Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.
Close
Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.
Close
E-handelsjättarna: Zalando

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbetsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd, som var på semester vid tidpunkten. Han har därför svarat skriftligt.

Vill ni säga något när det gäller den medarbetare som gått ut i media med att han blivit avskedad på grund av sitt fackliga engagemang, efter att han talat om grava missförhållanden?

”Låt mig först säga att jag är stolt över vår arbetsplats. Det finns såklart alltid saker som kan bli bättre och vi samarbetar med våra anställda och med Transport för att utveckla en bra arbetsmiljö för alla medarbetare.

Det är viktigt att vara medveten om bakgrunden här: Vi tackade i våras nej till att teckna ett kollektivavtal med SAC Syndikalisterna eftersom vi redan har ett heltäckande kollektivavtal med Transport, i enlighet med den svenska modellen. SAC Syndikalisterna varslade då om stridsåtgärder. Att Syndikalisterna kontaktar media med olika felaktiga påståenden om vår arbetsmiljö, bör ses i det sammanhanget.

Vi kan inte diskutera enskilda medarbetare publikt. Men rent generellt kan jag säga att vi följer svensk arbetsrätt och att eventuell facklig tillhörighet aldrig har, och heller aldrig kommer att, påverka någons anställning hos oss.”

 

Varför vill ni inte teckna kollektivavtal med SAC Syndikalisternas lokala driftsenhet?

”Vi har tackat nej till att teckna ett kollektivavtal med SAC Syndikalisterna eftersom vi redan har ett heltäckande kollektivavtal med Transport, i enlighet med den svenska modellen. Vi har samarbetat med vår arbetsgivarorganisation, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, i den här frågan.”

 

Har företagsledningen fått kännedom om att andra känner sig pressade eller trakasserade av syndikalisterna när det gäller att delta i deras ”alternativa” metoder för bättre arbetsmiljö?

”Vi har fått signaler om att medarbetare känt press och olust kopplat till situationen med SAC Syndikalisterna. Vi utreder alla uppgifter om arbetsmiljöproblem som kommer till vår kännedom och hanterar dem i enlighet med gällande arbetsrätt. Vi har nolltolerans mot alla typer av trakasserier och dåligt uppträdande och vi har flera vägar att rapportera problem inklusive en anonym visselblåsartelefon för alla anställda.”

 

Varför får man inte ha mobiltelefon med sig in på lagret?

”Mobiltelefoner är inte tillåtna i vårt logistikcenter av säkerhetsskäl, vilket är standard för många logistikföretag. Vi har rutiner för att se till att familjemedlemmar alltid kan komma i kontakt med våra medarbetare.”

 

Hur är er inställning till fackligt engagemang?

”Som företag respekterar vi våra anställdas rättighet att starta, gå med i eller besluta att inte gå med i organisationer efter eget val. Vi behandlar alla våra medarbetare lika och med respekt, oavsett eventuell facklig tillhörighet.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.