”Jag har blivit kallad Quisling”

I augusti lämnade Morgan Gustavsson jobbet som ombudsman på Transports hamnavdelning för en tjänst som personalchef i Gävle hamn. Ett beslut som han tog efter mycket vånda. – Jag sa nej till jobbet flera gånger av lojalitet med Transport.

Han tar emot på hamnbolaget Baltic sea gateways kontor i hamnen i Gävle. Runt halsen hänger ett passerkort med texten ”Morgan Gustavsson, Transportarbetareförbundet”.

– Jag har inte hunnit byta, ursäktar han sig.

På väg till kaffeautomaten hälsar Morgan på sina nya kollegor på kontoret. Trots att han är ny på jobbet är de flesta bekanta ansikten. Genom åren har han haft mycket att göra med Gävle hamn. Först som stuveriarbetare och fackklubbsordförande i hamnen, de senaste åtta åren som ombudsman på Transports hamnavdelning.

Fram till den 5 augusti träffade han oftast hamnbolagets representanter vid förhandlingar. Stuveriarbetarna däremot betraktade han som kollegor och kamrater. Nu är det tvärtom. De förra motparterna har blivit kollegor och hamnarbetarna hans underordnade. Ett skifte som inte är helt lätt.

– I den här rollen ingår det att påpeka för gubbarna att de har skyldigheter, inte bara rättigheter. Det känns lite så där att säga till folk som jag har känt i 20 år att de måste hålla arbetstiderna och inte får sticka från jobbet utan ett godkännande från chefen, säger Morgan Gustavsson.

Tankarna på att byta spår väcktes i början av sommaren. Efter åtta år som ombudsman, med ett ansvarsområde som sträckte sig från Kalmar i söder till Gävle i norr, började Morgan Gustavsson bli trött på att aldrig vara hemma. Veckorna tillbringades i bilen och på hotellrum på väg mellan olika hamnar.

– Man får ju ingen tillvaro hemma, man är bara ute. Jag tappade min bekantskapskrets, de som jobbar ute i hamnarna blev mina kompisar.

I samma veva knoppade kommunala Gävle hamn av en del av verksamheten i bolaget Baltic sea gateway. Kontoret ligger på cykelavstånd från lägenheten där Morgan Gustavsson bor med sin tjugoåriga dotter. I juni fick han frågan för första gången, skulle han vilja arbeta med personalfrågor på det nya bolaget?

– Jag sa nej, spontant.

När frågan kom en tredje gånlovade Morgan att han skulle sova på saken. Sen tog han beslutet. Det här var chansen till ett nytt steg i karriären och lite mer struktur i livet.

– Jag har 13 år kvar till pension. Skulle jag vara kvar på stuveriavdelningen, bo på hotell och åka bil i 13 år till?  Till slut blir man ju lite trött också. Det tror jag gäller många ombudsmän, de sitter bara och håller en tjänst. Om jag tar den här möjligheten kommer någon annan få möjlighet att komma upp. Då blir det lite rotation i leden.

– Det är nog många ombudsmän som får frågor om att jobba med andra saker. Jag har också fått frågan förut. Att man säger nej har att göra med lojalitet med förbundet. Känner man inte den lojaliteten ser man ombudsmannajobbet som ett vanligt jobb, och det är det inte.

Just lojaliteten har Morgan Gustavsson funderat mycket på. Men till syvende och sist tror han att även Transport tjänar på att ha en gammal fackkämpe på personalavdelningen.

– Mitt jobb är att se till att regler och avtal följs. Det är ju inte så att jag sitter och letar kryphål. Min målsättning är att det aldrig ska finnas en enda anledning för Transport att komma hit på tvisteförhandling. Sen kommer det såklart att hända ändå. Och händer det är det bara att erkänna att vi har gjort fel och betala vad det kostar.

Vad har du fått för kommentarer?

– Quisling. På skoj tror jag. Av dem som jobbar i hamnen är det ingen som har sagt någonting. Alla skakar hand, säger välkommen. Skönt att vi har någon i ledningen som vet hur saker ska skötas.

Pauli Brunila är klubbordförande i hamnen och den som lite skämtsamt kallade Morgan Gustavsson för Quisling. Lite allvar ligger det dock bakom öknamnet. Klubbordföranden vet hur snacket går bakom den nya personalchefens rygg.

– En del tycker att det är sak samma, men en del tycker att det är för jävligt.

Själv tycker han att sidbytet är problematiskt av flera skäl.

– Personligen så blev jag lite besviken. Vi har jobbat ihop så länge och Morgan har som ombudsman varit en stöttepelare för mig.

Samtidigt har han förståelse för beslutet.

– Jag respekterar det. Jag vet att det är mycket resor. Men jag har sagt till Morgan att jag tycker han kunde ha valt en annan hamn.

Tror du att hans kunskaper kan vändas mot facket?

– Ja, det tror jag tyvärr. Han säger att han vill göra det så bra som möjligt. Men hur det än är så har han ju blivit en motpart.

Pauli Brunila tycker sig redan se att baksidan av all den kunskap som den nya personalchefen sitter på. Visst är det bra med någon som kan lagar och regler, men facket måste vara ännu mer på tårna, med en motpart som är insatt i varje detalj, tror han.

– Om jag skulle sitta mitt emot Morgan i en förhandling skulle jag verkligen behöva ha klarhet i vad det finns för protokoll och lokala uppgörelser att hänvisa till. Han har full koll på de lokala avtalen eftersom det är han som skrivit dem.

 

Fotnot: Vidkun Quisling övertog 1940 regeringsmakten i Norge med hjälp av den tyska ockupationsmakten. I dag används Quisling ofta om någon som samarbetar med ”ockupationsmakten”  i en vidare bemärkelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!