”Jag klarade det! Helt galet känsloladdat å smärtsamt ☺. Det upploppet! Den fantastiska publiken! Många tårar fälldes under dom sista timmarna av tävlingen, helt underbart! Jag är en Ironman”, messar Stefan Elings efter triathlon-tävlingen i Kalmar.
Close
”Jag klarade det! Helt galet känsloladdat å smärtsamt ☺. Det upploppet! Den fantastiska publiken! Många tårar fälldes under dom sista timmarna av tävlingen, helt underbart! Jag är en Ironman”, messar Stefan Elings efter triathlon-tävlingen i Kalmar.
Close

”Jag är en Ironman!”

Månadens medlem. Förr började åkerichauffören Stefan Elings morgonen med tre koppar kaffe, en cigg och en stor snus. Nu har han just simmat 3 860 meter, cyklat 180 kilometer och sprungit ett maratonlopp. Under en och samma dag.

Det står ett lätt skimmer och stort allvar kring Stefan när han tar emot hemma i den rödmålade stugan, omgiven av grönska i byn Mjälgen i Leksand. Huset är upp och ner och fullt med tvätt efter att familjen just återvänt från sin fjällsemester, med cykling och löpning för Stefans del.

Stefan tittar eftertänksamt ner i kaffekoppen. Hade någon, för drygt ett och ett halvt år sedan, sagt till honom att han skulle ställa upp i Ironman-triathlon i Kalmar i mitten av augusti så hade Stefan skakat oförstående på huvudet.

Han som tog till cigaretter när han snusat överläppen till blod och enligt frun Mimmi blev alldeles mager och utmärglad så fort han blev förkyld. Och det var ofta.

– Ironman, det var min top of the line-dröm. Första gången jag började tänka på det var när vi såg en dokumentär om tävlingen. ”Det borde man göra”, sa jag, men det var ju omöjligt när jag rökte…

Vändpunkten kom nog när Stefan tvingades vända tillbaka från en fisketur, bara för att han glömt snusdosan hemma. Så beroende av nikotin ville han inte vara.

I största hemlighet började Stefan tänka fram en bild inom sig som rökfri. Han fimpade och kastade snusdosan. Första träningspasset blev en två kilometer lång löparrunda. Efteråt låg Stefan helt utslagen.

– Men redan andra gången jag sprang gick det lite bättre. Jag började läsa på, mest på nätet, om pulsträning och kost och la upp en träningsplan som jag följt och sett hur jag utvecklats.

Efter ett tag joggade Stefan en mil på drygt en timme. Successivt gick det snabbare och orken tilltog.

– När jag kunde fortsätta ett varv till efter första milen gav det en enorm kick!

 

För Stefan är det viktigt att få in träningen som en del i vardagen, att skippa bilen när han ska till jobbet eller mataffären till exempel. Han brukar ta en halvtimme av lunchen för att promenera eller jogga lätt. Tv-soffan har han nästan övergivit. Är det något Stefan inte vill missa, trampar han samtidigt på sin svärmors begagnade crosstrainer.

– Jag har aldrig känt att jag har fått offra något. Det var befriande att släppa tv-serier som man trodde att man måste följa.

Stefan är ganska långsam, säger han själv. Han tränar på egen hand, inte i grupp för att slippa sinka andra eller stressas till ett tempo som inte är hans.

Nyss vräkte regnet ner. Nu kastar solen glitterstänk i den lilla tjärnen, en backe ner från familjens terrass. I den har Stefan gjort åtskilliga vändor när vi träffas, fem dagar innan triathlon-tävlingen drar igång med drygt 2 000 tävlande i Kalmar.

Simningen är ett kapitel för sig. Stefan hade aldrig crawlat, så han gick med i Qwarnsvedens Triathlonklubb. På plats i bassängen kom Stefan ingen vart.

– Vad har jag gett mig in på, tänkte jag. Jag var helt stillastående. Sedan fick jag stöd och hjälp av flera simtränare och körde i stort sett två pass i veckan hela vintern.

Drivkraften för Stefan är att hela tiden anta nya utmaningar.

– Jag vill tävla! Hur jag kommer att må efter Ironman vet jag inte. Kanske kommer jag bara spy och svära, fast det tror jag inte riktigt. Efter småtävlingar som Vansbro terrängmara och Stockholm Marathon har jag mått bra och fortfarande haft krafter kvar. Jag gillar inte att ta ut mig så där fullständigt.

I början skämtade kompisarna på åkeriet med Stefan och sa att han snart skulle vara tillbaka i rökrutan igen. Nu händer det allt oftare att kollegor kommer fram och ber om råd om hur de ska lägga upp sin träning.

– Det känns som ett erkännande. Viktigast av allt är att man utgår från sig själv och sätter upp mål utifrån sina egna förutsättningar. Det kan vara att gå ett varv runt huset.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.