Tobias Lundqvist
Close
I morgon träffar Tobias Lundqvist en ny läkare. Han hoppas på en annan diagnos.
Close

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

– Jag säckade ihop. Det hade varit så mycket och jag tror att jag gick in i väggen den där natten i april. Läkaren hittade inget fel … men skrev att jag hade fått ett epileptiskt anfall.

Hemma i trädgården vid havet, en dryg mil utanför Nyköping, tränar elva månader gamla Bosse på att hasa och krypa fram. Valpen Gurkan måste hållas efter. Och det finns hur mycket som helst kvar att göra på det gamla släkthuset som familjen flyttat in i.

Men för Tobias Lundqvist räcker det inte. Han vill jobba, och han vill jobba med det enda han har erfarenhet av: köra tunga fordon, gärna tankbilar.

– Visst kan jag söka andra arbeten om jag blir tvungen … men jag kan aldrig få en lön som kommer i närheten av den jag har som lastbilschaufför. Och jag älskar mitt jobb.

Mardrömsåret

Här kommer en snabbresumé av Tobias Lundqvists mardrömsår:

Tobias Lundqvist med sonen Bosse
Bosse är en pigg, frisk och glad ettåring i dag.

Ett missfall. Förlusten av pappa, som dog efter en svår tid med cancer. Hoppet när sambon Micaela Karlsson blev gravid igen. Och så när Bosse under sitt allra första dygn i världen drabbades av tre hjärnblödningar. Han svävade på riktigt mellan liv och död under några veckor.

Under hela tiden jobbade Tobias Lundqvist heltid och stadig natt. Körde bensin, diesel och etanol från depån i Södertälje ut till olika bensinmackar. Och renoverade familjens drömhus, steg för steg. Sedan kom den där natten.

– Halv fyra en morgon låg jag bara och sprattlade i sängen, allt jag minns är en fruktansvärd smärta och ett vitt sken.

Det blev ambulans och mängder av undersökningar. Ingen hundraprocentigt säker diagnos kunde ställas, men i intyget står det epilepsianfall. Tobias Lundqvist själv är i stället inne på att han var gravt överansträngd psykiskt och fysiskt och att kroppen sade ifrån.

Inget körkort

Hans körkort drogs omedelbart in av Transportstyrelsen. B-kortet får han tillbaka den 1 oktober, men för C, D och E krävs tio år utan symtom.

– Tobias enda chans är att få ett andra utlåtande av en annan läkare, säger Jari Sotkasiira, Transports regionala skyddsombud som gör vad han kan för att hjälpa till.

Han berättar att det som kan få Transportstyrelsen att ändra sig är ett nytt intyg. Själv tror han mer på Tobias Lundqvists bedömning av sin hälsa än epilepsidiagnosen.

Och i morgon, fredag, träffar han en specialistläkare. Tobias Lundqvist hoppas att resultatet ska bli en ny diagnos.

Med stöd av Transport har han fått ta tjänstledigt på grund av hälsoskäl från den 1 oktober, då sjukskrivningen tar slut. Det betyder att han kan få a-kassa från första dagen, samt att han ska anmäla sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Plan B

Tobias Lundqvists plan B är att försöka få ett annat jobb på åkeriet.

– Vi chaufförer får alltid höra hur värdefulla vi är för företaget … men nu känns det som om jag inte är värd någonting. Jag hoppas kunna få en planeringstjänst, jag om någon vet hur rutterna går och vilken tid de tar, säger han.

Transports regionala skyddsombud konstaterar att arbetsgivare är skyldiga att vända på alla stenar för att hitta uppgifter. Men att mindre och halvstora åkerier ofta inte kan omplacera chaufförer om de har förlorat körkortet.

– Vår filosofi är att hellre ta in gamla chaufförer än akademiker på administrativa jobb. Men jag har tyvärr ingen ren kontorstjänst utan körningar till Tobias, säger Joakim Engström på Martinsens Transporter.

Chefen håller dock tummarna för att det nya läkarbesöket ska sluta med att Tobias Lundqvist får körkortet tillbaka:

– Han är mer än välkommen att köra lastbil igen.

– Jag vill ju bara jobba, säger Tobias Lundqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Camilla Rogerstam:
    17 september, 2019

    Jag förstår vad du går igenom, inte helt fullt ut med tanke på att du ev inte får jobba med yrket på 10 år beroende på din nya undersökning. Men just att behöva bli tjänstledig och behöva söka andra jobb än det man verkligen älskar och vill göra, det förstår jag fullt ut. Jag hoppas att du får rätt och att du får börja ratta lastbil igen. Om inte annat ge inte upp och stå på dej mot läkarna. Jag kämpar fortfarande mot det jag är involverad i. MVH Camilla Rogerstam

Lästips:

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Transportarbetarens logga

Fler förlorade körkortet

Trafiksäkerhet. Transportstyrelsen drog in fler körkort förra året än tidigare år. Fortkörare är den största kategorin men körkort som återkallades på medicinska grunder ökade mest.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.