Tobias Lundqvist
Close
I morgon träffar Tobias Lundqvist en ny läkare. Han hoppas på en annan diagnos.
Close

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

– Jag säckade ihop. Det hade varit så mycket och jag tror att jag gick in i väggen den där natten i april. Läkaren hittade inget fel … men skrev att jag hade fått ett epileptiskt anfall.

Hemma i trädgården vid havet, en dryg mil utanför Nyköping, tränar elva månader gamla Bosse på att hasa och krypa fram. Valpen Gurkan måste hållas efter. Och det finns hur mycket som helst kvar att göra på det gamla släkthuset som familjen flyttat in i.

Men för Tobias Lundqvist räcker det inte. Han vill jobba, och han vill jobba med det enda han har erfarenhet av: köra tunga fordon, gärna tankbilar.

– Visst kan jag söka andra arbeten om jag blir tvungen … men jag kan aldrig få en lön som kommer i närheten av den jag har som lastbilschaufför. Och jag älskar mitt jobb.

Mardrömsåret

Här kommer en snabbresumé av Tobias Lundqvists mardrömsår:

Tobias Lundqvist med sonen Bosse
Bosse är en pigg, frisk och glad ettåring i dag.

Ett missfall. Förlusten av pappa, som dog efter en svår tid med cancer. Hoppet när sambon Micaela Karlsson blev gravid igen. Och så när Bosse under sitt allra första dygn i världen drabbades av tre hjärnblödningar. Han svävade på riktigt mellan liv och död under några veckor.

Under hela tiden jobbade Tobias Lundqvist heltid och stadig natt. Körde bensin, diesel och etanol från depån i Södertälje ut till olika bensinmackar. Och renoverade familjens drömhus, steg för steg. Sedan kom den där natten.

– Halv fyra en morgon låg jag bara och sprattlade i sängen, allt jag minns är en fruktansvärd smärta och ett vitt sken.

Det blev ambulans och mängder av undersökningar. Ingen hundraprocentigt säker diagnos kunde ställas, men i intyget står det epilepsianfall. Tobias Lundqvist själv är i stället inne på att han var gravt överansträngd psykiskt och fysiskt och att kroppen sade ifrån.

Inget körkort

Hans körkort drogs omedelbart in av Transportstyrelsen. B-kortet får han tillbaka den 1 oktober, men för C, D och E krävs tio år utan symtom.

– Tobias enda chans är att få ett andra utlåtande av en annan läkare, säger Jari Sotkasiira, Transports regionala skyddsombud som gör vad han kan för att hjälpa till.

Han berättar att det som kan få Transportstyrelsen att ändra sig är ett nytt intyg. Själv tror han mer på Tobias Lundqvists bedömning av sin hälsa än epilepsidiagnosen.

Och i morgon, fredag, träffar han en specialistläkare. Tobias Lundqvist hoppas att resultatet ska bli en ny diagnos.

Med stöd av Transport har han fått ta tjänstledigt på grund av hälsoskäl från den 1 oktober, då sjukskrivningen tar slut. Det betyder att han kan få a-kassa från första dagen, samt att han ska anmäla sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Plan B

Tobias Lundqvists plan B är att försöka få ett annat jobb på åkeriet.

– Vi chaufförer får alltid höra hur värdefulla vi är för företaget … men nu känns det som om jag inte är värd någonting. Jag hoppas kunna få en planeringstjänst, jag om någon vet hur rutterna går och vilken tid de tar, säger han.

Transports regionala skyddsombud konstaterar att arbetsgivare är skyldiga att vända på alla stenar för att hitta uppgifter. Men att mindre och halvstora åkerier ofta inte kan omplacera chaufförer om de har förlorat körkortet.

– Vår filosofi är att hellre ta in gamla chaufförer än akademiker på administrativa jobb. Men jag har tyvärr ingen ren kontorstjänst utan körningar till Tobias, säger Joakim Engström på Martinsens Transporter.

Chefen håller dock tummarna för att det nya läkarbesöket ska sluta med att Tobias Lundqvist får körkortet tillbaka:

– Han är mer än välkommen att köra lastbil igen.

– Jag vill ju bara jobba, säger Tobias Lundqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Camilla Rogerstam:
    17 september, 2019

    Jag förstår vad du går igenom, inte helt fullt ut med tanke på att du ev inte får jobba med yrket på 10 år beroende på din nya undersökning. Men just att behöva bli tjänstledig och behöva söka andra jobb än det man verkligen älskar och vill göra, det förstår jag fullt ut. Jag hoppas att du får rätt och att du får börja ratta lastbil igen. Om inte annat ge inte upp och stå på dej mot läkarna. Jag kämpar fortfarande mot det jag är involverad i. MVH Camilla Rogerstam

Lästips:

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Transportarbetarens logga

Fler förlorade körkortet

Trafiksäkerhet. Transportstyrelsen drog in fler körkort förra året än tidigare år. Fortkörare är den största kategorin men körkort som återkallades på medicinska grunder ökade mest.

Transportarbetarens logga

Öppning för körkort trots synfel

Utredning. Körkortskrav bör utgå från om individen faktiskt kan köra bil, inte medicinska föreskrifter och EU-direktiv. Det säger professorn som lett utredningen om tester av körförmågan hos personer med synfältsbortfall.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.