”Jag är som en roulett-kula. Snurrar runt, runt utan att trilla ner någonstans”, säger Thomas Loo, en av många arbetstagare som har svårt att få fast jobb på dagens arbetsmarknad.
Close
”Jag är som en roulett-kula. Snurrar runt, runt utan att trilla ner någonstans”, säger Thomas Loo, en av många arbetstagare som har svårt att få fast jobb på dagens arbetsmarknad.
Close

”Jag är slav i Fas3”

Månadens medlem. Thomas Loo är en av de hundratusentals svenska invånare som politikerna käbblar om. En av alla som inte får in foten på arbetsmarknaden. Inte på riktigt. – Jag är Fas3-slav, säger han och avslöjar i nästa andetag att livet precis tagit en ny vändning.

Det var kärleken som förde Thomas Loo till Norrland och så småningom till Norrfjärden, ett litet samhälle med 1 300 invånare strax norr om Piteå. Han, grabben från Jönköping, hade träffat en tjej.

Paret gifte sig och fick barn, två stycken. Fast livet blev ändå inte som Thomas drömt om.

Han är öppen med sin historia. En berättelse om uppförsbacke.

Uppväxten hemma i Jönköping präglades av alkoholmissbruk. Både mamman och pappan söp. Thomas har inget minne av att han själv fick stryk, men föräldrarna slogs desto mer.

I efterhand har Thomas funderat över om hans lässvårigheter och koncentrationsproblem i ungdomen i själva verket är alkoholskador. Mamman drack och rökte även under graviditeten.

– Jag gick ut grundskolan, men var oerhört skoltrött. Efter det fick jag olika praktikplatser. Ingen ledde till fast jobb. Jag är fortfarande som en roulett-kula. Snurrar runt, runt utan att trilla ner någonstans, säger han.

Thomas flyttade hemifrån redan som 17-åring. Han ströjobbade och pluggade under en period på folkhögskola, för att få upp betygen.

Via kontakter fick Thomas visstidsjobb på en ASG-terminal och han trivdes med godshanteringen. Efter det kom han in på DFDS Fraktarnas terminal. Det blev inget fast den gången heller. Efter fem månader gick Posten in och köpte delen som handlade om pakethantering.

– Hade jag haft en månad längre anställningstid hade jag fått följa med över till Posten. Nu missade jag tåget precis, suckar Thomas.

Vid fyllda 35 har Thomas Loo lång erfarenhet av Arbetsförmedlingen. Bilden är inte positiv.

– Förmedlingen har aldrig hjälpt till med något riktigt jobb. Min pappa sa alltid: ”Får du jobb, ska du ha betalt! Och du ska gå med i facket och a-kassan!” Jag kan knappt prata med förmedlingen, utan att bli förbannad.

– Nu har jag haft en lång Fas3-placering. Det värsta är känslan av att vara slav. Du utför arbete, fast utan betalning som går att leva på. Jag förstår inte hur förmedlingen tänker. När jag under en period bodde i Lycksele blev jag anvisad jobb i Ystad. Samtidigt hade jag familj, med småbarn.

Barn är ett särskilt kapitel i Thomas liv. Första barnet, en son, föddes 2002. Förlossningen blev utdragen och svår. Pojken hade navelsträngen virad runt halsen och fick en grav CP-skada av syrebristen.

– Han dog vid 13 månaders ålder, säger Thomas och orden stockar sig.

Thomas har tre syskon. För två av de andra har familjelivet utvecklats på samma sätt, det vill säga första barnet har dött i låg ålder.

Thomas och hans hustru fick ytterligare ett barn, en dotter, innan äktenskapet sprack. Separationen skedde för ett par år sedan och skickade ner honom i en djup svacka.

När Thomas kommit så här långt i berättelsen skiner han plötsligt upp. I höstas träffade han en ny tjej! En kvinna med fyra egna barn.

– Hon har betytt jättemycket för att jag ska komma tillbaka på banan. Jag har alltid velat ha familj och den här relationen känns verkligen rätt.

Just nu är Thomas utan jobb eller praktikplats. Nya möten är utsatta med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Facket – Transport – har varit med som stöttning.

– Jag vill ha ett tungt jobb, så att kroppen används. Båda terminaljobben jag hade var jäkligt roliga.

Thomas funderar mycket över politik och samhällsfrågor, särskilt arbetsmarknaden. Han anser att bemanningsföretag är ett otyg, samma sak med klyftorna som blivit djupare i Sverige:

– Min tes är att underklassen ska avskaffas. Höj upp lönerna för de lägst avlönade och bättra på ersättningarna för sjuka och arbetslösa. Människor med låga inkomster kommer att lägga varenda ny krona på mat, kläder, nöjen och nya däck till bilen.

– Då blir det fart på hjulen igen! Om alla EU-länder gör samma sak, gynnas hela Europa. Jag hoppas på ett regeringsskifte i höst. Och det första Stefan Löfven måste göra är att avskaffa Fas3!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."