Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.
Close
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.
Close
Månadens medlem

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

– Nu syns kranarna som stiger upp mot horisonten så tydligt på långt håll. Jag vet att jag reagerade när jag hälsade på mamma på hennes jobb, som sjuksköterska, och såg dem från sjukhuset. Men annars hade jag inte tänkt så mycket på hamnen.

– Egentligen är det kanske lustigt att jag fick jobb här. Jag skrev ungefär det sämsta ansökningsbrevet någonsin, efter att ha fått tips att det kunde finnas arbete. Typ ”Hej! Jag heter Gustaf och kan köra truck och hjullastare, och kan både jobba hel- och deltid” och inte så mycket mer.

”Den långa vägen”

Det räckte. Gustaf Dubeck började som så kallad extring – eller blixt – i hamnen; personal som kallas in vid behov. Nu i efterhand tycker han att det är bra att ha gått ”den långa vägen”.

– Jag fick lära känna verksamheten bättre. Så som det såg ut då tog det ett och ett halvt år innan jag fick sätta mig i en truck, säger Gustaf, som under åren i hamnen arbetat mycket med hantering av timmer.

Fordonsutbildningen skaffade sig och bekostade Gustaf själv, för att kunna få jobb under en period som arbetslös. Det var under lågkonjunkturen som följde på den ekonomiska krisen 2008.

Elva år

I dag har Gustaf Dubeck snart arbetat i elva år i Gävle hamn, men haft fyra olika arbetsgivare. Först klassiska Stuveribolaget, som togs över av kommunala Gävle Hamn AB. Sedan för avstyckade Baltic Seaway och i dag för turkiska hamnoperatören Yilport, som tog över driften 2016.

Med i Transport kom Gustaf Dubeck lite av den hårda vägen:

– Innan jag började här hade ingen talat om facket. Men i samband med en kurs för att köra traverskran frågade huvudskyddsombudet varför jag inte var med i facket, på ett rätt hotfullt vis.

Transport

Så Gustaf blev medlem i Transportarbetareförbundet.

– På den vägen är det. Han som så att säga rekryterade mig nominerade mig senare till klubbstyrelsen för bulkterminalen.

Tidigare var det fler hamnklubbar i Gävle, i dag är de sammanslagna och Gustaf Dubeck är vice ordförande. Organisationsgraden är mycket hög. Transport är starkt här.

– Jag upplever att engagemang i fackliga frågor är smittsamt. Vår styrka är framför allt det vi gör här, på arbetsplatsen, säger Gustaf.

Gustaf Dubeck spelar gitarr och är en av sångarna i rockbandet Berguv, som släppte sitt första album förra året. Foto: Privat
Gustaf Dubeck spelar gitarr och är en av sångarna i rockbandet Berguv, som släppte sitt första album förra året. Foto: Privat

Rockbandet Berguv

Han träffade sin partner i hamnen och de jobbar fortfarande samma skift. Sambon Perla är också skyddsombud – och basist i bandet Berguv, där Gustaf spelar gitarr.

– Min lillebror Erik är trummis. Tre fjärdedelar av bandet har annars koppling till hamnen. Sångaren Jonny Ikonen är transportledare på ett åkeri som huserar här, säger Gustaf.

Han beskriver deras musik som rock, rätt och slätt. Förra året släppte de ett album med åtta låtar på svenska. Också här hörs Gustav Dubecks stämma ibland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.