”Jag klarade det! Helt galet känsloladdat å smärtsamt ☺. Det upploppet! Den fantastiska publiken! Många tårar fälldes under dom sista timmarna av tävlingen, helt underbart! Jag är en Ironman”, messar Stefan Elings efter triathlon-tävlingen i Kalmar.
Close
”Jag klarade det! Helt galet känsloladdat å smärtsamt ☺. Det upploppet! Den fantastiska publiken! Många tårar fälldes under dom sista timmarna av tävlingen, helt underbart! Jag är en Ironman”, messar Stefan Elings efter triathlon-tävlingen i Kalmar.
Close

”Jag är en Ironman!”

Månadens medlem. Förr började åkerichauffören Stefan Elings morgonen med tre koppar kaffe, en cigg och en stor snus. Nu har han just simmat 3 860 meter, cyklat 180 kilometer och sprungit ett maratonlopp. Under en och samma dag.

Det står ett lätt skimmer och stort allvar kring Stefan när han tar emot hemma i den rödmålade stugan, omgiven av grönska i byn Mjälgen i Leksand. Huset är upp och ner och fullt med tvätt efter att familjen just återvänt från sin fjällsemester, med cykling och löpning för Stefans del.

Stefan tittar eftertänksamt ner i kaffekoppen. Hade någon, för drygt ett och ett halvt år sedan, sagt till honom att han skulle ställa upp i Ironman-triathlon i Kalmar i mitten av augusti så hade Stefan skakat oförstående på huvudet.

Han som tog till cigaretter när han snusat överläppen till blod och enligt frun Mimmi blev alldeles mager och utmärglad så fort han blev förkyld. Och det var ofta.

– Ironman, det var min top of the line-dröm. Första gången jag började tänka på det var när vi såg en dokumentär om tävlingen. ”Det borde man göra”, sa jag, men det var ju omöjligt när jag rökte…

Vändpunkten kom nog när Stefan tvingades vända tillbaka från en fisketur, bara för att han glömt snusdosan hemma. Så beroende av nikotin ville han inte vara.

I största hemlighet började Stefan tänka fram en bild inom sig som rökfri. Han fimpade och kastade snusdosan. Första träningspasset blev en två kilometer lång löparrunda. Efteråt låg Stefan helt utslagen.

– Men redan andra gången jag sprang gick det lite bättre. Jag började läsa på, mest på nätet, om pulsträning och kost och la upp en träningsplan som jag följt och sett hur jag utvecklats.

Efter ett tag joggade Stefan en mil på drygt en timme. Successivt gick det snabbare och orken tilltog.

– När jag kunde fortsätta ett varv till efter första milen gav det en enorm kick!

 

För Stefan är det viktigt att få in träningen som en del i vardagen, att skippa bilen när han ska till jobbet eller mataffären till exempel. Han brukar ta en halvtimme av lunchen för att promenera eller jogga lätt. Tv-soffan har han nästan övergivit. Är det något Stefan inte vill missa, trampar han samtidigt på sin svärmors begagnade crosstrainer.

– Jag har aldrig känt att jag har fått offra något. Det var befriande att släppa tv-serier som man trodde att man måste följa.

Stefan är ganska långsam, säger han själv. Han tränar på egen hand, inte i grupp för att slippa sinka andra eller stressas till ett tempo som inte är hans.

Nyss vräkte regnet ner. Nu kastar solen glitterstänk i den lilla tjärnen, en backe ner från familjens terrass. I den har Stefan gjort åtskilliga vändor när vi träffas, fem dagar innan triathlon-tävlingen drar igång med drygt 2 000 tävlande i Kalmar.

Simningen är ett kapitel för sig. Stefan hade aldrig crawlat, så han gick med i Qwarnsvedens Triathlonklubb. På plats i bassängen kom Stefan ingen vart.

– Vad har jag gett mig in på, tänkte jag. Jag var helt stillastående. Sedan fick jag stöd och hjälp av flera simtränare och körde i stort sett två pass i veckan hela vintern.

Drivkraften för Stefan är att hela tiden anta nya utmaningar.

– Jag vill tävla! Hur jag kommer att må efter Ironman vet jag inte. Kanske kommer jag bara spy och svära, fast det tror jag inte riktigt. Efter småtävlingar som Vansbro terrängmara och Stockholm Marathon har jag mått bra och fortfarande haft krafter kvar. Jag gillar inte att ta ut mig så där fullständigt.

I början skämtade kompisarna på åkeriet med Stefan och sa att han snart skulle vara tillbaka i rökrutan igen. Nu händer det allt oftare att kollegor kommer fram och ber om råd om hur de ska lägga upp sin träning.

– Det känns som ett erkännande. Viktigast av allt är att man utgår från sig själv och sätter upp mål utifrån sina egna förutsättningar. Det kan vara att gå ett varv runt huset.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.