Tommy Wreeth
Close
”Det är jätteviktigt att vi fortsätter med facklig organisering. Men vi behöver en flexibel modell som kan anpassas efter förutsättningarna ute på arbetsplatserna”, säger Transports nyvalde förbundsordförande Tommy Wreeth.
Close

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

I 14 år har Tommy Wreeth veckopendlat från Närke till förbundskontoret i Stockholm. Först som central ombudsman, sedan som förbundskassör i ledningen.

Vad sa hustrun när ordförandevalet var klart och det stod klart att hon antagligen får se ännu mindre av sin make de kommande åren?

– Skönt att det över, tror jag var det första hon sa. Hustrun är tålmodig. Men jag kan väl erkänna att månaderna före kongressen blev turbulenta och lite frustration pös jag väl ut hemma också.

Tommy Wreeth är i flyttagen. Han ska byta rum på förbundskontoret – till det som ordföranden traditionellt suttit i. Rummet är lite större än det gamla, men saknar helt utsikt. Tidigare kunde han spana över Norra Bantorget mot LO-borgen där han nu tar plats i styrelsen.

Under våren har Wreeth ansvarat för både ekonomin och för avtalsförhandlingarna. Transports lönerörelse rullar på, just nu är det sorgebarnet taxi som är uppe i ringen.

Hur ser du på avtalsrörelsen så här långt? Och på ”märket” – lönenormen – som visserligen givit reallöneförbättringar i LO-leden, men som också uppfattas som en tvångströja?

– Märket är jag kluven till. Det är en utmaning att få ut ett mervärde till medlemmarna, när löneutrymmet är så låst. Men det finns andra saker att förbättra i avtalen än direkta pengar.

– Jag är också nöjd med att vår kongress bestämde att vi nu ska börja diskutera lönebildningen i Transport. På vissa avtalsområden finns det absolut utrymme för lokala system, utöver tarifflönerna. Vi kan bli bättre på att ta betalt för produktivitetsökningar, som medlemmarna skapar. Ett sådant område är åkeri där det råder chaufförsbrist.

Den nya förbundsledningen kommer inte precis till dukat bord. Tiden före kongressen präglades av personstrider och tjafs om vem eller vilka om var valbara till ledningen. Tommy Wreeth valde en låg profil.

Vad är den största utmaningen för den nya ledningen?

– Att sätta medlemmarna i första rummet. Det gäller både i avtalsförhandlingarna och i vårt politiska arbete. Det nya EU-paketet för vägtrafiken är extremt viktigt. För hela verkställande utskottet gäller att vi måste vara lyhörda för alla starka viljor som finns i förbundet.

På kongressen fanns en olycklig tendens att sätta gammal mot ung i debatterna, fortsätter han:

– Den sortens splittring är vi inte det minsta betjänta av. Vi behöver den kraft och energi som unga medlemmar kan tillföra organisationen. Och vi behöver den rutin och den erfarenhet som äldre medlemmar sitter inne med. Kan vi förena allt det här blir det optimalt.

Tommy Wreeth återkommer till framtidsutredningen. Förbundets sex regioner kommer att få nominera kandidater. Arbetet är tänkt att pågå under hela kongressperioden. Några delar, bland annat den om de regionala skyddsombudens arbete och anställningsvillkor, ska vara färdiga snabbare.

– Ibland tar kongresser snabba beslut som kan få väldigt långtgående konsekvenser. Jag gillar välgrundade beslut som håller. När det gäller kongressen är jag också glad över att inkomstförsäkringen och den kollektiva hemförsäkringen blir kvar.

– Visst, vi ska vara en kamporganisation. Men ett skydd vid exempelvis arbetslöshet har varit en del av arbetarrörelsens kamp ändå från början. Åtskilliga medlemmar valde tidigare bort hemförsäkring, när ekonomin var pressad. Nu ingår den i det fackliga medlemskapet. Det har räddat många.

Wreeth är också positiv till beslutet om nolltolerans för alkoholinköp i förbundet:

– Nu har vi en enkel och tydlig linje som är lätt att följa.

Vilka frågor hoppas du främst att framtidsutredningen ska ge svar på?

– Hur ska vi bli fler i förbundet? Och hur ska vi bygga en facklig organisation som är stark och som attraherar nya löntagare i framtiden.

En ny ledning och en ny förbundsstyrelse med sammanlagt fem kvinnor. Ett rekord i förbundets historia.

Vilka förändringar kommer medlemmarna att märka av?

– Det är svårt att säga så här tidigt. Arbetsfördelningen i det verkställande utskottet är delvis styrd av våra stadgar. Någon förändring blir det säkert.

– Transport har under årens lopp haft starka ordföranden som uppfattats som lite bullriga. Jag vill att den nya ledningen blir ett lag där vi täcker upp för varandra. Jag tror på lagarbete i övrigt också. Det är jätteviktigt att vi fortsätter med facklig organisering. Men vi behöver en flexibel modell som kan anpassas efter förutsättningarna ute på arbetsplatserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    28 juni, 2017

    Skandalerna har avlöst varandra i jämn ström inom förbundet. Inget tyder på att de skulle avta. Kongresserna är en teater, ett skådespel för de anställda, att visa upp sig,briljera,synas och skaffa sig kontakter uppåt eller säkra sina positioner.Det är tabu att nämna ett enda ord om korruptionen eller diskutera de verkliga förhållandena inom förbundet.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."