Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.
Själv jobbar jag för Taxi Stockholm och har ångest dagligen, då jag nu tvingas att köra passagerare i framsätet. Senast i fredags hade jag en kille som satt och hostade konstant. När man frågar Taxi Stockholms styrelse VARFÖR de agerar på detta sätt så blir svaret att ”det handlar om varumärket”. Man anser alltså att imagen är viktigare än personalens hälsa, trots att den nya omikronvarianten – BA2 – just nu exploderar nere i Europa och garanterat kommer att komma hit. Att då, som detta stora taxibolag, kläcka ur sig en sådan kommentar är inget annat än grundmurad cynism och ett vidrigt sätt att bemöta personal, som i grunden enbart är orolig för sin hälsa. Taxibranschen i dag genomsyras av en enorm empatilöshet, parad med en enorm okunnighet, och vem som helst inser ju att motsvarigheten är svår att finna i någon annan bransch.
Mest störande är dock att företrädare för ett företag som Taxi Stockholm, med sin dominerande roll på huvudstadens gator och torg, inte inser att de som utför arbetet är rädda. I ett sådant läge faller onekligen det vackra pratet om kollektivavtal (som de inte följer) och personalvård tämligen platt.