”Jag är som en roulett-kula. Snurrar runt, runt utan att trilla ner någonstans”, säger Thomas Loo, en av många arbetstagare som har svårt att få fast jobb på dagens arbetsmarknad.
Close
”Jag är som en roulett-kula. Snurrar runt, runt utan att trilla ner någonstans”, säger Thomas Loo, en av många arbetstagare som har svårt att få fast jobb på dagens arbetsmarknad.
Close

”Jag är slav i Fas3”

Månadens medlem. Thomas Loo är en av de hundratusentals svenska invånare som politikerna käbblar om. En av alla som inte får in foten på arbetsmarknaden. Inte på riktigt. – Jag är Fas3-slav, säger han och avslöjar i nästa andetag att livet precis tagit en ny vändning.

Det var kärleken som förde Thomas Loo till Norrland och så småningom till Norrfjärden, ett litet samhälle med 1 300 invånare strax norr om Piteå. Han, grabben från Jönköping, hade träffat en tjej.

Paret gifte sig och fick barn, två stycken. Fast livet blev ändå inte som Thomas drömt om.

Han är öppen med sin historia. En berättelse om uppförsbacke.

Uppväxten hemma i Jönköping präglades av alkoholmissbruk. Både mamman och pappan söp. Thomas har inget minne av att han själv fick stryk, men föräldrarna slogs desto mer.

I efterhand har Thomas funderat över om hans lässvårigheter och koncentrationsproblem i ungdomen i själva verket är alkoholskador. Mamman drack och rökte även under graviditeten.

– Jag gick ut grundskolan, men var oerhört skoltrött. Efter det fick jag olika praktikplatser. Ingen ledde till fast jobb. Jag är fortfarande som en roulett-kula. Snurrar runt, runt utan att trilla ner någonstans, säger han.

Thomas flyttade hemifrån redan som 17-åring. Han ströjobbade och pluggade under en period på folkhögskola, för att få upp betygen.

Via kontakter fick Thomas visstidsjobb på en ASG-terminal och han trivdes med godshanteringen. Efter det kom han in på DFDS Fraktarnas terminal. Det blev inget fast den gången heller. Efter fem månader gick Posten in och köpte delen som handlade om pakethantering.

– Hade jag haft en månad längre anställningstid hade jag fått följa med över till Posten. Nu missade jag tåget precis, suckar Thomas.

Vid fyllda 35 har Thomas Loo lång erfarenhet av Arbetsförmedlingen. Bilden är inte positiv.

– Förmedlingen har aldrig hjälpt till med något riktigt jobb. Min pappa sa alltid: ”Får du jobb, ska du ha betalt! Och du ska gå med i facket och a-kassan!” Jag kan knappt prata med förmedlingen, utan att bli förbannad.

– Nu har jag haft en lång Fas3-placering. Det värsta är känslan av att vara slav. Du utför arbete, fast utan betalning som går att leva på. Jag förstår inte hur förmedlingen tänker. När jag under en period bodde i Lycksele blev jag anvisad jobb i Ystad. Samtidigt hade jag familj, med småbarn.

Barn är ett särskilt kapitel i Thomas liv. Första barnet, en son, föddes 2002. Förlossningen blev utdragen och svår. Pojken hade navelsträngen virad runt halsen och fick en grav CP-skada av syrebristen.

– Han dog vid 13 månaders ålder, säger Thomas och orden stockar sig.

Thomas har tre syskon. För två av de andra har familjelivet utvecklats på samma sätt, det vill säga första barnet har dött i låg ålder.

Thomas och hans hustru fick ytterligare ett barn, en dotter, innan äktenskapet sprack. Separationen skedde för ett par år sedan och skickade ner honom i en djup svacka.

När Thomas kommit så här långt i berättelsen skiner han plötsligt upp. I höstas träffade han en ny tjej! En kvinna med fyra egna barn.

– Hon har betytt jättemycket för att jag ska komma tillbaka på banan. Jag har alltid velat ha familj och den här relationen känns verkligen rätt.

Just nu är Thomas utan jobb eller praktikplats. Nya möten är utsatta med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Facket – Transport – har varit med som stöttning.

– Jag vill ha ett tungt jobb, så att kroppen används. Båda terminaljobben jag hade var jäkligt roliga.

Thomas funderar mycket över politik och samhällsfrågor, särskilt arbetsmarknaden. Han anser att bemanningsföretag är ett otyg, samma sak med klyftorna som blivit djupare i Sverige:

– Min tes är att underklassen ska avskaffas. Höj upp lönerna för de lägst avlönade och bättra på ersättningarna för sjuka och arbetslösa. Människor med låga inkomster kommer att lägga varenda ny krona på mat, kläder, nöjen och nya däck till bilen.

– Då blir det fart på hjulen igen! Om alla EU-länder gör samma sak, gynnas hela Europa. Jag hoppas på ett regeringsskifte i höst. Och det första Stefan Löfven måste göra är att avskaffa Fas3!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.