ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

En enig LO-styrelse vill ta upp ännu en förhandlingsrunda med Svenskt Näringsliv om anslutning till det så kallade huvudavtalet, som rör LAS.

Jag stödjer beslutet, till viss del. Men jag skulle föredra att förhandlingen enbart handlar om att lösa de delarna av LAS-problematiken som avser just LO:s omställningspaket och tryggheten via TSL- och AGB-försäkringarna.

Förhandlingen borde enbart omfatta detta och inte innebära att man överväger att ansluta LO till något huvudavtal i övrigt. Vi har faktiskt ett beslut i LO:s representantskap om att säga nej och detta bör gälla även fortsättningsvis.

Fast jag känner mig verkligen inte trygg i vad som är på väg att hända. Speciellt inte när jag får en känsla av att flera förbund som står utanför överenskommelsen knappast kan ha för avsikt att ansluta sig till huvudavtalet. Läget i LAS-frågan lär ju sannolikt vara oförändrat oavsett nya förhandlingar eller inte. Ett antal förbund kommer att säga nej, precis som förra gången.

Jag köper heller inte snacket om att jag, som ledamot i LO-styrelsen, ska se till en större helhetsbild än mitt eget förbunds intressen. Och inte ens när jag försöker se en sådan större bild, ser jag några fördelar med LAS-uppgörelsen för alla de arbetare som jobbar på små och medelstora arbetsplatser.

Det som riskerar att blir verklighet är otryggare anställningar och tystare arbetsplatser – i utbyte mot en något förbättrad omställningsförsäkring och rätt till utbildning. Jag är fullt övertygad om att det en arbetare vill ha i första hand är trygghet i anställningen, i andra hand kommer tryggheten om anställningen upphör.

Transport kommer att driva linjen om begränsade och villkorade förhandlingar både i LO:s styrelse, representantskap och kongress framöver.

Jag fruktar att LO:s vägval kommer att leda till att det i framtiden är IF Metall och Kommunal som i stora delar dikterar vilka beslut LO ska ta. Vi övriga tolv LO-förbund kommer att få mycket begränsade möjligheter att påverka LO:s framtida roll, inriktning och beslut.

Det är en utveckling som inte känns rätt och rimlig på något vis.

Personligen behöver jag regelbundet vara ute i våra medlemmars vardag för att både se och höra vad som är de faktiska problemen på arbetsplatserna. Under normala omständigheter sker detta oftast genom att jag deltar i aktiviteter och uppsökeriverksamhet som ordnas av förbundets lokalavdelningar.

Pandemin har starkt begränsat dessa möjligheter under det senaste året. Därför var det bra att jag i mitten av maj kunde delta i ett uppsökeri utomhus ihop med vår avdelning i Nyköping.

Vi besökte Kuehne + Nagels och DHL i Eskilstuna. Jag hoppas verkligen att vår verksamhet kan normaliseras framöver. En fördel med den varmare delen av året är ju att det går att ha en hel del uppsökande verksamhet utomhus. Jag uppmanar härmed er medlemmar som har idéer om uppsökeri eller företagsbesök att kontakta lokalavdelningen.

Slutligen hoppas jag att ni alla får en skön sommar och att så många som möjligt tar del av vaccineringen mot covid-19.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.