Tobias Lundqvist
Close
I morgon träffar Tobias Lundqvist en ny läkare. Han hoppas på en annan diagnos.
Close

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

– Jag säckade ihop. Det hade varit så mycket och jag tror att jag gick in i väggen den där natten i april. Läkaren hittade inget fel … men skrev att jag hade fått ett epileptiskt anfall.

Hemma i trädgården vid havet, en dryg mil utanför Nyköping, tränar elva månader gamla Bosse på att hasa och krypa fram. Valpen Gurkan måste hållas efter. Och det finns hur mycket som helst kvar att göra på det gamla släkthuset som familjen flyttat in i.

Men för Tobias Lundqvist räcker det inte. Han vill jobba, och han vill jobba med det enda han har erfarenhet av: köra tunga fordon, gärna tankbilar.

– Visst kan jag söka andra arbeten om jag blir tvungen … men jag kan aldrig få en lön som kommer i närheten av den jag har som lastbilschaufför. Och jag älskar mitt jobb.

Mardrömsåret

Här kommer en snabbresumé av Tobias Lundqvists mardrömsår:

Tobias Lundqvist med sonen Bosse
Bosse är en pigg, frisk och glad ettåring i dag.

Ett missfall. Förlusten av pappa, som dog efter en svår tid med cancer. Hoppet när sambon Micaela Karlsson blev gravid igen. Och så när Bosse under sitt allra första dygn i världen drabbades av tre hjärnblödningar. Han svävade på riktigt mellan liv och död under några veckor.

Under hela tiden jobbade Tobias Lundqvist heltid och stadig natt. Körde bensin, diesel och etanol från depån i Södertälje ut till olika bensinmackar. Och renoverade familjens drömhus, steg för steg. Sedan kom den där natten.

– Halv fyra en morgon låg jag bara och sprattlade i sängen, allt jag minns är en fruktansvärd smärta och ett vitt sken.

Det blev ambulans och mängder av undersökningar. Ingen hundraprocentigt säker diagnos kunde ställas, men i intyget står det epilepsianfall. Tobias Lundqvist själv är i stället inne på att han var gravt överansträngd psykiskt och fysiskt och att kroppen sade ifrån.

Inget körkort

Hans körkort drogs omedelbart in av Transportstyrelsen. B-kortet får han tillbaka den 1 oktober, men för C, D och E krävs tio år utan symtom.

– Tobias enda chans är att få ett andra utlåtande av en annan läkare, säger Jari Sotkasiira, Transports regionala skyddsombud som gör vad han kan för att hjälpa till.

Han berättar att det som kan få Transportstyrelsen att ändra sig är ett nytt intyg. Själv tror han mer på Tobias Lundqvists bedömning av sin hälsa än epilepsidiagnosen.

Och i morgon, fredag, träffar han en specialistläkare. Tobias Lundqvist hoppas att resultatet ska bli en ny diagnos.

Med stöd av Transport har han fått ta tjänstledigt på grund av hälsoskäl från den 1 oktober, då sjukskrivningen tar slut. Det betyder att han kan få a-kassa från första dagen, samt att han ska anmäla sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Plan B

Tobias Lundqvists plan B är att försöka få ett annat jobb på åkeriet.

– Vi chaufförer får alltid höra hur värdefulla vi är för företaget … men nu känns det som om jag inte är värd någonting. Jag hoppas kunna få en planeringstjänst, jag om någon vet hur rutterna går och vilken tid de tar, säger han.

Transports regionala skyddsombud konstaterar att arbetsgivare är skyldiga att vända på alla stenar för att hitta uppgifter. Men att mindre och halvstora åkerier ofta inte kan omplacera chaufförer om de har förlorat körkortet.

– Vår filosofi är att hellre ta in gamla chaufförer än akademiker på administrativa jobb. Men jag har tyvärr ingen ren kontorstjänst utan körningar till Tobias, säger Joakim Engström på Martinsens Transporter.

Chefen håller dock tummarna för att det nya läkarbesöket ska sluta med att Tobias Lundqvist får körkortet tillbaka:

– Han är mer än välkommen att köra lastbil igen.

– Jag vill ju bara jobba, säger Tobias Lundqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Camilla Rogerstam:
    17 september, 2019

    Jag förstår vad du går igenom, inte helt fullt ut med tanke på att du ev inte får jobba med yrket på 10 år beroende på din nya undersökning. Men just att behöva bli tjänstledig och behöva söka andra jobb än det man verkligen älskar och vill göra, det förstår jag fullt ut. Jag hoppas att du får rätt och att du får börja ratta lastbil igen. Om inte annat ge inte upp och stå på dej mot läkarna. Jag kämpar fortfarande mot det jag är involverad i. MVH Camilla Rogerstam

Lästips:

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Transportarbetarens logga

Fler förlorade körkortet

Trafiksäkerhet. Transportstyrelsen drog in fler körkort förra året än tidigare år. Fortkörare är den största kategorin men körkort som återkallades på medicinska grunder ökade mest.

Transportarbetarens logga

Öppning för körkort trots synfel

Utredning. Körkortskrav bör utgå från om individen faktiskt kan köra bil, inte medicinska föreskrifter och EU-direktiv. Det säger professorn som lett utredningen om tester av körförmågan hos personer med synfältsbortfall.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.