Ishalka? Då har du rätt att ställa bilen
Stormen viner, snön piskar och vägarna är glashala. Vad gör du? Arbetsmiljölagen ger dig rätt att vägra köra om du tycker säkerheten står på spel. Men glöm inte att informera arbetsgivaren först. Annars kan du göra dig skyldig till arbetsvägran.
Häromveckan utlyste SMHI varningar i stora delar av landet. Snö och hård vind på vissa håll, stormbyar på andra. Anne Nilsson, taxichaufför på Taxi Kungsbacka, hade gått på eftermiddagspasset när hon efter ett par timmar valde att åka hem igen. Då hade dessutom beställningscentralen informerat alla att den som ville fick ställa bilen.
– Jag körde under stormen Gudrun, säger hon. Fy fan. Jag och en kollega fick hämta hem 17 flickor från en ishall där ett träd ramlade ner över taket. Den här gången fick jag en känsla av att nä, jag skulle nog inte köra. Men det där är väl individuellt. En del människor blir oroliga och stressade, andra inte.
Joakim Ternström, taxichaufför i Skåne, bestämde sig också för att avbryta sitt pass. Han befann sig på motorvägen mellan Malmö och Lund när det blåste upp till storm.
– Jag skulle ha jobbat tre timmar till men tyckte det blev läskigt, säger han. Det fanns grenar överallt och jag fick köra slalom på vägarna. En kollega var nära att köra in i ett träd. När det stormade för ett och ett halvt år sen fick jag en glasruta över bilen när jag körde turister. Som tur var gick glaset i tusen bitar och ingen skadades, men det var läskigt.
Om det finns en omedelbar fara för liv eller hälsa har du, enligt arbetsmiljölagen, rätt att avbryta arbetet. Men du måste direkt informera arbetsgivaren om ditt beslut.
– Annars kan du göra dig skyldig till arbetsvägran och kan få avdrag på lönen, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig. Informerar du arbetsgivaren kan du inte heller bli ersättningsskyldig gentemot kunden.
Och om arbetsgivaren inte håller med om din riskbedömning? I så fall kontaktar du ditt skyddsombud, säger Martin Miljeteig. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats så kontaktar du Transports lokalavdelning och det regionala skyddsombudet. Och så står du fast vid ditt beslut att parkera bilen. Det är du och ingen annan som kan avgöra om det känns tryggt att fortsätta köra eller inte. Rädsla faller under den psykosociala arbetsmiljön och den är lika viktig som den fysiska.
– Det brukar aldrig vara något problem, säger Martin Miljeteig. Arbetsgivaren brukar respektera den yrkeskunskap som ligger bakom ett sådant beslut.
Men det behöver inte alltid vara väder och vind som ligger bakom ett avbrutet arbete. Det kan lika gärna vara passageraren som inte känns tillförlitlig. Anders Jämthagen, färdtjänstchaufför i Orsa, har till exempel sagt nej till att köra en person från psyket.
– Jag såg personen stå och vänta på mig med en vårdare, säger han. Och då skulle jag köra åtta mil själv? Jag är utbildad för att hålla i en ratt och köra från A till B. Men hur hanterar jag en psyksjuk patient? Jag har ingen utbildning i det. Vad gör jag om personen får en psykos i bilen? Jag ringde beställningscentralen och sa att jag inte ville göra den där körningen för att det kändes osäkert. Jag blev ifrågasatt för mitt beslut men stod fast vid att jag hade rätt att vägra.