Lars Karlsson.
Close
Lars Karlsson är ombudsman på Transports Stockholmsavdelning och ska tillsammans med regionala skyddsombudet Kim Råneby (i bakgrunden) se till att de anställda på lager- och terminaler i Stockholmsområdet får så bra villkor som möjligt.
Close
Granskning

Inhyrda truckförare skadar sig mest

Stora skillnader. Bemanningsanställda skadar sig dubbelt så ofta som anställda. Allra mest utsatta är inhyrda truckförare, med 497 skadade under åren 2011–2015. Det är den yrkesgrupp som har flest arbetsskador av alla bemanningsanställda. På andra plats kommer lagerassistenter. – Kraven är högre på inhyrda. Det gör att takten ökar och med den olyckorna, säger Transports Lars Karlsson, tidigare bemanningsanställd.

Att arbeta som bemanningsanställd lager- och terminalarbetare är något av det mest riskfyllda du kan göra på arbetsmarknaden. Särskilt om du kör truck. Under de senaste fem åren råkade drygt 350 inhyrda lagerassistenter och nästan 500 truckförare ut för olyckor på jobbet.

Skillnaden i arbetsmiljö mellan inhyrda och anställda är så stor att Arbetsmiljöverket just nu gör en speciell granskning av bemanningsföretag och deras kunder. Under hösten har myndigheten besökt knappt 300 kund- eller bemanningsföretag och undersökt hur de arbetar med systematiskt arbetsmiljöarbete. Under 2017 fortsätter granskningen.

Heli Aarnipuro är samordnare för insatsen i hela Sverige.

– Vi har hittat ganska mycket brister. Både hos kunderna och hos bemanningsföretagen. Men allra mest hos bemanningsföretagen. De flesta vi besökt har fått ett inspektionsmeddelande. (Ett meddelande om att något behöver åtgärdas på arbetsplatsen, reds anmärkning.)

Hon tycker sig se en skillnad mellan etablerade bemanningsföretag och nyare uthyrare.

–De nyetablerade bemanningsföretagen, som kanske inte besökts av oss tidigare och kanske inte ens är med i branschorganisationen, har fått ganska många krav.

Transportarbetaren har tagit del av de inspektionsmeddelanden som myndigheten har gjort efter höstens företagsbesök. Där kan vi läsa om bemanningsföretag som saknar rutiner för hur de anställda ska rapportera risker och olyckor. De undersöker heller inte arbetsmiljön ute på kundföretagen. Arbetsmiljöverket hittar också kundföretag som varken informerar de inhyrda om risker i arbetet eller vart de ska vända sig om något brister i arbetsmiljön.

Ansvaret för arbetsmiljön ligger på både kund- och uthyrningsföretaget. Men ofta blir det snarare inget ansvar än dubbelt ansvar.

– Det finns en risk att man hamnar mellan två stolar när man är inhyrd, säger Kristina Håkansson, professor i sociologi på Göteborgs universitet.

Tillsammans med kollegan Tommy Isidorsson har hon gått igenom tidigare studier kring bemanningsanställda.

En teori är att inhyrda skadar sig mer för att branschen bemannas av unga. Men det sambandet har de inte hittat i forskningen. Däremot stämmer det att bemanningsanställda ofta arbetar i riskyrken. Det verkar också som att den som är ny löper större risk att skada sig. Och inhyrda är oftare nya på jobbet än andra.

I Håkansson och Isidorsons egen forskning skickade de ut en enkät till 458 bemanningsanställda på tre företag. I svaren såg forskarna förklaringar till varför inhyrda skadas mer än andra som handlar om att vara just inhyrd.

– En förklaring som vi inte sett i tidigare forskning är att det finns en oklarhet i vad man ska göra när man är ute som inhyrd. Man vet inte riktigt vad som ingår i uppdraget. Den där oklarheten är en riskfaktor.

Men det handlar också om att de som hyrs in får en viss typ av uppgifter på kundföretaget. Uppgifter som både är tunga, monotona och repetitiva.

– De inhyrda som skadat sig på jobbet bedömde att de hade tyngre arbetsuppgifter än de ordinarie anställda. Det finns en risk att man låter de inhyrda ta såna uppgifter som de ordinarie inte vill göra, säger Kristina Håkansson.

Det är en bild som Lars Karlsson, tidigare anställd på bemanningsföretaget Logent, känner igen sig i.

– Anledningen till att man har bemanning är oftast att man skalar av vissa uppgifter till bemanningsföretagen. De inhyrda brukar få de tyngre och skitigare jobben.

