Ishalka? Då har du rätt att ställa bilen

Stormen viner, snön piskar och vägarna är glashala. Vad gör du? Arbetsmiljölagen ger dig rätt att vägra köra om du tycker säkerheten står på spel. Men glöm inte att informera arbetsgivaren först. Annars kan du göra dig skyldig till arbetsvägran.

Häromveckan utlyste SMHI varningar i stora delar av landet. Snö och hård vind på vissa håll, stormbyar på andra. Anne Nilsson, taxichaufför på Taxi Kungsbacka, hade gått på eftermiddagspasset när hon efter ett par timmar valde att åka hem igen. Då hade dessutom beställningscentralen informerat alla att den som ville fick ställa bilen.

– Jag körde under stormen Gudrun, säger hon. Fy fan. Jag och en kollega fick hämta hem 17 flickor från en ishall där ett träd ramlade ner över taket. Den här gången fick jag en känsla av att nä, jag skulle nog inte köra. Men det där är väl individuellt. En del människor blir oroliga och stressade, andra inte.

Joakim Ternström, taxichaufför i Skåne, bestämde sig också för att avbryta sitt pass. Han befann sig på motorvägen mellan Malmö och Lund när det blåste upp till storm.

– Jag skulle ha jobbat tre timmar till men tyckte det blev läskigt, säger han. Det fanns grenar överallt och jag fick köra slalom på vägarna. En kollega var nära att köra in i ett träd. När det stormade för ett och ett halvt år sen fick jag en glasruta över bilen när jag körde turister. Som tur var gick glaset i tusen bitar och ingen skadades, men det var läskigt.

Om det finns en omedelbar fara för liv eller hälsa har du, enligt arbetsmiljölagen, rätt att avbryta arbetet. Men du måste direkt informera arbetsgivaren om ditt beslut.

– Annars kan du göra dig skyldig till arbetsvägran och kan få avdrag på lönen, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig. Informerar du arbetsgivaren kan du inte heller bli ersättningsskyldig gentemot kunden.

Och om arbetsgivaren inte håller med om din riskbedömning? I så fall kontaktar du ditt skyddsombud, säger Martin Miljeteig. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats så kontaktar du Transports lokalavdelning och det regionala skyddsombudet. Och så står du fast vid ditt beslut att parkera bilen. Det är du och ingen annan som kan avgöra om det känns tryggt att fortsätta köra eller inte. Rädsla faller under den psykosociala arbetsmiljön och den är lika viktig som den fysiska.

– Det brukar aldrig vara något problem, säger Martin Miljeteig. Arbetsgivaren brukar respektera den yrkeskunskap som ligger bakom ett sådant beslut.

Men det behöver inte alltid vara väder och vind som ligger bakom ett avbrutet arbete. Det kan lika gärna vara passageraren som inte känns tillförlitlig. Anders Jämthagen, färdtjänstchaufför i Orsa, har till exempel sagt nej till att köra en person från psyket.

– Jag såg personen stå och vänta på mig med en vårdare, säger han. Och då skulle jag köra åtta mil själv? Jag är utbildad för att hålla i en ratt och köra från A till B. Men hur hanterar jag en psyksjuk patient? Jag har ingen utbildning i det. Vad gör jag om personen får en psykos i bilen? Jag ringde beställningscentralen och sa att jag inte ville göra den där körningen för att det kändes osäkert. Jag blev ifrågasatt för mitt beslut men stod fast vid att jag hade rätt att vägra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.