Inhyrning regleras i nytt avtal för taxitelefonister

Ett treårigt avtal med en första lönehöjning på 578 kronor i år och bättre reglering av inhyrd personal. Det blev resultatet av Transports förhandlingar för taxitelefonisterna. Samtidigt undertecknades ett nytt hyrverksavtal som innebär mindre helgjobb.

I tidigare avtalsomgångar med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, har den första lönehöjningen inte utfallit direkt utan släpat efter några månader för telefonisterna. Men överenskommelsen som undertecknades i fredags eftermiddag innebär retroaktiv lönehöjning från och med den 1 maj i år. (Det förra avtalet löpte ut den sista april.)

Telefonisternas andra löneökning på 518 kronor per månad faller ut den 1 juli nästa år medan den tredje höjningen med 530 kronor per månad sker den 1 juli 2015. Avtalet gäller till och med den 30 april 2016.

Från den 1 maj i år höjs också ob-ersättningarna. För en anställd med fem år i yrket, som arbetar i Stockholm gäller följande:

25.36 kronor per timme (enkelt ob), 40.16 kronor (kvalificerat ob), 68.63 kronor (storhelg).

Överläggningarna om taxitelefoni och hyrverk blev betydligt stillsammare tillställningar än förbundets tidigare och skrevs på efter ett par dagars sittningar.

Lennart Sköld är centralt ansvarig ombudsman för telefonistavtalet inom Transport. Han jublar inte över lönehöjningarna.

– Man kan väl varken kalla dem bra eller dåliga, men vi var i alla fall överens i Transports avtalsdelegation om att säga ja. Viktigast var att vi löste bemanningsfrågan och fick igenom samma begränsningar när det gäller inhyrning som inom åkeri och renhållning.

– Det lyckades vi med utan att ta till konflikt och det är värdefullt eftersom många beställningscentraler har bemanningsanställda, tillägger han.

Precis som för åkerichaufförer, terminal- och miljöarbetare finns nu en särskild bilaga som reglerar inhyrning. Där sägs bland annat att både arbetsgivare och fack är överens om att inhyrd personal ska omfattas av kollektivavtal, det vill säga LO:s Bemanningsavtal.

Vill ett taxiföretag hyra in personal måste bolaget först förhandla med facket och göra klart bland annat:

• syftet, tidsperioden och omfattningen av bemanningsstyrkan

• vilket arbete som ska utföras och under vilka arbetstider

• arbetsgivare ska informera om genomsnittslön för jämförbara grupper, vilket reglerar de inhyrdas löner.

Bestämmelser finns nu också för företag, som sagt upp anställda på grund av arbetsbrist, och vill anlita bemanningsbolag. Har arbetsgivaren tidigare anställda med återanställningsrätt så måste bolaget begära facklig förhandling – i fall företaget vill hyra in längre tid än fem veckor, Där ska man ta upp orsaken till inhyrningen och se över möjligheterna att i stället återanställa uppsagda anställda.

Förhandlingen bör ske inom två veckor efter att arbetsgivaren kontaktat Transport. Kommer man inte överens lokalt kan man gå vidare till centralöverläggning. Det ska ske inom 14 dagar.

Arbetsgivaren får inte börja anlita bemanningsanställda under dessa fyra veckor.

Något fackligt veto finns dock inte. Lyckas parterna inte enas efter lokala och centrala förhandlingar kan arbetsgivaren hyra in personal, trots att företaget har uppsagda med rätt till återanställning.

– Genom de här regleringarna måste arbetsgivare och fack vara mer överens om tagen och det blir lättare att bevaka företrädesrätt och rätt till återanställning, anmärker Lennart Sköld.

BA krävde inledningsvis en framflyttning av ob-tiden, som man ville skulle börja räknas från klockan 05 i stället för 06, men fick backa från kravet.

– Arbetsgivarna ville ta ut anställda i jobb tidigare på dagarna utan att behöva betala för det, förklarar Sköld.

Nu kvarstår avtalsskrivningarna som bland annat innebär att ingen behöva gå på ett pass tidigare än klockan 06, efter en fridag.

– Du ska ha rätt till någon form av livskvalitet den tid du faktiskt har ledigt. Arbetsgivarna säger att det är svårt att schemalägga full tid med den bestämmelsen, men vi säger att det går. Med planering, anför Lennart Sköld.

Både telefonist- och hyrverksavtalet löper över tre år, med möjlighet för bägge parterna att säga upp avtalen det sista året.

– Med så långa avtal är det väldigt svårt att förutsäga hur konjunkturen utvecklar sig, förklarar Sköld.

De hyrverksanställda får sina löner höjda i tre omgångar, enligt följande:

• 1 maj 2013: 587 kronor per månad

• 1 juli 2014: 526 kronor per månad

• 1 juli 2015: 538 kronor per månad

Avtalet löper fram till och med 30 april 2013.

– Den största framgången inom hyrverk var att vi säkerställde att anställda ska ha ledigt minst två helger av fem. Tidigare fanns möjlighet att lägga ut arbete varenda helg, utan begränsningar.

Taxiföraravtalet löper ut först den 30 juni 2013. Några datum för förhandlingar är inte spikade än, men Transport har påbörjat underhandskontakter med BA.

Varken Lennart Sköld eller förbundsjurist Marcel Carlstedt vill avslöja några krav än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.