Inget avtal klart för Foodoras bud
Matbud. Det finns inget färdigt avtal mellan Transport och Foodora, för bolagets cykel- och mopedbud. – Vi vill ha en lösning även för Foodoras bilbud och terminalarbetare. Transport vill inte ha samma elände som nu uppdagas hos budföretaget Best, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Transport har suttit i långdragna förhandlingar om ett nytt kollektivavtal för cykel- och mopedbuden på Foodora. Det är en yrkesgrupp som inte omfattas av förbundets stora Transportavtal – för chaufförer och terminalarbetare.
Förra veckan enades parterna om ett förslag till företagsavtal för just moped- och cykelbuden. Innan avtalet skrevs under skulle det förankras både i Foodoras bolagsstyrelse och i Transports förbundsstyrelse.
Tommy Wreeth konstaterar att Foodoras verksamhet har förändrats sedan förhandlingarna inleddes för omkring ett år sedan. Företaget har öppnat utlämningsställen, en sorts terminaler, med anställd personal.
– Det är en grupp som inte heller har kollektivavtal. Vi vill ha en helhetslösning som också ska gälla Foodoras hundratals bilbud. Annars ser jag risken att bilförarna får jobba på ackord, precis som många taxiförare som kör på procentlön.
– Vi för diskussioner med Foodora. De kan välja att gå med i Biltrafikens arbetsgivareförbund, och blir då automatiskt bundna av kollektivavtal. Eller teckna så kallat hängavtal direkt med oss.