ITF: Ikea dumpar villkoren för chaufförer
Ikea dumpar löner och villkor på Europas vägar. Det framgår av en ännu opublicerad utredning som Internationella transportarbetarefederationen (ITF) arbetar med.
– Det är de låga transportkostnaderna som gör att det är så billigt att handla på Ikea, säger utredaren Sean Sayer.
I slutet av september presenterade han vad han kommit fram till hittills på ett seminarium för svenska och europeiska fackförbund som arbetar med Ikea.
Sean Sayers utredning visar att Ikea den senaste tiden har styrt om allt mer av sina europeiska transporter till direktdistribution. I stället för fasta transportvägar via terminaler förflyttas mycket av godset nu direkt från tillverkare till försäljare. Och i stället för långsiktiga avtal med transportörer förhandlar Ikea om kontrakten allt oftare. En transport kan ha så många som tio underentreprenörer. Längst ner i kedjan arbetar chaufförer från östländerna till låga löner, som inte täcker en dräglig levnadsstandard på vägarna.
– Under arbetet med utredningen har vi träffat chaufförer som säger att de får lika mycket betalt som på 1970-talet. Men att levnadsstandarden på vägarna nu är ännu sämre än då, berättar Sean Sayer.
Det var transportfacken i Belgien och Holland som först uppmärksammade ITF på villkoren för de chaufförer som kör Ikea-gods. Beeneluxländerna fungerar som ett transportnav, där mycket av Ikea:s varor som ska vidare till Storbritannien och USA lastas om. Nu har även svenska Transport engagerat sig i frågan.
– Jag är förvånad över att det ser så illa ut som det faktiskt gör. Vi är väldigt oroade över hur Ikea agerar som transportköpare, säger Magnus Falk, Transports internationella politiska sekreterare.
Nu vill han få till en diskussion med Ikea om deras transporter.
– Vi hoppas att vi kan förklara för dem varför vi tycker att de ska byta transportmodell. Det finns säkert fler företag som gör på samma sätt, men Ikea skulle kunna vara ett gott föredöme.
Utredningen väntas bli klar senare i år och bygger på en kombination av skrivbordsarbete och intervjuer med förare längs med europeiska vägar.