Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal
Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.
Instabee-koncernen kommer att avvakta vårens avtalsrörelse innan tecknandet. Planen är att parterna ska skriva på ett kollektivavtal som täcker koncernens drygt 700 anställda chaufförer och terminalarbetare.
– Jag ser det här som ett första steg. Men ingenting är klart förrän de har skrivit på, säger Tommy Wreeth och fortsätter:
– Med avsiktsförklaringen talar Instabee-koncernen om att man är beredd att teckna ett kollektivavtal. Det ligger ett nytt avtal och knackar på dörren, så jag har viss förståelse för att de vill invänta och se vart det tar vägen.
Tommy Wreeth är noga med att påpeka att ingenting är undertecknat och att avtalet inte är på plats än. Men om allt går som det ska finns snart ett avtal på plats som ska gälla senast från och med den 1 oktober hösten 2023.
Vägen fram till avsiktsförklaringen har varit lång.
Transportarbetaren har tidigare berättat om det fackliga missnöjet när AMF, som förvaltar LO-arbetarnas pensionspengar, investerat i Budbee. Samtidigt har Transport fört diskussioner med Instabox i ungefär ett och ett halvt år.
– Det har varit två olika resor. Budbee har tidigare varit ganska ointresserade av att teckna avtal. Instabox har varit mer öppna, de har ett bolag som är medlem i Transportföretagen och omfattas av avtalet. Sedan har det varit andra krafter med här och påverkat också. Troligen har AMF Pension, som investerare, och andra aktörer jobbat för att de ska teckna kollektivavtal, säger Tommy Wreeth.
Finns det en rädsla för att kollektivavtalets kvalitetsstämpel också hamnar på underentreprenörer som inte följer kollektivavtalet?
– Till att börja med ska avtalet skrivas på och vara på plats. Men jag är också glad att Instabee säger att det ska täcka alla anställda inom verksamheten i avtalsområdet. Vi ska inte gå på en mina där avtalet inte gäller anställda inom vissa organisationsnummer i deras koncern.
– Det finns en tanke hos Instabee att ta ansvar för att underleverantörer på sikt ska ha kollektivavtal. Vi hoppas också att Instabee kommer att ha fler anställda och färre underleverantörer, säger Tommy Wreeth.
Instabee om avsiktsförklaringen
Instabees kommunikationschef Anne Sonne svarar på våra frågor på mejl.
– Vi är nöjda och glada att kommunicera det här idag. Vi tar nu nästa steg mot ännu mer transparenta och tydliga villkor för våra medarbetare och uppskattar de konstruktiva dialoger vi har haft med Transport så här långt i processen.
Skulle ni säga att det här blir en stor förändring i ert sätt att driva företag? På vilket sätt?
– Just nu har vi ju undertecknat en avsiktsförklaring så det innebär inga förändringar i vårt arbete. Ingående av ett kollektivavtal kan påverka vissa delar i hur vi exempelvis planerar arbetet men vår bedömning är att det överlag blir relativt likt hur vi redan arbetar idag. Den stora fördelen ser vi i tydligheten i vad som gäller.
Varför inte bara skriva på avtalet med en gång?
– Transport befinner ju sig mitt i en avtalsrörelse så vi har kommit överens om att utgå från det nya avtal som just nu förhandlas fram.
Vilka förutsättningar har förändrats som gör att ni nu vill teckna kollektivavtal?
– Vi har kommit till en fas i vårt bolags utveckling då vi ser att det här är rätt steg att ta.
Investeraren AMF sa tidigare att de jobbar långsiktigt för kollektivavtal i de bolag de investerar i. Har AMF påverkat ert beslut?
– Vi har kontinuerligt en nära och bra dialog med våra stora investerare och sociala villkor är ett ämne som vi pratar om. AMF har funnits med på Budbees ägarlista och finns nu med i det nya bolaget, Instabee, men att vi nu tar det här steget med Transport är ett initiativ som helt kommer från bolagsledningen.
Finns en bild av hur lång tid det tar att ställa krav på kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor hos era underentreprenörer?
– Det är inget vi kan uttala oss om idag. Vår primära fokus är nu att driva vidare de pågående samtalen med Transport om vår egen personal, säger Anne Sonne.