Inspektion säger nej till självkörande bilar
Försöken med förarlösa fordon går framåt – men Datainspektionen är kritisk. Kameror, radar, gps och mikrofoner som krävs för att bilen ska kunna ta sig fram sätter den personliga integriteten på spel.
Transportarbetaren har tidigare skrivit om självkörande fordon som enligt forskare, industri och politiker är på gång. I slutet av maj visades till exempel tolv förarlösa lastbilars förmågor upp på en avstängd väg i Holland. Bland annat deltog ett forskarteam från Chalmers i Göteborg. I Sverige är flera försök under planering.
En statlig utredare vill se en särskild lag för de förarlösa bilarna och föreslår bland annat att passagerare som inte är med i försöksverksamheten och som hamnar framför kameran ska avidentifieras innan bilderna lagras. Detsamma gäller för personer som befinner sig utanför fordonen. Vidare föreslår utredaren att fordonen ska utrustas med mikrofoner som tar upp ljud inifrån hytterna.
Men Datainspektionen gör tummen ner. Hur avidentifieringen av den som hamnar på bild ska gå till har inte utretts ordentligt, anser inspektionens jurist Malin Ricknäs. Och ljudupptagning är ett så pass omfattande intrång i den personliga integriteten att det inte bör tillåtas på det sätt som utredaren föreslår, anser hon.
– Enligt svensk grundlag måste den här typen av lagförslag innehålla en noggrann analys som visar att det intrång som sker i den enskildes privata sfär måste vara befogat och inte är större än nödvändigt. Här har utredningen brustit, säger Malin Ricknäs i ett pressmeddelande.