”Jag drömmer om fler unga i facket”

Högst upp på önskelistan står att det ska vara fint att gå med i facket och engagera sig politiskt. Att samhällsklimatet ska svänga tillbaka. – Jag önskar att det blev fult att vara svartfot igen.

Tankarna om framtidens fack och framtidens förtroendevalda bubblar ur Emilie Eklund, som haft ett halvår på sig att vänja sig vid rollen som ordförande i Transports avdelning 11 i Norduppland och Gästrikland.

– Om jag får drömma så blir vi fler unga – både bland medlemmar, förtroendevalda och anställda. Vi kan bidra med ny energi och andra infallsvinklar, med färskare erfarenhet av arbetsmarknaden och myndigheterna.

– Men även förtroendevalda som har varit med länge har börjat förstå hur viktig organisering är nu för tiden. De har så smått ändrat sitt arbetssätt, och det är nog bra att det tar tid också, att den historiska kopplingen finns med.

Emilie Eklund hamnade ganska plötsligt i ordföranderollen. När hon blev uppsagd från jobbet som tankbilschaufför hjälpte facket till i förhandlingarna. Då var kontakten med Transport i allmänhet och avdelning 11 i synnerhet ett faktum.

Efter sommarjobb i bemanningsbransch och arbetslöshet blev hon ersättare i avdelningsstyrelsen – och vice ordförande. Så när ordföranden gick på pappaledighet blev det skarpt läge. Och i mars i år valdes Emilie Eklund till avdelningsordförande.

– Jag var supernervös från början, berättar hon. Som nyast i styrelsen kan ju alla andra mycket mer än jag … Det finns jättemycket att utveckla, men jag försöker samtidigt vara ödmjuk inför dem som har varit med länge.

Sett ur ett längre perspektiv ser det dock ut som om hennes väg till att bli förtroendevald i Transport var ganska tydligt utstakad. Emilie Eklund har en mamma som är ombudsman (i Unionen) och en pappa som är lastbilschaufför.

Själv levde hon i en lastbilshytt under sommarloven. Hon åkte med pappa genom Östtyskland och Västtyskland, firade midsommar på Svenska kyrkan i Antwerpen, träffade chaufförer på speciella lastbilsfärjor.

Och på första jobbet – som telefonförsäljare – valdes hon till ungdomsansvarig i gamla handelstjänstemannafacket HTF:s avdelningsstyrelse. Det betydde nätverkande med andra unga fackliga i både Sverige och världen.

– Jag ville jobba fackligt, vilken bransch eller vilket fack spelade inte så stor roll. Orättvisor gör mig alltid arg! Då tänkte jag att jag skulle bli ombudsman, för jag gillar lagar och paragrafer också.

Så blev hon mamma strax efter nian, hoppade av gymnasiet och jobbade med allt möjligt innan hon skippade brandmannaplanerna och hamnade bakom lastbilsratten.

– Jag sökte C-kortsutbildning och blev en av de första som tog nya YKB. På skolan sa de att man skulle börja med distribution – men jag ville bara köra timmer, grus eller tankbil …

Och det bästa jobbet hittills var just det på tankbilsåkeriet som sade upp henne.

Förresten vill Emilie Eklund fortfarande bli ombudsman, och nu är det Transport som gäller. Hon sökte förbundets aspirantutbildning som startade för någon månad sedan.

– Men jag förstod att det inte var min tur än, jag måste bli vaccinerad med mera Transport-dna tror jag.

En hel del av detta lär hon samla på sig under den tvååriga utbildningen till facklig-politisk motor som avdelningen valt att hon ska gå. Just hemkommen från en av sammanlagt fyra träffar på Bommersvik är hon extra laddad:

– Målet är att vi ska ta plats i den lokala politiken också, vi lär oss att skriva insändare, försöka påverka, driva frågor – till exempel hur den offentliga upphandlingen går till.

På utbildningen blir de blivande motorerna trimmade att arbeta i eller genom det parti som driver Transports frågor. Att ta ställning själva.

– Nu är ju jag socialdemokrat. Och Socialdemokraterna vill driva våra frågor, även om de känns lite fega i riksdagen just nu, säger Emilie Eklund.

Hon ser politiken som ett sätt att få i gång det fackliga intresset i samhället, att göra det fint att engagera sig igen.

– Det räcker inte med det fackliga engagemanget om det är fel på lagarna – då måste vi engagera oss politiskt. Därför måste politisk diskussion och kommunikation genomsyra hela kedjan i facket: på avdelningen, på arbetsplatser och bland medlemmar.

Just nu är bidragsanställningar en fråga som engagerar. Insändaren från en bilvårdsföretagare som inte klarar konkurrensen när andra nystartade firmor dumpar priserna genom billig arbetskraft från arbetsförmedlingen har fått i gång samtalet på avdelningskontoret. En annan fråga är biltvätten som just öppnat i stans mest centrala parkeringshus.

– Den måste vi uppvakta om kollektivavtal, säger Emilie Eklund.

Att få förhandlingsmandat och kunna teckna avtal står på hennes önskelista, även om ombudsmannen och förebilden Niclas Sandström gör det bra. Att bli bättre på att värva medlemmar är en annan utmaning.

– Men jag tror att jag på senaste uppsökeriveckan lyckades få en kille som var anställd hos sin pappa att förstå att han borde ha kollektivavtal. Annars kanske han inte är rätt försäkrad eller så småningom inte får den pension han ska ha.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.