Vilka länder är inte offentligt – men alla vet att det är Frankrike, Tyskland, Grekland och Estland. Regeringskansliet bekräftar att Sverige röstade för.

Ilian De Basso, Socialdemokratisk EU-parlamentariker.
Ilian De Basso, Socialdemokratisk EU-parlamentariker. Foto: Alain Rolland/EU-parlamentet

Ilan de Basso, svensk socialdemokratisk ledamot i Europaparlamentet, röstade i parlamentet nej till ett direktiv eftersom det är något han anser parterna ska avtala om.

– Vi socialdemokrater har varit starkt kritiska till EU-lagstiftning och de uppenbara konsekvenser som skulle följa för svenskt vidkommande. Trots att vi inte får ett plattformsdirektiv på plats nu vet jag att det har satt press på både arbetsgivare och fackförbund i Sverige att hitta kollektivavtalslösningar för plattformsarbetare. Det är helt uppenbart att mer behöver göras för att förbättra arbetsvillkoren för gigarbetare i både Sverige och Europa, säger han till Transportarbetaren.

Enligt EU-kommissionen arbetar idag över fem miljoner gigarbetare som egenföretagare fast de borde vara anställda. Det skulle ett direktiv ändra på.

Transports ordförande Tommy Wreeth är bekymrad.

Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.
Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande. Foto: Kristina Sjöberg

– Den här branschen har kommit för att stanna och vi har ett jätteproblem, för vem är arbetsgivare och vem ansvarig för arbetsmiljön?

Behöver EU ett plattformsdirektiv?

– Ja, det är min uppfattning. Förslaget var visserligen urvattnat, men det hade ändå blivit ett visst skydd och vissa ramar.

Normalt är det här en fråga för parterna. Ska EU lägga sig i?

– Plattformsarbete är en hybrid som inte funkar i den svenska modellen med arbetsgivare och arbetstagare. Så modellen vi har måste kompletteras, så att den relaterar till den här sektorn.

Totalt finns 28 miljoner plattformsarbetare i EU, redan nästa år beräknar EU-kommissionen dem till 43 miljoner.

– Vi har medlemmar som jobbar i sektorn som kan bli utkonkurrerade av appar. Men det här kommer i flera sektorer, och fler förbund kommer hamna i den här sektorn. Så det borde vara en större fråga för LO än vad det är, säger Tommy Wreeth.

Vad som nu händer med EU:s lagförslag är oklart. De är ont om tid att få ett direktiv på plats under den här mandatperioden innan EU-valet i juni. Hinns det inte med kan det mycket väl innebära inget direktiv  alls.

Lagstiftning behövs för plattformsarbete

En Kammarrättsdom nyligen visar på behovet av att lagstifta om plattformsarbetares villkor. Arbetsmiljöverket hade begärt att matleverantören Bolt skulle vidta arbetsmiljörelaterade åtgärder då de har den största rådigheten över arbetsmiljön för de inhyrda kurierna (de som jobbar för Bolt). Bolt tillbakavisade kravet och får nu rätt eftersom, menar Kammarrätten, Bolt inte ger direkt arbetsledning och saknar fast verksamhetsställe där kurirerna kan inordnas. Och dessutom saknar rådighet över de verksamheter som tillagar den beställda maten och har inga egna anställda kurirer och de kurirer som arbetar genom plattformen kan därmed inte anses inordnade i Bolts ordinarie verksamhet. Detta trots att maten kurirerna levererar till syvende och sist levereras av Bolt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.