Inkomstförsäkringen blir kvar

Transports inkomstförsäkring blir kvar. Det står klart efter kongressens längsta debatt. Förbundet får dock mandat att anpassa försäkringen om a-kassereglerna ändras.

Vid kongressen 2007 införde Transport en så kallad inkomstförsäkring. Den ger extra påfyllning så att medlemmar som förlorat jobbet verkligen får 80 procent i arbetslöshetsersättning i 100 dagar.

Bakgrunden till kongressbeslutet var dels den borgerliga alliansens neddragningar i arbetslöshetsförsäkringen, dels det faktum att taket i a-kassan, 18 700 kronor, gör att bara en mycket liten av löntagarna får ut 80 procent av den tidigare lönen.

Inkomstförsäkringen är omstridd. Premierna bekostas av både förbund och avdelningar. Notan var ursprungligen beräknad till 24 miljoner fram till 2010, då många transportare hoppades på ett maktskifte och en politisk återställare av a-kassan.

Det blev inget maktskifte och under de gångna fem åren har inkomstförsäkringen kostat cirka 58 miljoner kronor i premier.

Resultatet blev hur som helst elva motioner till kongressen. Några avdelningar vill avskaffa försäkringen helt, andra yrkar på förändringar eller att den ska behållas intakt.

Talarlistan var lång när debatten inleddes. Kenneth Grampe, ombud från flygavdelning 46 sa:

– I dag får bara 10 procent av våra medlemmar 80 procent i a-kassa. Vem ska ta ansvar när inte samhället gör det? Inkomstförsäkringen behövs som stötdämpare när arbetslösa bara får ut 50-55 procent av sin tidigare inkomst. Avskaffar vid den kommer vi att förlora medlemmar.

Päivi Modin, kongressombud och växeltelefonist på Transports förbundskontor, höll med:

– Jag får dagligen frågor från arbetslösa om vilka regler och vilken ersättning som gäller. Häromdagen ringde en chaufför som var på väg att förlora jobbet. Han hade ingen aning om att den vanliga a-kassan bara ger honom 10 000 kronor att leva på. Nu får han 18 000-19 000 kronor i 100 dagar i stället.

– Jag vill inte sitta i växeln i framtiden och säga att inkomstförsäkringen är avskaffad. Att människor får försöka överleva på 10 000 kronor.

I det andra lägret fanns Mats Gahrn, Göteborgsavdelningen:

– Vi står inför ett viktigt vägval. 58 miljoner är väldigt mycket pengar. Ska vi vara ett försäkringsbolag eller en kamporganisation? Vi vinner inga kamper med inkomstförsäkringen. Vi måste satsa på facklig organisering. För 58 miljoner får vi fruktansvärt mycket organisering.

Andra kritiker sköt in sig på det faktum att Transports alla medlemmar indirekt är med och betalar premien, trots att det bara är de som tjänar över 18 700 kronor som kan få ut ersättning.

Joakim Borg, Gävleavdelningen, sa:

Det här är en svårt fråga. I nuläget omfattas 72 procent av våra medlemmar av försäkringen. Men de andra 28 procenten då? Är det solidariskt? Nej, jag tycker inte det.

Även Robert Savela, ombud från Luleå, klev upp i talarstolen:

– Jag tycker inte om inkomstförsäkringen, den skulle inte behöva finnas. Själv har jag inte kommit upp i 18 700 kronor i inkomst en enda gång på fem år.

– Men i när facket en gång bildades la de som hade jobb en liten slant till dem som inte hade. Det gjorde man för att de arbetslösa inte skulle tvingas ta jobb, till lägre lön. Vi är skyldiga att behålla inkomstförsäkringen!

Vid omröstningen vann anhängarna med 140 röster mot 99. Förbundsstyrelsen fick också mandat att genomföra ändringar i försäkringen, om det blir nödvändigt.

På en punkt fick förbundsstyrelsen bakläxa. Det handlar om hur mycket ersättning en arbetslöshet medlem ska få från inkomstförsäkringen.

Fram till nu har den summan baserats på vad personen tjänat. Men vid inkomstutredningarna visar det sig ofta att medlemmar uppgivit för låg inkomst till förbundet, och därmed betalat för låg fackavgift.

Hittills har den arbetslöse fått betala avgifterna retroaktivt, för att få en högre ersättning. Nu blir det stopp för det med. Den inkomst som uppgivits ska gälla.

Det innebär att många som slarvar med att rapportera rätt lön till avdelningen riskerar att förlora ersättning, om man blir arbetslös.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.