Tommy Wreeth
Close
Transports ordförande Tommy Wreeth är självkritisk efter nya uppgifter om resor utomlands, där förbundet betalat även för anhöriga.
Close

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Förbundsordförande Tommy Wreeth har varit upptagen på torsdagsförmiddagen, men svarar skriftligt  på Transportarbetaren frågor:

Vad tänker du nu, när det kommer nya rubriker om ”facktoppar” i Transport som använder förbundets/medlemmarnas pengar på ett sätt som nog får många medlemmar att reagera?

Jag blir ledsen, på riktigt. Sedan blir jag naturligtvis också självkritisk då jag inser att dessa frågor har fått ta uppmärksamheten från allt det fantastiska arbete som faktiskt görs under dessa kongresser. Men det tar också fokus från annat fackligt arbete som vi bedriver varje dag.

Samtidigt stärker det mig i beslutet jag själv fattade för ett par veckor sedan. Att ge ett fritt mandat till organisationschefen att genomlysa förbundets verksamhet, med extern hjälp. Jag vet att han kommer att återkomma om hur detta arbete ska gå till.

Du pekas ut personligen i Aftonbladet, men hur många av förbundets nuvarande anställda eller förtroendevalda har agerat på samma sätt och rest med anhöriga?

Jag får stå för de resor som jag har accepterat att göra på uppdrag av förbundet. Andra får stå för de resor som de har gjort. Samtidigt är det precis som jag sa till Aftonbladet, att detta var en del av den resepolicy som tillämpades på förbundet fram till och med 2010.

Hur resonerade förbundsstyrelsen historiskt, när man utsåg ombud och åhörare till kongresser – personer som gavs möjlighet att ta med anhöriga, där förbundet stod för reskostnaden? 

Det absolut viktigaste har alltid varit att vi har haft en kompetent delegation som kan täcka in alla de viktiga områden och diskussioner som vi vill delta i och påverka.

Du hänvisar till att även revisorerna har godkänt upplägget. Har Transports revisorer tillräcklig kunskap och integritet för uppdraget? Eller finns det, tycker du, skäl att se över reglerna som styr vilka som kan väljas till förbundsrevisorer?

Det är naturligtvis ett oerhört viktigt uppdrag, som ställer krav på precis det du beskriver. Våra internrevisorer går utbildningar för sitt uppdrag. I och med att vi i nuvarande stadgar inte har några valbarhetshinder så är alla medlemmar valbara till alla uppdrag. Ska detta ändras så är det en kongressfråga år 2022.

Kommer förbundet att vidta åtgärder eller utfärda restriktioner – utöver dem som redan beslutats?

Det är precis det som jag har gett organisationschefen Ulf Persson i uppdrag att titta på. Jag vill inte, och ska inte, lägga mig i det arbete som den gruppen kommer att utföra.

Finns det fler händelser i förbundet som du befarar kan skapa rubriker i kvällspressen?

Det är en oerhört svår fråga att besvara. Även om jag skulle vilja säga nej, så inser jag ju att vår organisation består av människor och att människor uppenbarligen kan göra fel eller ha dåligt omdöme. Dock blir mitt svar att jag innerligt hoppas att det inte gör det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tillhör bevakningsbranschen:
    6 december, 2018

    Jag blir också ledsen. För vem får ta riktig skit från medlemmar på golvet, jo de trogna fackliga förtroendemän som jobbar idellt för er. För betalt för det arbete man lade ner fick man inte. Man tappar tron på er. Tur jag hoppade av i tid och tog mina kunskaper och erfarenheter med mig. Har vart rävspel sedan Lasse fick lämna. Ni beter er som dåliga chefer, ser endast till ert eget bästa. Transport har helt tappat vad den fackliga kampen stod för. Den dagen Ni lyssnar på medlemmarna och driver frågor de tycker är viktiga, endast då kommer ni att få fler medlemmar. Istället för att lalla med politik och LO. Det är dax att förnya fackföreningen, köp nya skor de gamla saknar både sula och smak i ett modernt samhälle.

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.