”Jag är etiopier, jag tycker om att skratta”, säger Allonias Sebhatu. Han är en allvarlig tänkare, men har också nära till ett stort leende.
Close
”Jag är etiopier, jag tycker om att skratta”, säger Allonias Sebhatu. Han är en allvarlig tänkare, men har också nära till ett stort leende.
Close

”Jag är verkligen ingen bråkstake”

Månadens medlem. Allonias Sebhatu är fackskeptikern som blev fackkämpe. Han jobbar hårt för att organisera taxiförare i Stockholm. Men någon bråkstake anser han sig inte vara.

– Jag försökte verkligen undvika att ta kampen, men till slut hade jag inget val, säger han.
Allonias Sebhatu tvingades in i taxibranschen. Han hade jobbat i flera år som frilansande tolk och översättare, men plötsligt blev uppdragen färre och färre och till slut tvingades han sätta firman i konkurs.

– Jag var tvungen att jobba för att kunna försörja min familj och mig själv.

Taxi blev lösningen. Till en början gick det bra. Men sedan blev lönen också som taxichaufför alltför låg.

– Det gick inte att klara sig på jobben, man körde 12–13 timmar och fick ändå en jättedålig kassa. Då blir man arg.

Men att det skulle blir facklig kamp för bättre villkor var långt ifrån självklart. Allonias hade dåliga erfarenheter av facket sedan han som ung jobbade som köksbiträde. Då var han medlem i Hotell- och restaurangfacket (HRF). Men när han då fick sparken tyckte han att de inte stod upp för honom och blev väldigt besviken.

– Jag litade inte på facket alls och blev faktiskt inte medlem i förrän förra året.

Vändningen kom när Transport värvade medlemmar på Arlanda och han började prata med Saied Tagavi, som är engagerad i taxi- och bussektionen i Transport, avdelning 5.

– Det blev en riktigt het diskussion. Men jag var imponerad av hans argument. Han fick mig att förstå att facket inte kan göra allt, att vi måste fixa saken själva, och organisera oss för att kunna få stöd.

Och så blev det. Allonias Sebhatu började värva medlemmar för att starta en fackklubb, men Taxi kurir kallade upp honom till disciplinnämnden och drog in hans tillstånd. I praktiken blev han därigenom av med jobbet. Taxi kurir hävdar att det beror på att han sagt nej till för många körningar. Konflikten har uppmärksammats både av Tranportarbetaren och av radio och teve.

– I början kändes det väldigt jobbigt, men för varje dag som jag fortsatte strida kändes det mer och mer rätt. Och taxibolagen blev mer och mer rädda. Så i dag känns det bra.

Att Allonias Sebhatu är duktig på språk märks under intervjun. Hans mobil ringer flera gånger och han svarar omväxlande på sina båda modersmål tigrinja och amarinja (språk som talas i Etiopien och Eritrea). Han har gått i fransk skola, skriver dikter på engelska och pratar för det mesta svenska.

Hans pappa kom till Sverige som politisk flykting från Etiopien och när Allonias var 16 år kom han efter för att undvika militärtjänst. Senare kom även hans sex syskon till Sverige.

Språkkunskaperna har han haft stor nytta av i det fackliga arbetet. Många personer med invandrarbakgrund kör taxi och självklart är det en fördel att kunna mer än bara svenska när man ska rekrytera medlemmar.

I dag jobbar Allonias Sebhatu delvis för Nynäshamns taxi och delvis fackligt för Transport. Han ser ljust på framtiden.

 

Jonas Ohlin

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.