Aftonbladets podd med Mauri Hermundsson har utsett Mariann Tönnesen till Sveriges bästa parkeringsvakt. Bra koll på regelverket, ödmjukhet och lyhördhet ligger bakom utmärkelsen.
Close
Aftonbladets podd med Mauri Hermundsson har utsett Mariann Tönnesen till Sveriges bästa parkeringsvakt. Bra koll på regelverket, ödmjukhet och lyhördhet ligger bakom utmärkelsen.
Close
Månadens medlem

”Jag lever för parkering”

Parkeringsvakt. Mariann Tönnesen har utsetts till Sveriges bästa p-vakt. Hon träffar många trevliga människor i tjänsten. Men hot och våld hör också till hennes arbetsdag.

Mariann Tönnesen hade jobbat som väktare i många år när hon för 14 år sedan bytte spår och blev parkeringsvakt. Det var faderns död som fick henne att ta steget.

– Han dog i sviterna av högt blodtryck och övervikt. Dagen efter att han dog slängde jag alla mina cigaretter och sökte jobb som parkeringsvakt. Jag ville ut och röra på mig.

Efter över ett decennium i branschen har hon nu röstats fram till Sveriges bästa parkeringsvakt. Det var Aftonbladet som bad alla företag som har p-vakter att nominera den som var bäst. Kollegorna röstade sedan enhälligt fram Mariann till den bästa i landet.

– Det känns jättebra att få den uppskattningen. Det tyder på att jag kan det jag gör, och att jag har betytt något för mina kollegor, säger Mariann Tönnesen när vi hörs på telefon i början på september.

Aftonbladet har räknat ut att hon totalt har lappat omkring 75 000 bilar. Men det är inte den som utfärdar flest böter som gör sitt jobb bäst. Det är snarare den som har lägst antal makulerade lappar. Det är ett tecken på att de parkeringsanmärkningar som har utfärdats är korrekta, berättar Mariann Tönnesen.

Uppdaterad

Bäst i landet på parkering har hon blivit genom att läsa domslut och på andra sätt hålla sig uppdaterad om förändringar i regelverket.

– Jag lusläser allt som har med parkering att göra. Jag utmanar också mig själv, försöker komma på olika scenarier och lösa problemet. Jag lever för parkering. Det roterar i huvudet på mig nästan dygnet runt.

Förutom att de kan regelverket, kännetecknas bra parkeringsvakter av att de är lyhörda och ödmjuka, enligt Mariann Tönnesen.

– Det här är ett serviceyrke. Det är viktigt att ha en mjuk framtoning i sitt bemötande med människor, försöka hjälpa dem i stället för att stjälpa dem. Vi måste kunna förklara hur skyltar och lagstiftning ska tolkas, och framför allt varför det är så farligt att felparkera.

Om en person tar till sig informationen ser Mariann Tönnesen ingen vits med att utfärda en parkeringsanmärkning.

– Då hoppas jag att personen har förstått budskapet och inte gör om det igen. Man kan inte vara för fyrkantig, det producerar bara en massa irritation och hotfullhet. Det vill vi undvika. Vi är redan utsatta, eftersom vi har ett av de mest hatade yrkena i världen.

Okunskap

Hon tror att det är okunskap som gör att hennes yrkesval provocerar så många, att människor inte förstår hur farligt det är med felparkeringar.

– Jag har varit vittne till åtskilliga olyckor och ringt åtskilliga ambulanser när folk har blivit skadade på grund av felparkerade bilar.

Att yrket väcker ilska har hon själv fått känna av många gånger.

– Jag har blivit jagad med bil, fått grejor kastade på mig, fingrarna dragna ur led och tvingats putta folk ifrån mig. Det värsta var när en man grep tag i mig och slog ner anmärkningen i halsen på mig. Jag kunde inte äta på en hel månad därför att käken gick sönder. Det var ett fruktansvärt övergrepp.

Tuffare klimat

Hon upplever att våldet har blivit grövre och respekten för parkeringsvakter mycket mindre sedan hon började i branschen, en utveckling hon tror beror på att det inte är tillräckligt kännbart att angripa en parkeringsvakt.

– Vi anmäler alla incidenter, men det är ytterst få som går till åtal. Det sänder fel signaler till allmänheten, den respekt som tidigare fanns för vår uniform och yrkeskår har sakta vattnats ur.

Men de allra flesta hon träffar i tjänsten är ändå bra människor.

– När jag lugnt och sansat förklarar för bilisterna varför lagen är skapt som den är, är de flesta mycket förstående och lugnar ner sig. Många ber om ursäkt för att de har brusat upp, säger Mariann Tönnesen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skäggig man slukar eld i gångtunnel

”Att sluka eld är inte så svårt”

Eld & lågor. Henrik Tynnhammar är skyddsvakt på dagen. På kvällen är han gycklare och eldslukare.

”Jag vill vara en förebild. I Sverige kan vi kvinnor jobba med vad vi vill”, säger Heba Hammoush. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.