Två hotfulla incidenter när han skulle leverera gods, har gjort Anders Nygren Forssling försiktig. ”Jag får inte råka illa ut. Två av mina barn har bara mig”, säger han. Fackkompisen Janne Kirkhaug har aldrig upplevt något bråk i Tjärna Ängar.
Close
Två hotfulla incidenter när han skulle leverera gods, har gjort Anders Nygren Forssling försiktig. ”Jag får inte råka illa ut. Två av mina barn har bara mig”, säger han. Fackkompisen Janne Kirkhaug har aldrig upplevt något bråk i Tjärna Ängar.
Close
Röster från Tjärna Ängar

”Jag var skiträdd!”

Chaufförer. Åkeriförarna Janne ”Kirre” Kirkhaug och Anders Nygren Forssling är kompisar genom facket. Kirre har kört mat till Tjärna centrum utan incidenter. Anders har råkat illa ut två gånger, men inte där.

Chaufförerna kommer till centrala Borlänge i fläckade arbetskläder. ”Gurkmasen” Kirre (från Västerås) har levererat grönsaker till Tjärna centrum tidiga morgnar.

– Men då är orosmomenten inte vakna. Vi är solo, men de som kör livsmedel för lastbilscentralen Maserfrakt till mataffären är alltid två. En som står och bevakar och en som kör in varorna.

Privat handlar Kirre bara i centrumet ibland, och hämtar paket.

– Jag har aldrig märkt av något bråk. Ungdomarna kan väl vara lite kaxiga men de har aldrig gjort mig något, säger han.

Två händelser har avskräckt Anders – inte från Tjärna Ängar utan bostadsområdet Jakobsgårdarna. Det ligger några kilometer från ”ängarna”, kallas Jax – och har också en hög andel nysvenskar. Så här berättar Anders:

– Jag och kollegan skulle lossa sex pall till en livsmedelsbutik vid Jaxtorget. De vägde väl en 700, 800 kilo styck. Vi behövde köra upp en bit på trottoaren för att komma intill, men en bil stod i vägen.

En polisbil dök upp och Anders bad om hjälp att be ägaren flytta bilen, bara en liten bit. Ett tiotal människor närmade sig, brydde sig inte om polisen.

– I stället plockade de upp mobilerna och kollade registreringsnumret på lastbilen. Till slut hade 50, 60 personer samlats kring oss. Stämningen var hotfull. Nu, Krille, drar vi sista pallen sen sticker vi, sa jag till kollegan.

Sagt och gjort.

– Jag var skiträdd, säger Anders och stryker av sig mössan.

Den andra incidenten inträffade vid samma torg, men en annan affär. Anders och kollegan skulle leverera åtta ton ris genom en ”jättesmal öppning”.

– Det kommer aldrig att gå, sa jag till tjejen som jobbade. Hon ringde ägaren.

Han kom med en man i sällskap och gjorde klart: Trångt eller ej. Riset ska längst in i butiken, beskriver Anders.

– Vi fick bära säckarna för hand, säkert ett ton ris. Det kändes väldigt olustigt, vi ville bara därifrån. Tänk om ett gäng samlats kring lastbilen när vi skulle vidare? Näe, jag vill fan inte åka till Jax mer. Hellre jobbar jag över fyra timmar.

Är dörren för liten så är dörren för liten, anmärker Kirre.

– Visst, vi hade kunnat ställa pallen där och dra, men vad hade hänt då? Vi tog inte den risken, säger Anders.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?