Tommy Wreeth
Close
”Det är jätteviktigt att vi fortsätter med facklig organisering. Men vi behöver en flexibel modell som kan anpassas efter förutsättningarna ute på arbetsplatserna”, säger Transports nyvalde förbundsordförande Tommy Wreeth.
Close

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

I 14 år har Tommy Wreeth veckopendlat från Närke till förbundskontoret i Stockholm. Först som central ombudsman, sedan som förbundskassör i ledningen.

Vad sa hustrun när ordförandevalet var klart och det stod klart att hon antagligen får se ännu mindre av sin make de kommande åren?

– Skönt att det över, tror jag var det första hon sa. Hustrun är tålmodig. Men jag kan väl erkänna att månaderna före kongressen blev turbulenta och lite frustration pös jag väl ut hemma också.

Tommy Wreeth är i flyttagen. Han ska byta rum på förbundskontoret – till det som ordföranden traditionellt suttit i. Rummet är lite större än det gamla, men saknar helt utsikt. Tidigare kunde han spana över Norra Bantorget mot LO-borgen där han nu tar plats i styrelsen.

Under våren har Wreeth ansvarat för både ekonomin och för avtalsförhandlingarna. Transports lönerörelse rullar på, just nu är det sorgebarnet taxi som är uppe i ringen.

Hur ser du på avtalsrörelsen så här långt? Och på ”märket” – lönenormen – som visserligen givit reallöneförbättringar i LO-leden, men som också uppfattas som en tvångströja?

– Märket är jag kluven till. Det är en utmaning att få ut ett mervärde till medlemmarna, när löneutrymmet är så låst. Men det finns andra saker att förbättra i avtalen än direkta pengar.

– Jag är också nöjd med att vår kongress bestämde att vi nu ska börja diskutera lönebildningen i Transport. På vissa avtalsområden finns det absolut utrymme för lokala system, utöver tarifflönerna. Vi kan bli bättre på att ta betalt för produktivitetsökningar, som medlemmarna skapar. Ett sådant område är åkeri där det råder chaufförsbrist.

Den nya förbundsledningen kommer inte precis till dukat bord. Tiden före kongressen präglades av personstrider och tjafs om vem eller vilka om var valbara till ledningen. Tommy Wreeth valde en låg profil.

Vad är den största utmaningen för den nya ledningen?

– Att sätta medlemmarna i första rummet. Det gäller både i avtalsförhandlingarna och i vårt politiska arbete. Det nya EU-paketet för vägtrafiken är extremt viktigt. För hela verkställande utskottet gäller att vi måste vara lyhörda för alla starka viljor som finns i förbundet.

På kongressen fanns en olycklig tendens att sätta gammal mot ung i debatterna, fortsätter han:

– Den sortens splittring är vi inte det minsta betjänta av. Vi behöver den kraft och energi som unga medlemmar kan tillföra organisationen. Och vi behöver den rutin och den erfarenhet som äldre medlemmar sitter inne med. Kan vi förena allt det här blir det optimalt.

Tommy Wreeth återkommer till framtidsutredningen. Förbundets sex regioner kommer att få nominera kandidater. Arbetet är tänkt att pågå under hela kongressperioden. Några delar, bland annat den om de regionala skyddsombudens arbete och anställningsvillkor, ska vara färdiga snabbare.

– Ibland tar kongresser snabba beslut som kan få väldigt långtgående konsekvenser. Jag gillar välgrundade beslut som håller. När det gäller kongressen är jag också glad över att inkomstförsäkringen och den kollektiva hemförsäkringen blir kvar.

– Visst, vi ska vara en kamporganisation. Men ett skydd vid exempelvis arbetslöshet har varit en del av arbetarrörelsens kamp ändå från början. Åtskilliga medlemmar valde tidigare bort hemförsäkring, när ekonomin var pressad. Nu ingår den i det fackliga medlemskapet. Det har räddat många.

Wreeth är också positiv till beslutet om nolltolerans för alkoholinköp i förbundet:

– Nu har vi en enkel och tydlig linje som är lätt att följa.

Vilka frågor hoppas du främst att framtidsutredningen ska ge svar på?

– Hur ska vi bli fler i förbundet? Och hur ska vi bygga en facklig organisation som är stark och som attraherar nya löntagare i framtiden.

En ny ledning och en ny förbundsstyrelse med sammanlagt fem kvinnor. Ett rekord i förbundets historia.

Vilka förändringar kommer medlemmarna att märka av?

– Det är svårt att säga så här tidigt. Arbetsfördelningen i det verkställande utskottet är delvis styrd av våra stadgar. Någon förändring blir det säkert.

– Transport har under årens lopp haft starka ordföranden som uppfattats som lite bullriga. Jag vill att den nya ledningen blir ett lag där vi täcker upp för varandra. Jag tror på lagarbete i övrigt också. Det är jätteviktigt att vi fortsätter med facklig organisering. Men vi behöver en flexibel modell som kan anpassas efter förutsättningarna ute på arbetsplatserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    28 juni, 2017

    Skandalerna har avlöst varandra i jämn ström inom förbundet. Inget tyder på att de skulle avta. Kongresserna är en teater, ett skådespel för de anställda, att visa upp sig,briljera,synas och skaffa sig kontakter uppåt eller säkra sina positioner.Det är tabu att nämna ett enda ord om korruptionen eller diskutera de verkliga förhållandena inom förbundet.

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Avtalsrörelsen går in i ett avgörande skede

Ordförandeord. Just nu pågår avtalsrörelsen för fullt och jag får ibland frågan om hur man hinner med och hur man orkar.

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.