Inhyrning regleras i nytt avtal för taxitelefonister
Ett treårigt avtal med en första lönehöjning på 578 kronor i år och bättre reglering av inhyrd personal. Det blev resultatet av Transports förhandlingar för taxitelefonisterna. Samtidigt undertecknades ett nytt hyrverksavtal som innebär mindre helgjobb.
I tidigare avtalsomgångar med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, har den första lönehöjningen inte utfallit direkt utan släpat efter några månader för telefonisterna. Men överenskommelsen som undertecknades i fredags eftermiddag innebär retroaktiv lönehöjning från och med den 1 maj i år. (Det förra avtalet löpte ut den sista april.)
Telefonisternas andra löneökning på 518 kronor per månad faller ut den 1 juli nästa år medan den tredje höjningen med 530 kronor per månad sker den 1 juli 2015. Avtalet gäller till och med den 30 april 2016.
Från den 1 maj i år höjs också ob-ersättningarna. För en anställd med fem år i yrket, som arbetar i Stockholm gäller följande:
25.36 kronor per timme (enkelt ob), 40.16 kronor (kvalificerat ob), 68.63 kronor (storhelg).
Överläggningarna om taxitelefoni och hyrverk blev betydligt stillsammare tillställningar än förbundets tidigare och skrevs på efter ett par dagars sittningar.
Lennart Sköld är centralt ansvarig ombudsman för telefonistavtalet inom Transport. Han jublar inte över lönehöjningarna.
– Man kan väl varken kalla dem bra eller dåliga, men vi var i alla fall överens i Transports avtalsdelegation om att säga ja. Viktigast var att vi löste bemanningsfrågan och fick igenom samma begränsningar när det gäller inhyrning som inom åkeri och renhållning.
– Det lyckades vi med utan att ta till konflikt och det är värdefullt eftersom många beställningscentraler har bemanningsanställda, tillägger han.
Precis som för åkerichaufförer, terminal- och miljöarbetare finns nu en särskild bilaga som reglerar inhyrning. Där sägs bland annat att både arbetsgivare och fack är överens om att inhyrd personal ska omfattas av kollektivavtal, det vill säga LO:s Bemanningsavtal.
Vill ett taxiföretag hyra in personal måste bolaget först förhandla med facket och göra klart bland annat:
• syftet, tidsperioden och omfattningen av bemanningsstyrkan
• vilket arbete som ska utföras och under vilka arbetstider
• arbetsgivare ska informera om genomsnittslön för jämförbara grupper, vilket reglerar de inhyrdas löner.
Bestämmelser finns nu också för företag, som sagt upp anställda på grund av arbetsbrist, och vill anlita bemanningsbolag. Har arbetsgivaren tidigare anställda med återanställningsrätt så måste bolaget begära facklig förhandling – i fall företaget vill hyra in längre tid än fem veckor, Där ska man ta upp orsaken till inhyrningen och se över möjligheterna att i stället återanställa uppsagda anställda.
Förhandlingen bör ske inom två veckor efter att arbetsgivaren kontaktat Transport. Kommer man inte överens lokalt kan man gå vidare till centralöverläggning. Det ska ske inom 14 dagar.
Arbetsgivaren får inte börja anlita bemanningsanställda under dessa fyra veckor.
Något fackligt veto finns dock inte. Lyckas parterna inte enas efter lokala och centrala förhandlingar kan arbetsgivaren hyra in personal, trots att företaget har uppsagda med rätt till återanställning.
– Genom de här regleringarna måste arbetsgivare och fack vara mer överens om tagen och det blir lättare att bevaka företrädesrätt och rätt till återanställning, anmärker Lennart Sköld.
BA krävde inledningsvis en framflyttning av ob-tiden, som man ville skulle börja räknas från klockan 05 i stället för 06, men fick backa från kravet.
– Arbetsgivarna ville ta ut anställda i jobb tidigare på dagarna utan att behöva betala för det, förklarar Sköld.
Nu kvarstår avtalsskrivningarna som bland annat innebär att ingen behöva gå på ett pass tidigare än klockan 06, efter en fridag.
– Du ska ha rätt till någon form av livskvalitet den tid du faktiskt har ledigt. Arbetsgivarna säger att det är svårt att schemalägga full tid med den bestämmelsen, men vi säger att det går. Med planering, anför Lennart Sköld.
Både telefonist- och hyrverksavtalet löper över tre år, med möjlighet för bägge parterna att säga upp avtalen det sista året.
– Med så långa avtal är det väldigt svårt att förutsäga hur konjunkturen utvecklar sig, förklarar Sköld.
De hyrverksanställda får sina löner höjda i tre omgångar, enligt följande:
• 1 maj 2013: 587 kronor per månad
• 1 juli 2014: 526 kronor per månad
• 1 juli 2015: 538 kronor per månad
Avtalet löper fram till och med 30 april 2013.
– Den största framgången inom hyrverk var att vi säkerställde att anställda ska ha ledigt minst två helger av fem. Tidigare fanns möjlighet att lägga ut arbete varenda helg, utan begränsningar.
Taxiföraravtalet löper ut först den 30 juni 2013. Några datum för förhandlingar är inte spikade än, men Transport har påbörjat underhandskontakter med BA.
Varken Lennart Sköld eller förbundsjurist Marcel Carlstedt vill avslöja några krav än.