Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.
Close
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.
Close
Månadens medlem

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

– Nu syns kranarna som stiger upp mot horisonten så tydligt på långt håll. Jag vet att jag reagerade när jag hälsade på mamma på hennes jobb, som sjuksköterska, och såg dem från sjukhuset. Men annars hade jag inte tänkt så mycket på hamnen.

– Egentligen är det kanske lustigt att jag fick jobb här. Jag skrev ungefär det sämsta ansökningsbrevet någonsin, efter att ha fått tips att det kunde finnas arbete. Typ ”Hej! Jag heter Gustaf och kan köra truck och hjullastare, och kan både jobba hel- och deltid” och inte så mycket mer.

”Den långa vägen”

Det räckte. Gustaf Dubeck började som så kallad extring – eller blixt – i hamnen; personal som kallas in vid behov. Nu i efterhand tycker han att det är bra att ha gått ”den långa vägen”.

– Jag fick lära känna verksamheten bättre. Så som det såg ut då tog det ett och ett halvt år innan jag fick sätta mig i en truck, säger Gustaf, som under åren i hamnen arbetat mycket med hantering av timmer.

Fordonsutbildningen skaffade sig och bekostade Gustaf själv, för att kunna få jobb under en period som arbetslös. Det var under lågkonjunkturen som följde på den ekonomiska krisen 2008.

Elva år

I dag har Gustaf Dubeck snart arbetat i elva år i Gävle hamn, men haft fyra olika arbetsgivare. Först klassiska Stuveribolaget, som togs över av kommunala Gävle Hamn AB. Sedan för avstyckade Baltic Seaway och i dag för turkiska hamnoperatören Yilport, som tog över driften 2016.

Med i Transport kom Gustaf Dubeck lite av den hårda vägen:

– Innan jag började här hade ingen talat om facket. Men i samband med en kurs för att köra traverskran frågade huvudskyddsombudet varför jag inte var med i facket, på ett rätt hotfullt vis.

Transport

Så Gustaf blev medlem i Transportarbetareförbundet.

– På den vägen är det. Han som så att säga rekryterade mig nominerade mig senare till klubbstyrelsen för bulkterminalen.

Tidigare var det fler hamnklubbar i Gävle, i dag är de sammanslagna och Gustaf Dubeck är vice ordförande. Organisationsgraden är mycket hög. Transport är starkt här.

– Jag upplever att engagemang i fackliga frågor är smittsamt. Vår styrka är framför allt det vi gör här, på arbetsplatsen, säger Gustaf.

Gustaf Dubeck spelar gitarr och är en av sångarna i rockbandet Berguv, som släppte sitt första album förra året. Foto: Privat
Gustaf Dubeck spelar gitarr och är en av sångarna i rockbandet Berguv, som släppte sitt första album förra året. Foto: Privat

Rockbandet Berguv

Han träffade sin partner i hamnen och de jobbar fortfarande samma skift. Sambon Perla är också skyddsombud – och basist i bandet Berguv, där Gustaf spelar gitarr.

– Min lillebror Erik är trummis. Tre fjärdedelar av bandet har annars koppling till hamnen. Sångaren Jonny Ikonen är transportledare på ett åkeri som huserar här, säger Gustaf.

Han beskriver deras musik som rock, rätt och slätt. Förra året släppte de ett album med åtta låtar på svenska. Också här hörs Gustav Dubecks stämma ibland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Fartyg vid containerhamnen i Göteborg ska få tillgång till landström för att minska utsläppen. Foto: Göteborgs Hamn

18,8 miljoner euro till elanslutning av fartyg

Hamn. Fyra hamnar i Nordeuropa får dela på 18,8 miljoner euro för att elansluta containerfartyg som ligger vid kaj.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."