Lars Karlsson har arbetat som bemanningsanställd på lager i sju år. Han tror att den största enskilda orsaken till skadorna är stressen.

– Min uppfattning är att man sätter mer press på de bemanningsanställda. En bemanningsanställd har oftast högre krav på vad den ska hinna med än en vanlig anställd. Då ökar arbetstakten och med den ökar olyckorna.

Hos sin senaste arbetsgivare, Logent i Norrköping, var Lars med och startade en fackklubb för de inhyrda. 2015 lade Logent ner och Lars utbildade sig till ombudsman. Men många av hans gamla kollegor jobbar kvar i branschen, fast med andra arbetsgivare.

– De som arbetade på Logent i Norrköping, de är så vana vid det här stressiga tempot att de tar med sig det till sina nya arbetsplatser. Har du kört fort i fyra år sitter det kvar.

Truckförare är ett riskyrke även för fast anställda. Men kanske är det ännu farligare att köra truck som inhyrd.

– När man är ny känner man inte till lokalerna och rutinerna, även om man är en erfaren truckförare. Ska man dessutom ta fram ett visst antal pall i timmen blir det lätt olyckor.

Lars Karlsson tror också att det finns ett mörkertal när det gäller tillbud och olyckor som inhyrda är med om. Dels för att det dubbla arbetsmiljöansvaret gör det svårt att veta vem som rapporterar till vem. Dels för att inhyrda inte vågar rapportera allt som händer på arbetsplatsen.

– Ett stort problem är att man inte anmäler tillbud på rätt sätt. Kunden har huvudansvaret för arbetsmiljön, men den anställde ska rapportera till sin arbetsgivare. Men många bemanningsanställda vågar inte göra det på grund av risken att inte få jobba kvar hos kunden. Döljer man tillbud blir det till slut en olycka.

Det kan till och med ses som bra att hålla nere tillbuds-statistiken. Men då finns risken att man missar viktiga arbetsmiljöproblem.

– Den terminal som anmälde minst tillbud fick smörgåstårta. Vi hade två rapporterade tillbud under ett helt år på en av terminalerna, men Logent hade ingen rutin för hur de skulle rapportera dem vidare. Och när sanningen kom fram vågade de heller inte rapportera till kunden, säger Lars Karlsson.

På branschorganisationen Bemanningsföretagen är man medveten om att arbetsmiljön för inhyrda riskerar att falla mellan stolarna.

– Vi vill trycka på att det är ett dubbelt arbetsmiljöansvar, inte ett delat mellan kundföretaget och bemanningsföretaget, säger förbundsdirektör Ann-Kari Edenius.

Hon ser fram emot att ta del av Arbetsmiljöverkets pågående granskning av branschen.

– Om det finns strukturella brister så vill vi kunna göra något åt dem.

I tidigare granskningar har Arbetsmiljöverket sett att introduktionen till de inhyrda ofta är bristfällig. Något som blir extra allvarligt när bemanningsanställda arbetar i riskfyllda yrken, säger Heli Aarnipuro på Arbetsmiljöverket.

– Det är viktigt att arbetsgivarna är extra noga med introduktion och instruktioner för att undvika de risker som finns.

Hon tror att bemanningsföretagen bör ta en mer aktiv del i arbetsmiljöarbetet ute på kundföretagen.

– Jag har stött på kundföretag som önskat att konsultcheferna deltar i skyddsronder och lär sig mer av riskerna. Det kan vara ett sätt att komma vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Blyertsgubbar på ett rutat papper, en suddas ut med baksidan av en blyertspenna

Ny regel kan kosta honom allt

Lager & terminal. Efter fem år som inhyrd fick ”Josef” en tillsvidareanställning på Schenker. En månad senare blev han uppsagd på grund av arbetsbrist. Räkningarna hopar sig och nu riskerar han att kastas ut ur Sverige.

Illustration av Mattias Käll

6 tips för bemanningsfolk

Bemanning. Vilka villkor gäller för bemanningsanställda? Hur långt måste man åka till jobbet? Och vad händer när man är mellan uppdrag? Svar på det och mycket mer finner du i Transportarbetarens snabbkoll.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Timlön i bemanning blir sak för domstol

Löner. Transport har stämt bemanningsföretagen Adecco och Tranpenad till Arbetsdomstolen. De anser att lönerna räknas fel. En vinnande dom kan höja bemanningsanställdas timlön.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Mötesplats. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.