Close
Yrket har förändrats en hel del sedan Lena jobbade i taxiväxeln första gången runt 1990.
Close
Månadens medlem

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.

Att jobba natt passar Lena Frank bra. 

– Jag är kvällsmänniska. Även när jag är ledig är jag uppe sent, men jag brukar försöka komma i säng vid två. När andra går och lägger sig börjar jag pyssla med något. Jag gör egentligen allt utom att dammsuga för jag tror inte att grannarna skulle uppskatta det, säger hon. 

De nätter Lena jobbar går hon på sitt pass klockan 21.30. Då loggar hon in i datorn och har överlämning med kollegan som har jobbat eftermiddag. Sedan är hon oftast ensam till morgonen. 

Hur är det att jobba ensam? 

– Jag gillar det. Då kan jag bestämma själv och vet vad jag stoppar in i datorn. På helgerna är vi två. Då är det ju någon mer som stoppar in turer som jag inte har koll på. Men det är ändå ett socialt jobb för vi har ju mycket kontakt med kunder och chaufförer. 

Hur kom det sig att du började som taxitelefonist? 

– Kan man säga ett bananskal? Jag hade en väninna som jobbade som taxitelefonist. Hennes far var taxiägare, så jag började med att köra taxi som extrajobb på fredags- och lördagskvällar. Det var jättekul. Genom mina kontakter där fick jag jobb i växeln på Taxi Helsingborg. 

Det var 1990 och Lena jobbade där i ett drygt år. Sedan jobbade hon med lite annat i några år innan hon blev arbetslös. 

– Då skulle jag bara hoppa in i växeln på Taxi Helsingborg över sommaren. Men sedan blev jag kvar. Jag jobbade på Taxi Helsingborg i 15 år, och sedan började jag här på Taxi Ängelholm för 8 år sedan. 

Det låter som att du har trivts? 

– Ja, det har jag, men det är väl som med alla jobb att man blir lite trött på det. Taxi är väldigt speciellt. Man träffar en hel del speciella människor och jobbar konstiga tider när alla andra är lediga. Och när jag går till jobbet vet jag aldrig vad som kommer att hända. Antingen blir det väldigt lugnt, eller så blir det en natt där allting rasar runt omkring en. Det kanske är något tågstopp och en massa människor som ringer samtidigt och måste ha en taxi. Då måste jag lösa det. 

Hur har yrket förändrats sedan 1990? 

– I början satt vi med papper och penna och ropade ut turerna på radio. Nu går allt direkt från min dator till chaufförernas datorer i bilarna. Det är också mycket mer runt omkring som man ska ha koll på nu, en massa specialavtal och kundkonton. 

En annan skillnad är att allt fler kunder bokar taxi i datorn eller via en app i mobilen. 

Kommer ditt yrke att finnas kvar i fram­tiden tror du? 

– Nej jag tror ju inte att det är ett framtidsyrke. Det finns inte så många renodlade växlar kvar i dag, ännu färre som har öppet dygnet runt. Det är lite synd. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skäggig man slukar eld i gångtunnel

”Att sluka eld är inte så svårt”

Eld & lågor. Henrik Tynnhammar är skyddsvakt på dagen. På kvällen är han gycklare och eldslukare.

”Jag vill vara en förebild. I Sverige kan vi kvinnor jobba med vad vi vill”, säger Heba Hammoush. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.