Inget krav på kollektivavtal för Stockholms färdtjänstförare
Färdtjänstförarnas krav på kollektivavtal, schysta pensioner och försäkringar föll platt till marken i går. Då fattade trafiknämnden i Stockholms läns landsting beslut om att inte ställa de villkoren när färdtjänsten upphandlas de närmaste åren.
I valrörelsen lovade Kristdemokraterna att förbättra färdtjänstförarnas villkor och kräva avtalsförsäkringar och avtalspensioner vid kommande upphandlingar. Men när frågan kom upp på trafiknämndens bord i går anslöt sig KD till landstingets borgerliga majoritet och sköt eventuella beslut om bättre arbetsvillkor på framtiden.
Därmed föll den rödgröna oppositionens förslag om att kräva villkor enligt taxiföraravtalet. Oppositionslandstingsrådet Nanna Wikholm (S) är besviken:
– Vi ville verkligen pröva frågan om att ställa villkor som följer kollektivavtalet, men Kristdemokraterna stod inte upp för sitt vallöfte, säger hon.
Stockholms läns landsting är en storkund inom taxi och i dag dominerar Taxi Kurir och Taxi 020 inom färdtjänsten. De ingår båda i Fågelviksgruppen och bedöms efter den förra upphandlingen täcka 98 procent av marknaden i Stockholms län.
Vad taxiförarna och Transport vänt sig mot är att majoriteten av åkerierna inom Taxi 020 och Taxi Kurir inte har kollektivavtal. Därmed garanteras chaufförerna ingen lön, hur mycket de än arbetar, utan är enbart hänvisade till procentlön på inkört belopp. Förarna har heller inte rätt till vare sig pension eller försäkringar.
Gårdagens beslut gäller upphandlingen av färdtjänst för åren 2016 till 2018 med möjlighet att förlänga avtalen i ett eller två år. Parallellt med detta har landstinget dragit igång en större utredning med uppdraget att förbättra färdtjänsten. När kan schysta villkor för chaufförerna inom färdtjänsten bli verklighet?
– Jag vet inte, det var verkligen dags nu, men nu skjuts frågan ett antal år på framtiden. Det finns ju en hel del problem inom färdtjänsten, även för resenärerna. Det handlar bland annat om att förarna inte hittar och inte kommer fram i tid. Ett skäl till det är de dåliga arbetsvillkoren för personalen, anser Nanna Wikholm.
De offentliga upphandlingarna av samhällsbetalda resor omsätter miljardbelopp och har därmed stort inflytande taxibranschens utveckling. I Göteborg har de rödgröna beslutat att delar av taxiföraravtalet ska finnas med som krav vid upphandlingar av färdtjänsten. Det omfattar löner, försäkringar och avtalspensioner. Mot den inriktningen reserverade sig Moderaterna och Folkpartiet.
I Dalarna har Dalatrafiken också satt ner foten genom att kräva att chaufförerna inte får procentlön på inkört belopp. Men Dalarna och Göteborg hör än så länge till undantagen, även om Transports centrala ombudsman för taxi anar en liten ljusning i attityderna hos beslutsfattarna.
Transportarbetaren har förgäves sökt Fredrik Wallén (KD), ordförande för trafiknämndens färdtjänstutskott, för en kommentar. Mikael T Eriksson (M) är förste vice ordförande i utskottet. Han och partiet är fortsatt skeptiska till kollektivavtal, trots EU-parlamentets nya direktiv som öppnar nya möjligheter att ställa krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.
– Regeringen utreder frågan. Juridiken är fortfarande oklar, säger han.
Mikael T Eriksson och Alliansen vill hellre tala om kraven på bättre språkkunskaper, lokalkännedom och bemötande som nu ska ställa på förarna. Chaufförerna ska också ha utbildning i säker körning, att hantera situationer med hot och våld och ha kunskaper i hjärt- och lungräddning.
Han betonar att förarna är en intressegrupp, som ställer krav på förbättringar av anställningsvillkoren medan resenärerna, handikapp- och pensionärsorganisationerna har andra önskemål.
Blir det för dyrt för landstinget att anlita taxiföretag med kollektivavtal?
– Det kan jag inte svara på, men upphandlingen sker i en konkurrenssituation.
Är grundprincipen vid upphandlingar att lägsta pris vinner?
– Vi tar ett helhetsgrepp nu, ser över vilka krav vi ska ställa och hur vi ska åstadkomma bättre villkor, inte minst för dem som brukar färdtjänsten. Vi vill också gärna ha fler småföretag som kör färdtjänst.
Mikael T Eriksson ger inga löften om schysta villkor framöver. Bara att frågan ska finnas med i den långsiktiga utredningen.