Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna
Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.
– Besluten kom som en kalldusch. Arbetsmiljöverket skriver att det finns rutiner, men de flesta bygger på muntliga kommentarer från företagen, säger Joakim Hejenstedt.
I slutet av mars vände han sig till taxiföretagen i Dalarna. Närmare 200 taxiförare riskerade att smittas av corona, var hans bedömning. Han gjorde en så kallade 6:6a-anmälan och taxiföretagen fick 14 dagar på sig att svara på fackets krav.
Efter detta anmäldes fem taxibolag till Arbetsmiljöverket. Transport krävde ett förbud för fortsatt farligt arbete. I detalj löd kraven:
- Rutiner för färdtjänstresor med en resenär som har misstänkt eller konstaterad covid 19.
- Rutiner för chaufförer som tillhör en riskgrupp.
- Rutiner för hygien i färdtjänstfordonen.
- Rutiner för samåkning i färdtjänsten.
- Rutiner för dokumentation av om anställda har exponerats av covid 19.
– Sedan har jag ringt och suttit i telefonkö för att få veta när besluten ska komma, ibland uppemot fyra timmar per dag.
Den 27 maj kom så myndighetens beslut: Inget förbud eller föreläggande riktas mot taxibolagen. Arbetsmiljöverket hänvisar till att företagen har rutiner. Något som Transports regionala skyddsombud inte håller med om:
– Till exempel står det att en chaufför ska kontakta arbetsgivaren när en person med misstänkt smitta ska samåka med en annan person. Men det går inte att lämna över till den anställda att bedöma smittrisken …
Joakim Hejenstedt är också kritisk till att Arbetsmiljöverket har gjort inspektioner via telefon. Han är tveksam till om de rutiner som företagen hänvisar till är skriftliga. Ett överklagande av myndighetsbesluten är på gång.
Per-Olov Dély är vd på Borlänge taxi, ett av taxiföretagen. Han tycker också att handläggningstiden på Arbetsmiljöverket har varit i längsta laget. Men är i övrigt nöjd med besluten.
– Myndigheten förhåller sig i sitt ställningstagande till vad smittskyddsläkaren har sagt, kommenterar han.
På en punkt kritiserar Arbetsmiljöverket taxiföretagen. En chaufför som hjälper en passagerare som hostar och nyser ska använda vätskeavvisande munskydd med visir samt engångshandskar. Om den rutinen inte införs hotar ett förbud mot att hjälpa passagerarna att till exempel spänna fast en rullstol.