Inte bara järnväg i Trafikverkets plan

Politik. Höghastighetståg är en stor sak när förslaget till transportplanen för Sverige presenteras i dag. Men där finns också tankar på vilka vägar som ska byggs och rustas. Och en del om hamnar och flygplatser.

Trafikverket lämnar under torsdagen över sitt förslag till transportplan för åren 2018 till 2029. Mottagare är regeringens nya infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Det blir spännande att ta emot reaktionerna på verkets prioriteringar, sa han på en pressträff. Jag kommer att följa remissbehandlingen, men också ha egna remissmöten och resa runt i landet för att bilda mig en uppfattning om vad som är viktigast.

Fler fartkameror

Grunden är 622,5 miljarder kronor som är regeringens ram för infrastrukturkostnaderna under de tio närmaste åren. En stor del ska bekosta underhåll, drift och reinvesteringar av järnväg och väg. Men kvar finns 333,5 miljarder kronor för att utveckla transportsystemet.

– Vi fortsätter att satsa på nollvisionen på vägarna, sa Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, under pressträffen.

– Det blir fler kameror på vägarna, anpassade hastighetsgränser och mötesseparering. Vi förslår också automatisk nykterhetskontroll vid hamnar, p-hus, olika event och andra strategiska platser.

Hon beskrev också hur självkörande bilar och automatiserade godsflöden, till exempel mellan en hamn och en terminal, ska bli verklighet.

Huvudrollen på dagens presskonferens spelade ändå Ostlänken med tåg som – i en hastighet på 250 kilometer i timmen – ska färdas mellan Järna och Linköping. Höghastighetsjärnväg är också planerad på sträckan Hässleholm—Lund. Byggstart för järnvägens Norrbottniabana finns med i planen. Liksom fyra spår i bredd mellan Stockholm och Uppsala.

Vägbyggen på g

Men när generaldirektör Lena Erixon presenterade förslaget kom hon också in på underhåll och satsningar på vägnätet. Transportarbetaren sammanfattar, med start längst i norr:

  • Ny bro där E4 passerar Kalix älv vid Kalix.
  • Investeringar och underhåll på delar av E10 i Norrbotten.
  • Samma sak för delar av E 14 i Västernorrland och Jämtland.
  • Förbifart Stockholm ska färdigställas.
  • E22 förbi Strängnäs.
  • E18 mellan Köping och Västjädra.
  • Underhåll på Essingeleden i Stockholm, väg 55 Strängnäsbron och väg 56 mellan Gävle och Katrineholm.
  • Underhåll på E6: bro over Nordre älv vid Kungälv samt Älvsborgsbron.
  • Underhåll av delar av E45 i Västra Götaland.
  • Delar av E22 i Blekinge, Skåne och Kalmar län byggs färdigt.
  • Underhåll av E22-bron över Helgeå i Kristianstad.
  • Underhåll av väg 25 i Kronobergs län.
  • Underhåll av väg 26 och 40 i Jönköpings län.

Beslut i vår

Lena Erixon berättade också om satsningar på Sälens flygplats, slussarna i Södertälje och farlederna från Södertälje, både in i Mäklaren och ut i Saltsjön. Slussarna i Trollhätte kanal finns också med i långtidsplanen.

Efter en bred remissrunda, där Transport och många andra intressenter, har fått chansen att kommentera myndighetens plan kommer regeringen att presentera sitt förslag. Målet är att riksdagen ska fatta beslut om transportplanen under kommande vår.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    15 oktober, 2017

    Inte ett ord om att försöka få ned viltolyckorna, man är inte särdeles intresserad av trafiksäkerhet, vad hjälper fartkameror mot vilt?. En kamera kostar ca 500.000:-. Ökade skottpengar på exempelvis vildsvin med en 2 - 4 miljoner kronor till de jägare som är ute om mornar och nätter skulle vara mycket effektivare, men det är inte lika roligt som att ta in fartböter. Pulsådern till Norrland framför allt E4 mellan Stockholm och Sundsvall struntar man också i. Satsningar på höghastighetståg 250 km/h är rena skämtet. För långsamt och för dyrt. Det positiva är att förbifart Stockholm skall genomföras. Sverige är idag ca 30 år efter kontinenten när det gäller infrastruktur. Det är nästan att man börja sukta efter Habsburgarna. Bygga infrastruktur det kunde de. Det duger inte längre när våra storstäder har hög befolkningstillväxt men som MP säger "oplogat är bäst". För övrigt anser jag att blyad bensin bör förbjudas i Sydamerika och Asien.

Lästips:

Illustration elvägar

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.