”Jag har blivit kallad Quisling”

I augusti lämnade Morgan Gustavsson jobbet som ombudsman på Transports hamnavdelning för en tjänst som personalchef i Gävle hamn. Ett beslut som han tog efter mycket vånda. – Jag sa nej till jobbet flera gånger av lojalitet med Transport.

Han tar emot på hamnbolaget Baltic sea gateways kontor i hamnen i Gävle. Runt halsen hänger ett passerkort med texten ”Morgan Gustavsson, Transportarbetareförbundet”.

– Jag har inte hunnit byta, ursäktar han sig.

På väg till kaffeautomaten hälsar Morgan på sina nya kollegor på kontoret. Trots att han är ny på jobbet är de flesta bekanta ansikten. Genom åren har han haft mycket att göra med Gävle hamn. Först som stuveriarbetare och fackklubbsordförande i hamnen, de senaste åtta åren som ombudsman på Transports hamnavdelning.

Fram till den 5 augusti träffade han oftast hamnbolagets representanter vid förhandlingar. Stuveriarbetarna däremot betraktade han som kollegor och kamrater. Nu är det tvärtom. De förra motparterna har blivit kollegor och hamnarbetarna hans underordnade. Ett skifte som inte är helt lätt.

– I den här rollen ingår det att påpeka för gubbarna att de har skyldigheter, inte bara rättigheter. Det känns lite så där att säga till folk som jag har känt i 20 år att de måste hålla arbetstiderna och inte får sticka från jobbet utan ett godkännande från chefen, säger Morgan Gustavsson.

Tankarna på att byta spår väcktes i början av sommaren. Efter åtta år som ombudsman, med ett ansvarsområde som sträckte sig från Kalmar i söder till Gävle i norr, började Morgan Gustavsson bli trött på att aldrig vara hemma. Veckorna tillbringades i bilen och på hotellrum på väg mellan olika hamnar.

– Man får ju ingen tillvaro hemma, man är bara ute. Jag tappade min bekantskapskrets, de som jobbar ute i hamnarna blev mina kompisar.

I samma veva knoppade kommunala Gävle hamn av en del av verksamheten i bolaget Baltic sea gateway. Kontoret ligger på cykelavstånd från lägenheten där Morgan Gustavsson bor med sin tjugoåriga dotter. I juni fick han frågan för första gången, skulle han vilja arbeta med personalfrågor på det nya bolaget?

– Jag sa nej, spontant.

När frågan kom en tredje gånlovade Morgan att han skulle sova på saken. Sen tog han beslutet. Det här var chansen till ett nytt steg i karriären och lite mer struktur i livet.

– Jag har 13 år kvar till pension. Skulle jag vara kvar på stuveriavdelningen, bo på hotell och åka bil i 13 år till?  Till slut blir man ju lite trött också. Det tror jag gäller många ombudsmän, de sitter bara och håller en tjänst. Om jag tar den här möjligheten kommer någon annan få möjlighet att komma upp. Då blir det lite rotation i leden.

– Det är nog många ombudsmän som får frågor om att jobba med andra saker. Jag har också fått frågan förut. Att man säger nej har att göra med lojalitet med förbundet. Känner man inte den lojaliteten ser man ombudsmannajobbet som ett vanligt jobb, och det är det inte.

Just lojaliteten har Morgan Gustavsson funderat mycket på. Men till syvende och sist tror han att även Transport tjänar på att ha en gammal fackkämpe på personalavdelningen.

– Mitt jobb är att se till att regler och avtal följs. Det är ju inte så att jag sitter och letar kryphål. Min målsättning är att det aldrig ska finnas en enda anledning för Transport att komma hit på tvisteförhandling. Sen kommer det såklart att hända ändå. Och händer det är det bara att erkänna att vi har gjort fel och betala vad det kostar.

Vad har du fått för kommentarer?

– Quisling. På skoj tror jag. Av dem som jobbar i hamnen är det ingen som har sagt någonting. Alla skakar hand, säger välkommen. Skönt att vi har någon i ledningen som vet hur saker ska skötas.

Pauli Brunila är klubbordförande i hamnen och den som lite skämtsamt kallade Morgan Gustavsson för Quisling. Lite allvar ligger det dock bakom öknamnet. Klubbordföranden vet hur snacket går bakom den nya personalchefens rygg.

– En del tycker att det är sak samma, men en del tycker att det är för jävligt.

Själv tycker han att sidbytet är problematiskt av flera skäl.

– Personligen så blev jag lite besviken. Vi har jobbat ihop så länge och Morgan har som ombudsman varit en stöttepelare för mig.

Samtidigt har han förståelse för beslutet.

– Jag respekterar det. Jag vet att det är mycket resor. Men jag har sagt till Morgan att jag tycker han kunde ha valt en annan hamn.

Tror du att hans kunskaper kan vändas mot facket?

– Ja, det tror jag tyvärr. Han säger att han vill göra det så bra som möjligt. Men hur det än är så har han ju blivit en motpart.

Pauli Brunila tycker sig redan se att baksidan av all den kunskap som den nya personalchefen sitter på. Visst är det bra med någon som kan lagar och regler, men facket måste vara ännu mer på tårna, med en motpart som är insatt i varje detalj, tror han.

– Om jag skulle sitta mitt emot Morgan i en förhandling skulle jag verkligen behöva ha klarhet i vad det finns för protokoll och lokala uppgörelser att hänvisa till. Han har full koll på de lokala avtalen eftersom det är han som skrivit dem.

 

Fotnot: Vidkun Quisling övertog 1940 regeringsmakten i Norge med hjälp av den tyska ockupationsmakten. I dag används Quisling ofta om någon som samarbetar med ”ockupationsmakten”  i en vidare bemärkelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.