Tommy Wreeth
Close
”Det är jätteviktigt att vi fortsätter med facklig organisering. Men vi behöver en flexibel modell som kan anpassas efter förutsättningarna ute på arbetsplatserna”, säger Transports nyvalde förbundsordförande Tommy Wreeth.
Close

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

I 14 år har Tommy Wreeth veckopendlat från Närke till förbundskontoret i Stockholm. Först som central ombudsman, sedan som förbundskassör i ledningen.

Vad sa hustrun när ordförandevalet var klart och det stod klart att hon antagligen får se ännu mindre av sin make de kommande åren?

– Skönt att det över, tror jag var det första hon sa. Hustrun är tålmodig. Men jag kan väl erkänna att månaderna före kongressen blev turbulenta och lite frustration pös jag väl ut hemma också.

Tommy Wreeth är i flyttagen. Han ska byta rum på förbundskontoret – till det som ordföranden traditionellt suttit i. Rummet är lite större än det gamla, men saknar helt utsikt. Tidigare kunde han spana över Norra Bantorget mot LO-borgen där han nu tar plats i styrelsen.

Under våren har Wreeth ansvarat för både ekonomin och för avtalsförhandlingarna. Transports lönerörelse rullar på, just nu är det sorgebarnet taxi som är uppe i ringen.

Hur ser du på avtalsrörelsen så här långt? Och på ”märket” – lönenormen – som visserligen givit reallöneförbättringar i LO-leden, men som också uppfattas som en tvångströja?

– Märket är jag kluven till. Det är en utmaning att få ut ett mervärde till medlemmarna, när löneutrymmet är så låst. Men det finns andra saker att förbättra i avtalen än direkta pengar.

– Jag är också nöjd med att vår kongress bestämde att vi nu ska börja diskutera lönebildningen i Transport. På vissa avtalsområden finns det absolut utrymme för lokala system, utöver tarifflönerna. Vi kan bli bättre på att ta betalt för produktivitetsökningar, som medlemmarna skapar. Ett sådant område är åkeri där det råder chaufförsbrist.

Den nya förbundsledningen kommer inte precis till dukat bord. Tiden före kongressen präglades av personstrider och tjafs om vem eller vilka om var valbara till ledningen. Tommy Wreeth valde en låg profil.

Vad är den största utmaningen för den nya ledningen?

– Att sätta medlemmarna i första rummet. Det gäller både i avtalsförhandlingarna och i vårt politiska arbete. Det nya EU-paketet för vägtrafiken är extremt viktigt. För hela verkställande utskottet gäller att vi måste vara lyhörda för alla starka viljor som finns i förbundet.

På kongressen fanns en olycklig tendens att sätta gammal mot ung i debatterna, fortsätter han:

– Den sortens splittring är vi inte det minsta betjänta av. Vi behöver den kraft och energi som unga medlemmar kan tillföra organisationen. Och vi behöver den rutin och den erfarenhet som äldre medlemmar sitter inne med. Kan vi förena allt det här blir det optimalt.

Tommy Wreeth återkommer till framtidsutredningen. Förbundets sex regioner kommer att få nominera kandidater. Arbetet är tänkt att pågå under hela kongressperioden. Några delar, bland annat den om de regionala skyddsombudens arbete och anställningsvillkor, ska vara färdiga snabbare.

– Ibland tar kongresser snabba beslut som kan få väldigt långtgående konsekvenser. Jag gillar välgrundade beslut som håller. När det gäller kongressen är jag också glad över att inkomstförsäkringen och den kollektiva hemförsäkringen blir kvar.

– Visst, vi ska vara en kamporganisation. Men ett skydd vid exempelvis arbetslöshet har varit en del av arbetarrörelsens kamp ändå från början. Åtskilliga medlemmar valde tidigare bort hemförsäkring, när ekonomin var pressad. Nu ingår den i det fackliga medlemskapet. Det har räddat många.

Wreeth är också positiv till beslutet om nolltolerans för alkoholinköp i förbundet:

– Nu har vi en enkel och tydlig linje som är lätt att följa.

Vilka frågor hoppas du främst att framtidsutredningen ska ge svar på?

– Hur ska vi bli fler i förbundet? Och hur ska vi bygga en facklig organisation som är stark och som attraherar nya löntagare i framtiden.

En ny ledning och en ny förbundsstyrelse med sammanlagt fem kvinnor. Ett rekord i förbundets historia.

Vilka förändringar kommer medlemmarna att märka av?

– Det är svårt att säga så här tidigt. Arbetsfördelningen i det verkställande utskottet är delvis styrd av våra stadgar. Någon förändring blir det säkert.

– Transport har under årens lopp haft starka ordföranden som uppfattats som lite bullriga. Jag vill att den nya ledningen blir ett lag där vi täcker upp för varandra. Jag tror på lagarbete i övrigt också. Det är jätteviktigt att vi fortsätter med facklig organisering. Men vi behöver en flexibel modell som kan anpassas efter förutsättningarna ute på arbetsplatserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    28 juni, 2017

    Skandalerna har avlöst varandra i jämn ström inom förbundet. Inget tyder på att de skulle avta. Kongresserna är en teater, ett skådespel för de anställda, att visa upp sig,briljera,synas och skaffa sig kontakter uppåt eller säkra sina positioner.Det är tabu att nämna ett enda ord om korruptionen eller diskutera de verkliga förhållandena inom förbundet.

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.