Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.
Close
Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano under två dagar.
Close

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Chaufförerna får aldrig stanna mer än tre minuter, annars får de ett samtal från företaget som undrar vad de håller på med. De ska hinna med runt 180 leveranser per dag. Arbetsdagarna är ofta över nio timmar långa, och buden får inte alltid ersättning för övertiden.

Det är några av de viktigaste orsakerna till att budbilschaufförerna gick ut i strejk. Eftersom det inte finns några fackliga strejkfonder i Italien får de själva stå för löneavdraget, men trots det var uppslutningen kring strejken nästan total.

Arbetarna berättar att de inte hinner stanna och leta upp en toalett. Många av dem känner sig som fångar med elektroniska fotbojor, eftersom företagen hela tiden håller koll på var de är och ringer om de är mer än tre minuter på ett ställe.

Facken kräver mer personal och färre leveranser varje dag. Dessutom vill förbunden att företagen, som i teorin är fristående från Amazon men arbetar enbart för handelsjätten, följer det de kommit överens om i förhandlingar i höstas, om bland annat stämpelklockor (som inte installerats) och övertid (som inte registreras).

– Amazon gömmer sig bakom det faktum att de lägger ut utkörningen på andra firmor, men i praktiken är det Amazon som bestämmer arbetsvillkoren. Vad vi är mest kritiska till är att företaget inte har någon framförhållning, utan verkar ta dagen som den kommer, hävdar Luca Stanzione som är ordförande för transportarbetarfacket FILT-Cgil i Milano.

– Eftersom Amazon vet att det växer hela tiden, måste bolaget planera för fler chaufförer i tid. Det kan inte bära sig åt som ett litet företag som alltid är rädd för att förlora kunder och därför inte anställer, konstaterar han.

Företagen som jobbar för Amazon har gått med på att förhandla om arbetsvillkoren efter tvådagarsstrejken. De tre största fackförbunden inom Transport i Italien är enade i kampen och fast beslutna att nå resultat.

– Vi har visat Amazon tidigare att vi är beredda att kämpa, och vi har vunnit andra segrar över företaget. De säljer ju egentligen inte varor, utan tjänsten att få dem utkörda hem eller till jobbet och därför är budbilschaufförerna oerhört viktiga för dem, säger Luca Stanzione bestämt.

Han har ett förslag till Svenska Transportarbetarförbundet nu när Amazon kommer till Sverige.

– Vi måste starta ett europeiskt nätverk för att bli riktigt starka. Vi är beredda att jobba för att få igång ett sådant om andra är intresserade att vara med, förklarar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    6 mars, 2019

    Över hela världen skall arbetarna jobba allt hårdare och mer effektivt på grund av att de som bestämmer inte kan ta betalt och/eller inte inser att man måste ta mer betalt av sina kunder,då de i ledningen inte klarar av att erbjuda vettiga arbetsförhållande för de som utför arbetet.Denna inkompetensen genomsyrar de flesta företag i deras arbetsledning och framförallt av ägare som själva inte klarar av att utför arbetet i det tempot som de kräver att personalen skall klara av varje dag i hela arbetslivet.MYCKET BRA ATT DE ENAR SIG OCH STÅR UPP EMOT AMAZON,som är ett företag jag personligen aldrig någonsin kommer att handla hos!Numera som 52 årig pensionär så väljer jag till 99 % att handla i de affärer inom gångavstånd som har personal som verkar trivas och har ett behagligt arbetstempo samtidigt som man kollar upp företagens ekonomi,lönsamhet,recensioner med mera via nätet samt mitt eget omdöme om de butiker/affärer där jag väljer att spendera mina pengar.Möjligt att jag börjar arbeta igen om några år,men det är knappast troligt att åkerier,speditörer och transportörer lärt sig ta betalt av sina kunder för att erbjuda mig arbetstider,arbetstakt och den lön som jag förväntar mig efter 33 år som yrkeschaufför.Dagens löneläge är alldeles för lågt i förhållande till stress,jäkt och köer i trafiken i storstäderna.

Lästips:

Amazon.com

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

En tredjedel av leveranserna saknade kollektivavtal

Arbetsvillkor. Facken Transport och Seko har kartlagt vilka som gör sista milen-levanser i Stockholm. Det visade sig att drygt 30 procent av företagen saknade kollektiv­avtal.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.