Lars Karlsson.
Close
Lars Karlsson är ombudsman på Transports Stockholmsavdelning och ska tillsammans med regionala skyddsombudet Kim Råneby (i bakgrunden) se till att de anställda på lager- och terminaler i Stockholmsområdet får så bra villkor som möjligt.
Close
Granskning

Inhyrda truckförare skadar sig mest

Stora skillnader. Bemanningsanställda skadar sig dubbelt så ofta som anställda. Allra mest utsatta är inhyrda truckförare, med 497 skadade under åren 2011–2015. Det är den yrkesgrupp som har flest arbetsskador av alla bemanningsanställda. På andra plats kommer lagerassistenter. – Kraven är högre på inhyrda. Det gör att takten ökar och med den olyckorna, säger Transports Lars Karlsson, tidigare bemanningsanställd.

Att arbeta som bemanningsanställd lager- och terminalarbetare är något av det mest riskfyllda du kan göra på arbetsmarknaden. Särskilt om du kör truck. Under de senaste fem åren råkade drygt 350 inhyrda lagerassistenter och nästan 500 truckförare ut för olyckor på jobbet.

Skillnaden i arbetsmiljö mellan inhyrda och anställda är så stor att Arbetsmiljöverket just nu gör en speciell granskning av bemanningsföretag och deras kunder. Under hösten har myndigheten besökt knappt 300 kund- eller bemanningsföretag och undersökt hur de arbetar med systematiskt arbetsmiljöarbete. Under 2017 fortsätter granskningen.

Heli Aarnipuro är samordnare för insatsen i hela Sverige.

– Vi har hittat ganska mycket brister. Både hos kunderna och hos bemanningsföretagen. Men allra mest hos bemanningsföretagen. De flesta vi besökt har fått ett inspektionsmeddelande. (Ett meddelande om att något behöver åtgärdas på arbetsplatsen, reds anmärkning.)

Hon tycker sig se en skillnad mellan etablerade bemanningsföretag och nyare uthyrare.

–De nyetablerade bemanningsföretagen, som kanske inte besökts av oss tidigare och kanske inte ens är med i branschorganisationen, har fått ganska många krav.

Transportarbetaren har tagit del av de inspektionsmeddelanden som myndigheten har gjort efter höstens företagsbesök. Där kan vi läsa om bemanningsföretag som saknar rutiner för hur de anställda ska rapportera risker och olyckor. De undersöker heller inte arbetsmiljön ute på kundföretagen. Arbetsmiljöverket hittar också kundföretag som varken informerar de inhyrda om risker i arbetet eller vart de ska vända sig om något brister i arbetsmiljön.

Ansvaret för arbetsmiljön ligger på både kund- och uthyrningsföretaget. Men ofta blir det snarare inget ansvar än dubbelt ansvar.

– Det finns en risk att man hamnar mellan två stolar när man är inhyrd, säger Kristina Håkansson, professor i sociologi på Göteborgs universitet.

Tillsammans med kollegan Tommy Isidorsson har hon gått igenom tidigare studier kring bemanningsanställda.

En teori är att inhyrda skadar sig mer för att branschen bemannas av unga. Men det sambandet har de inte hittat i forskningen. Däremot stämmer det att bemanningsanställda ofta arbetar i riskyrken. Det verkar också som att den som är ny löper större risk att skada sig. Och inhyrda är oftare nya på jobbet än andra.

I Håkansson och Isidorsons egen forskning skickade de ut en enkät till 458 bemanningsanställda på tre företag. I svaren såg forskarna förklaringar till varför inhyrda skadas mer än andra som handlar om att vara just inhyrd.

– En förklaring som vi inte sett i tidigare forskning är att det finns en oklarhet i vad man ska göra när man är ute som inhyrd. Man vet inte riktigt vad som ingår i uppdraget. Den där oklarheten är en riskfaktor.

Men det handlar också om att de som hyrs in får en viss typ av uppgifter på kundföretaget. Uppgifter som både är tunga, monotona och repetitiva.

– De inhyrda som skadat sig på jobbet bedömde att de hade tyngre arbetsuppgifter än de ordinarie anställda. Det finns en risk att man låter de inhyrda ta såna uppgifter som de ordinarie inte vill göra, säger Kristina Håkansson.

