”Jag är etiopier, jag tycker om att skratta”, säger Allonias Sebhatu. Han är en allvarlig tänkare, men har också nära till ett stort leende.
Close
”Jag är etiopier, jag tycker om att skratta”, säger Allonias Sebhatu. Han är en allvarlig tänkare, men har också nära till ett stort leende.
Close

”Jag är verkligen ingen bråkstake”

Månadens medlem. Allonias Sebhatu är fackskeptikern som blev fackkämpe. Han jobbar hårt för att organisera taxiförare i Stockholm. Men någon bråkstake anser han sig inte vara.

– Jag försökte verkligen undvika att ta kampen, men till slut hade jag inget val, säger han.
Allonias Sebhatu tvingades in i taxibranschen. Han hade jobbat i flera år som frilansande tolk och översättare, men plötsligt blev uppdragen färre och färre och till slut tvingades han sätta firman i konkurs.

– Jag var tvungen att jobba för att kunna försörja min familj och mig själv.

Taxi blev lösningen. Till en början gick det bra. Men sedan blev lönen också som taxichaufför alltför låg.

– Det gick inte att klara sig på jobben, man körde 12–13 timmar och fick ändå en jättedålig kassa. Då blir man arg.

Men att det skulle blir facklig kamp för bättre villkor var långt ifrån självklart. Allonias hade dåliga erfarenheter av facket sedan han som ung jobbade som köksbiträde. Då var han medlem i Hotell- och restaurangfacket (HRF). Men när han då fick sparken tyckte han att de inte stod upp för honom och blev väldigt besviken.

– Jag litade inte på facket alls och blev faktiskt inte medlem i förrän förra året.

Vändningen kom när Transport värvade medlemmar på Arlanda och han började prata med Saied Tagavi, som är engagerad i taxi- och bussektionen i Transport, avdelning 5.

– Det blev en riktigt het diskussion. Men jag var imponerad av hans argument. Han fick mig att förstå att facket inte kan göra allt, att vi måste fixa saken själva, och organisera oss för att kunna få stöd.

Och så blev det. Allonias Sebhatu började värva medlemmar för att starta en fackklubb, men Taxi kurir kallade upp honom till disciplinnämnden och drog in hans tillstånd. I praktiken blev han därigenom av med jobbet. Taxi kurir hävdar att det beror på att han sagt nej till för många körningar. Konflikten har uppmärksammats både av Tranportarbetaren och av radio och teve.

– I början kändes det väldigt jobbigt, men för varje dag som jag fortsatte strida kändes det mer och mer rätt. Och taxibolagen blev mer och mer rädda. Så i dag känns det bra.

Att Allonias Sebhatu är duktig på språk märks under intervjun. Hans mobil ringer flera gånger och han svarar omväxlande på sina båda modersmål tigrinja och amarinja (språk som talas i Etiopien och Eritrea). Han har gått i fransk skola, skriver dikter på engelska och pratar för det mesta svenska.

Hans pappa kom till Sverige som politisk flykting från Etiopien och när Allonias var 16 år kom han efter för att undvika militärtjänst. Senare kom även hans sex syskon till Sverige.

Språkkunskaperna har han haft stor nytta av i det fackliga arbetet. Många personer med invandrarbakgrund kör taxi och självklart är det en fördel att kunna mer än bara svenska när man ska rekrytera medlemmar.

I dag jobbar Allonias Sebhatu delvis för Nynäshamns taxi och delvis fackligt för Transport. Han ser ljust på framtiden.

 

Jonas Ohlin

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.