”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”
Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.
Slam- och spolbilsföraren Tommy Öhrwall från Boden riktade sin önskan till förhandlingschef Annika Nordin och förhandlaren Ingrid Kanter från arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. De hade av Transport bjudits in till miljöarbetarnas avtalsråd i Arlandastad för att ge sin syn och svara på frågor. Detta inför de kommande förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för landets miljö- och renhållningsarbetare 2025.
Ombudsman Olov Wiklund från avdelning 26 i Norrbotten ville veta hur Transportföretagen ser på kortare arbetstid i miljöbranschen, där många i dag jobbar över och slits hårt i kroppen.
– Arbetstidsförkortning kostar pengar. Hur ser ni på att införa 38 timmar i stället för 40?
Det behöver fack och arbetsgivare förhandla om, blev Annika Nordins svar.
– Företagen behöver gå hem och räkna på det. De har inte behövt göra det tidigare.
Olov Wiklund höll fast vid att kortare arbetstid är viktigt om miljöarbetare ska hålla ett helt arbetsliv, medan ett sådant förslag från arbetsgivarhåll skulle förvåna Annika Nordin. Hon tog ändå upp några exempel från industrin, där arbetare kan samla tid i en tidbank och sedan välja att exempelvis ta ut ta ut tiden i pengar eller avsätta dem till sin kommande pension.
– Det finns olika typer av banker och frågan är ganska komplicerad. Att jobba med deltidspension är också en form av möjlig arbetstidsförkortning. Det kan handla om att man inte minskar arbetstiden per dag utan på längre sikt, sa Annika Nordin.
Lägsta pris vinner
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth lyfte också system för flexpension, där man samlar tid och årsvis kan välja om man vill avsätta pengar till pension, ta ut dem i lön eller ledighet. Han vände sig mot arbetsgivarnas uppfattning att alla förbättringar när det gäller kortare arbetstid, pensionsavsättningar och annat ska ”dras av från” och kosta, i form av lägre lönehöjningar.
– Det är fel att precis allt ska tas från löneutrymmet!
Annika Nordin passade på att beskriva arbetsgivarnas önskemål om flexibilitet, när det gäller hur arbetstiderna ska förläggas, kontra fackets och arbetstagarnas önskan om heltid och fasta tjänster. Hon målade upp en bild av en miljöbransch utan några höga vinster. Att offentliga upphandlingar ”där lägst pris vinner” innebär:
– Att det aldrig kommer att finnas några jättestora vinstmarginaler som inom till exempel läkemedelsbolag.
Transport har valt att stå utanför LO-samordningen i avtalsrörelsen. Men att frångå industriavtalets märke för kommande löneökningar inom miljösektorn gjorde Annika Nordin klart att hon inte är intresserad av.
– Det funkar inte så att vi kan ha ett eget märke. Bolagen måste få kostnadstäckning för löneökningarna.
Ombudsman Emma Brodin från Örebroavdelningen lyfte också stressen och pressen i miljöbranschen: ”Du ska hela tiden göra mer och springa snabbare”, men Annika Nordin höll inte med om den beskrivningen. Det gjorde däremot ombudsman Johan Eriksson från Uppsalaavdelningen, som även efterlyste åtgärder för att locka fler till renhållningssektorn. Varför lägger miljöföretagen så låga anbud att miljöarbetarna flyr från branschen, undrade han.
– För att vinna upphandlingarna, blev Annika Nordins korta svar.
Struntar i arbetsmiljön
Regionala skyddsombudet Bert Johansson från Malmöavdelningen tog upp arbetsmiljölagstiftningen, som han anser att en stor del av miljöföretagen struntar blankt i.
– Vi ska jobba längre, tills vi är 70, men vi kanske inte orkar ens till 65? Är det inte hög tid att vi börjar följa arbetsmiljölagen och inför arbetstidsförkortning? Hur ska vi annars hålla?
Annika Nordin delade inte heller bilden av att företagen ”satt i system att bryta mot arbetsmiljölagstiftningen”.
– Min bild är att de utvecklat arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljö är heller ingen fråga i avtalsförhandlingarna. Det är därför vi har Tya.
Det vill säga Transportfackens yrkes- och ansvarsnämnd, vilken är fackets och arbetsgivarnas gemensamma organisation som bland annat erbjuder utbildning i arbetsmiljö, hur man lyfter och bär rätt och så vidare.
Duktiga skyddsombud
Bert Johansson var inte nöjd med Nordins svar.
– Skriv in arbetsmiljölagstiftningen i kollektivavtalet, uppmanade han och möttes av skratt och applåder.
Annika Nordin kontrade:
– Det är upp till arbetsgivarna att följa arbetsmiljölagen och vi har duktiga skyddsombud ute på arbetsplatserna.