Lika övertygad som under ombudsmannaåren. Lennart Johansson ser behovet av facklig-politisk samverkan som lika starkt i dag som när han jobbade på avdelningen i Kalmar.
Close
Lika övertygad som under ombudsmannaåren. Lennart Johansson ser behovet av facklig-politisk samverkan som lika starkt i dag som när han jobbade på avdelningen i Kalmar.
Close
Månadens medlem

”Jag har blicken riktad framåt”

Facklig. Lennart Johansson har i år firat 60 år som medlem i Transport, varav 20 år som ombudsman. Engagemanget för medlemmarna löper som en röd väg genom åren. – Den som inte kan sin historia har ingen framtid, säger han.

”Nu kommer han, då blir det skadestånd” sa arbetsgivarna när ombudsman Lennart Johansson från avdelning 38 var i antågande.

Ett kvartssekel senare skrattar han lite åt det, men slår direkt fast:

– Allvarligt, det handlar om respekt för avtalet.

Lika övertygad som under ombudsmannaåren. Lennart Johansson ser behovet av facklig-politisk samverkan som lika starkt i dag som när han jobbade på avdelningen i Kalmar. Foto: Lilly Hallberg
Lika övertygad som under ombudsmannaåren. Lennart Johansson ser behovet av facklig-politisk samverkan som lika starkt i dag som när han jobbade på avdelningen i Kalmar. Foto: Lilly Hallberg

Vi ses på anrika Kalmarkaféet Kullzénska på Kvarnholmen, stadens hjärta. Mitt emot på Kaggensgatan låg tidigare Svenska Transport-arbetareförbundets avdelning 38. Sammanslagningen till storavdelning, 51:an, i sydöstra Sverige är något Lennart beklagar. Men han talar inte länge om sådant som blivit mindre bra i hans ögon.

– Förändringar är nödvändiga. I dag arbetar många kontorstid som tjänstemän, också ombudsmännen. Jag skulle vara tillgänglig dygnet runt, alla dagar i veckan – 24/7.

Hasse Ericson

Det gjorde dåvarande transportbasen Hans Ericson tydligt när uppdraget blev aktuellt i mitten på 1970-talet.

– Hasse Ericson sa ”hörru, kan du tänka dig att fara ned till Kalmar som ombudsman?”. Jag hade en månad på mig att bestämma mig. Jag hade familj och ett bra jobb uppe i Örnsköldsvik, körde långtradare på Stockholm.

För många utomstående kommer minnet av Transports ordförande från tidningsbilderna på Hans ”Hoffa” Ericson vid poolen på Kanarieöarna, på en SAF-anläggning mitt under LO:s bojkott av Falangist-Spanien. Men Lennart Johansson avfärdar mycket av kritiken som rena tramset.

– Han var speciell, men en bra chef. Och gjorde också mycket bra, även vettiga investeringar. Men det gick väl liksom lite överstyr…

Kalmar är hemma för Lennart Johansson sedan 1975.
Kalmar är hemma för Lennart Johansson sedan 1975. Foto: Lilly Hallberg

Hur som helst flyttade Lennart Johansson söderut, till början på prov i ett halvår. Det blev 20 år på avdelningen. Och Kalmar är nu hemma för hela familjen. Det lilla röda märket på Lennarts slag är inte partimärket, utan fotbollslaget Kalmar FF:s.

Ombudsmannaåren

Historierna är många från ombudsmannaåren. Från sektionsmöten i Tingsryd, alltid förlagda på mors dag om våren, och fars dag om hösten. Söndagar då fem personer kunde dyka upp (”men det blev bra samtal, de som kom talade med andra sedan”). Kamraten som ville motionera om att förbjuda borgerliga föreningar som Lions (”fick förklara att det inte direkt är Transports sak”), våldsamma diskussioner på stridbara bussklubben i Oskarshamn (där kom man aldrig ifrån före elva på kvällen”).

Återkommande är att arbetet gjorts i medlemmarnas intresse, liksom vikten av att hålla sig till ingångna avtal.

– Behovet av facklig-politisk samverkan är lika starkt nu som då. Som fackligt engagerad måste man vara observant på politiken, inte minst när det gäller hur politikerna ordnar det på arbetsmarknaden, säger Lennart Johansson.

Lennart tycker att det fungerar att hämta energi ur det förgångna; människor som inte kan sin historia är lätta att lura.

– Jag har hört att jag tittar för mycket bakåt. Men det gör jag när jag ror också. Jag har blicken riktad framåt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans Gröning:
    4 november, 2021

    Underbart att få se och höra ifrån Lennart, som jag hade förmånen att få jobba tillsammans med. En genuin fackföreningsmänniska som var en stor tillgång för transports medlemmar. En ombudsman som var min läromästare. Ett stort tack Lennart.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.