Det är en bild som Lars Karlsson, tidigare anställd på bemanningsföretaget Logent, känner igen sig i.

– Anledningen till att man har bemanning är oftast att man skalar av vissa uppgifter till bemanningsföretagen. De inhyrda brukar få de tyngre och skitigare jobben.

Lars Karlsson har arbetat som bemanningsanställd på lager i sju år. Han tror att den största enskilda orsaken till skadorna är stressen.

– Min uppfattning är att man sätter mer press på de bemanningsanställda. En bemanningsanställd har oftast högre krav på vad den ska hinna med än en vanlig anställd. Då ökar arbetstakten och med den ökar olyckorna.

Hos sin senaste arbetsgivare, Logent i Norrköping, var Lars med och startade en fackklubb för de inhyrda. 2015 lade Logent ner och Lars utbildade sig till ombudsman. Men många av hans gamla kollegor jobbar kvar i branschen, fast med andra arbetsgivare.

– De som arbetade på Logent i Norrköping, de är så vana vid det här stressiga tempot att de tar med sig det till sina nya arbetsplatser. Har du kört fort i fyra år sitter det kvar.

Truckförare är ett riskyrke även för fast anställda. Men kanske är det ännu farligare att köra truck som inhyrd.

– När man är ny känner man inte till lokalerna och rutinerna, även om man är en erfaren truckförare. Ska man dessutom ta fram ett visst antal pall i timmen blir det lätt olyckor.

Lars Karlsson tror också att det finns ett mörkertal när det gäller tillbud och olyckor som inhyrda är med om. Dels för att det dubbla arbetsmiljöansvaret gör det svårt att veta vem som rapporterar till vem. Dels för att inhyrda inte vågar rapportera allt som händer på arbetsplatsen.

– Ett stort problem är att man inte anmäler tillbud på rätt sätt. Kunden har huvudansvaret för arbetsmiljön, men den anställde ska rapportera till sin arbetsgivare. Men många bemanningsanställda vågar inte göra det på grund av risken att inte få jobba kvar hos kunden. Döljer man tillbud blir det till slut en olycka.

Det kan till och med ses som bra att hålla nere tillbuds-statistiken. Men då finns risken att man missar viktiga arbetsmiljöproblem.

– Den terminal som anmälde minst tillbud fick smörgåstårta. Vi hade två rapporterade tillbud under ett helt år på en av terminalerna, men Logent hade ingen rutin för hur de skulle rapportera dem vidare. Och när sanningen kom fram vågade de heller inte rapportera till kunden, säger Lars Karlsson.

På branschorganisationen Bemanningsföretagen är man medveten om att arbetsmiljön för inhyrda riskerar att falla mellan stolarna.

– Vi vill trycka på att det är ett dubbelt arbetsmiljöansvar, inte ett delat mellan kundföretaget och bemanningsföretaget, säger förbundsdirektör Ann-Kari Edenius.

Hon ser fram emot att ta del av Arbetsmiljöverkets pågående granskning av branschen.

– Om det finns strukturella brister så vill vi kunna göra något åt dem.

I tidigare granskningar har Arbetsmiljöverket sett att introduktionen till de inhyrda ofta är bristfällig. Något som blir extra allvarligt när bemanningsanställda arbetar i riskfyllda yrken, säger Heli Aarnipuro på Arbetsmiljöverket.

– Det är viktigt att arbetsgivarna är extra noga med introduktion och instruktioner för att undvika de risker som finns.

Hon tror att bemanningsföretagen bör ta en mer aktiv del i arbetsmiljöarbetet ute på kundföretagen.

– Jag har stött på kundföretag som önskat att konsultcheferna deltar i skyddsronder och lär sig mer av riskerna. Det kan vara ett sätt att komma vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration av Mattias Käll

6 tips för bemanningsfolk

Bemanning. Vilka villkor gäller för bemanningsanställda? Hur långt måste man åka till jobbet? Och vad händer när man är mellan uppdrag? Svar på det och mycket mer finner du i Transportarbetarens snabbkoll.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Timlön i bemanning blir sak för domstol

Löner. Transport har stämt bemanningsföretagen Adecco och Tranpenad till Arbetsdomstolen. De anser att lönerna räknas fel. En vinnande dom kan höja bemanningsanställdas timlön.

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.