Ann-Sofie
Close
Smeknamnet kollegorna gav henne var givet efter åren som kommunstyrelsens ordförande: ”Borgmästarn”.
Close
Månadens medlem

”Jag gillade jobbet direkt”

Miljöarbetare. Ann-Sofie Hermansson trivs som renhållningsarbetare efter att hon för fyra år sedan tvingades bort från politiken. Hon gillar att vara fri efter jobbet och att slippa det politiska spelet.

Ann-Sofie ”Soffan” Hermansson gillar sitt arbetsliv som miljöarbetare i Göteborg och hon vill inte ge sig in i politiken igen. Foto: Lars Soold
Ann-Sofie ”Soffan” Hermansson gillar sitt arbetsliv som miljöarbetare i Göteborg och hon vill inte ge sig in i politiken igen. Foto: Lars Soold

Vid niotiden på förmiddagen rullar den förra ordföranden för Göteborgs kommunstyrelse, Ann-Sofie ”Soffan” Hermansson, in sopbilen till lunchstället i ett industriområde. Hon har varit i gång sedan halv fyra och stämplade in klockan sex.

– Kvart över sex ska vi vara redo. Innan dess byter vi om och får ordning på bilen.

Hon pratar gärna politik, ännu fast förankrad i socialdemokratiska värderingar. Men ett något förvånande intresse kryper också fram.

– Det vore väl rätt otippat om vi pratar om kungafamiljen, men varför inte? Är det inte dags att de byter, jag tycker nog det. Jag tror att hon (kronprinsessan Victoria, redaktionens anmärkning) skulle fixa det bra, säger ”Soffan”.

På lunchbordet står en tallrik med specialbeställd pyttipanna.

– Det passar mig utmärkt att äta lunch vid niotiden. I dag är det strömming på menyn. Jag äter mycket fisk, men just strömming är inget för mig.

Hon har fått ett nytt smeknamn av kollegorna, och vad kunde det annat bli än ”Borgmästarn” efter två och ett halvt år som kommunstyrelsens ordförande.

Sopor i sopbil
Soffan har varit i gång sedan halv fyra, och hon stämplade in klockan sex på morgonen. Foto: Lars Soold

2018 förlorade partiet valet och några månader senare avsattes hon som gruppledare för partiet efter en strid om hedersförtryck. Hon blir fortfarande illa berörd av hur hon upplevde sig behandlad av sina politikerkollegor.

– Det här jobbet som sopåkare, en bit ifrån den kommunala förvaltningen, är bra för här kan de inte komma åt mig. Jag gillade jobbet direkt och mer och mer för var dag. För kamratskapet och för friheten när arbetsdagen är över.

Hon hade tänkt vara kvar något år, men det har nu blivit fyra. Hon vill inte tillbaka in i politiken, tycker den förlorat sin värdighet och grundläggande värderingar.

– Jag får utlopp för mitt politiska intresse genom mina krönikor i Göteborgs-Posten.

På sitt 60:e år känner hon i kroppen av det fysiska jobbet, väl medveten om att kollegorna som varit med längre dras med värre krämpor.

– Jag tränar tre gånger i veckan och håller mig i form. Men kanske håller jag inte till pensionen, så jag funderar på kranförare eller något med miljösanering inom företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Skäggig man slukar eld i gångtunnel

”Att sluka eld är inte så svårt”

Eld & lågor. Henrik Tynnhammar är skyddsvakt på dagen. På kvällen är han gycklare och eldslukare.

Fredrik Lindby. Foto: Justina Öster

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.