Close
Yrket har förändrats en hel del sedan Lena jobbade i taxiväxeln första gången runt 1990.
Close
Månadens medlem

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.

Att jobba natt passar Lena Frank bra. 

– Jag är kvällsmänniska. Även när jag är ledig är jag uppe sent, men jag brukar försöka komma i säng vid två. När andra går och lägger sig börjar jag pyssla med något. Jag gör egentligen allt utom att dammsuga för jag tror inte att grannarna skulle uppskatta det, säger hon. 

De nätter Lena jobbar går hon på sitt pass klockan 21.30. Då loggar hon in i datorn och har överlämning med kollegan som har jobbat eftermiddag. Sedan är hon oftast ensam till morgonen. 

Hur är det att jobba ensam? 

– Jag gillar det. Då kan jag bestämma själv och vet vad jag stoppar in i datorn. På helgerna är vi två. Då är det ju någon mer som stoppar in turer som jag inte har koll på. Men det är ändå ett socialt jobb för vi har ju mycket kontakt med kunder och chaufförer. 

Hur kom det sig att du började som taxitelefonist? 

– Kan man säga ett bananskal? Jag hade en väninna som jobbade som taxitelefonist. Hennes far var taxiägare, så jag började med att köra taxi som extrajobb på fredags- och lördagskvällar. Det var jättekul. Genom mina kontakter där fick jag jobb i växeln på Taxi Helsingborg. 

Det var 1990 och Lena jobbade där i ett drygt år. Sedan jobbade hon med lite annat i några år innan hon blev arbetslös. 

– Då skulle jag bara hoppa in i växeln på Taxi Helsingborg över sommaren. Men sedan blev jag kvar. Jag jobbade på Taxi Helsingborg i 15 år, och sedan började jag här på Taxi Ängelholm för 8 år sedan. 

Det låter som att du har trivts? 

– Ja, det har jag, men det är väl som med alla jobb att man blir lite trött på det. Taxi är väldigt speciellt. Man träffar en hel del speciella människor och jobbar konstiga tider när alla andra är lediga. Och när jag går till jobbet vet jag aldrig vad som kommer att hända. Antingen blir det väldigt lugnt, eller så blir det en natt där allting rasar runt omkring en. Det kanske är något tågstopp och en massa människor som ringer samtidigt och måste ha en taxi. Då måste jag lösa det. 

Hur har yrket förändrats sedan 1990? 

– I början satt vi med papper och penna och ropade ut turerna på radio. Nu går allt direkt från min dator till chaufförernas datorer i bilarna. Det är också mycket mer runt omkring som man ska ha koll på nu, en massa specialavtal och kundkonton. 

En annan skillnad är att allt fler kunder bokar taxi i datorn eller via en app i mobilen. 

Kommer ditt yrke att finnas kvar i fram­tiden tror du? 

– Nej jag tror ju inte att det är ett framtidsyrke. Det finns inte så många renodlade växlar kvar i dag, ännu färre som har öppet dygnet runt. Det är lite synd. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Transport ska organisera kabinpersonal – taxitelefonister till Unionen

Facket. Transport och Unionen är överens. Kabinpersonal ska organiseras av Transport och taxitelefonister av Unionen. Dessutom ska arbetsledare inom bevakning räknas som tjänstemän.

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."