”Jag har upplevt så mycket”
Fackligt. 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och över 20 år på PRO, där han fortfarande är mycket aktiv. Det är Yngve Lindkvists långa karriär i korthet.
LO:s styrelse har precis anslutit sig till den omdiskuterade LAS-överenskommelsen när vi ses den 10 november. Yngve Lindkvist tror att förändringarna i arbetsrätten, som bland annat innebär att det blir lättare för arbetsgivare att göra undantag från turordningsreglerna, kan få allvarliga konsekvenser.
– En del äldre och fackligt aktiva, de som är obekväma för arbetsgivaren, kommer att sorteras ut, säger han när vi träffas på avdelning 28:s kontor i ett industriområde några kilometer från centrala Umeå.
Kärt återseende
På avdelningen jobbar fortfarande flera av Yngve Lindkvists tidigare kollegor, även om adressen är ny. Det är ett kärt återseende, men Yngves bild att det har blivit svårare för facken att rekrytera medlemmar bekräftas av avdelningen.
– Det är så mycket annat som drar folk. Sköt dig själv och skit i andra har blivit en trend i samhället, säger han.
När Yngve Lindkvist fyllde 60 år och det var dags för pension var tanken först att inte göra just någonting alls. Men efter några månader blev det tyst och tråkigt. Han gick till ett PRO-möte och är i dag både ordförande för PRO Berghem och kassör i organisationens Västerbottensdistrikt.
– Det är pensionerna, åldringsvården och boendefrågor som är viktigast.
Brodern drog med
Han berättar att han inte alls var särskilt samhällsintresserad som ung. Han tyckte inte att det var så viktigt att rösta och i Transport gick han med som 24 åring, när hans äldre bror drog med honom på ett fackligt möte.
– I yngre år tänkte man inte så mycket på orättvisor, säger Yngve Lindkvist som gärna delar med sig av sin långa karriär.
Han började jobba i skogen som 15-åring. Efter lumpen blev han, på sin brors uppmaning, lastbilschaufför – efter ett dygns utbildning.
Han körde lastbil från 1960 till 1980. Men när hans bror, som också var lastbilschaufför, fick ett åderbråck i hjärnan på grund av överansträngning fick han sig en tankeställare och bestämde sig för att byta jobb.
Kartlägga åkeribranschen
Planen var att utbilda sig till yrkeslärare. Men innan det blev av fick han ett erbjudande från Transport om att vara med och kartlägga åkeribranschen.
– Det var intressant. Jag höll kontakt med Transports avdelningar och hittade lämpliga personer att intervjua.
Utredningen presenterades på Transports kongress 1982. Efter den blev Yngve Lindkvist kvar på Transport, först som regional ombudsman med Norrbotten och Västerbotten som ansvarsområde. Då var en viktig uppgift att hålla i kurser, bland annat i föreningskunskap. Kurserna, där han fick träffa många bra människor, lyfter han fram som det mest givande i sin långa karriär.
– Jag har upplevt så mycket. Växlingarna mellan olika jobb har gått väldigt snabbt, säger Yngve Lindkvist med ett stort leende.