Lastbilschauffören Rosanna ”Rozzy” Johansson filar på en hemlig roman och är mästare på åkar-morfars smörgåstårta. ”Jag låg i mammas mage när hon körde lastbil”, säger hon. Rosannas krönika finns på queenoftheroad.se.
Close
Lastbilschauffören Rosanna ”Rozzy” Johansson filar på en hemlig roman och är mästare på åkar-morfars smörgåstårta. ”Jag låg i mammas mage när hon körde lastbil”, säger hon. Rosannas krönika finns på queenoftheroad.se.
Close

”Jag vet hur lätt en olycka händer”

Månadens medlem. ”Ena stunden sitter jag och kör, i nästa ligger jag och hela ekipaget upp och ner.” Lastbilschauffören Rosanna Johansson klämdes fast under hytten och tänkte: ”Shit, där rök både jobbet och kortet!” I dag kör hon igen och drömmer om att bli författare.

Största skräcken den där vårdagen 2013, när Rozzy låg fastnaglad under lastbilshytten, var att hon skulle bli amputerad och aldrig kunna köra lastbil mer. Hon som satte sina flickfötter direkt i morfar åkares fotspår och fick yrket i blodet, via modersmjölken.

– Känslan när jag låg där på marken var hur naken jag var och hur pinsamt det var. Jag hade misslyckats och hela världen kunde se mig, utbrister Rosanna.

Vi träffas hemma i huset som hon hyr, några mil utanför Nynäshamn. Jag har läst Rosannas krönika på Queen of the road, en webbsajt för kvinnliga chaufförer. Hon skriver väl och det visar sig att hon när författardrömmar. Rosanna är frikostig med dikter, tankar och ilskor på nätet, blir sporrad när andra delar dem vidare. Det visar ju att hon nått fram. Hon ruvar också på en nästan färdigskriven roman. Den har hon filat på i åtta år.

– Vad boken handlar om vill jag inte säga. Det har jag inte berättat för någon, säger Rosanna när hon visar in i hemmet.

Katten Melody far som ett spjut ut ur det chockrosa sovrummet med himmelssäng och in i vardagsrummet. Det går helt i svart. På väggen lyser Imse vimse spindel-sången på tapeten, en lampa snurrar och larmar högljutt.

– Ett loppisfynd, säger Rosanna med ett skratt. Jag får stänga av den. Det rosa och det svarta rummet symboliserar nog olika sidor hos mig, det ljusa, kvinnliga och det mörka. Upplevelser jag bär på.

Men låt oss gå tillbaka till den olycksaliga dagen den 6 mars, tjugo i tio på förmiddagen. Egentligen var det en ljus, solig dag med flyt och gott väglag. Rosanna hade levererat alla lass i tid och just rapporterat till chefen.

– Jag krypkör in i en rondell när jag plötsligt känner hur hela ekipaget lutar och välter. Utan en chans att få stopp på bilen kastas jag mot passagerarplatsen.

Rosanna ligger fast – med armen i ett skruvstäd under lastbilshytten. Helt krossad, bara att amputera, tänker hon. Fast mest av allt oroar hon sig för vad chefen ska säga. Han kommer att sparka henne och polisen dra in hennes körkort.

Blottad inför hela världen upplever Rosanna en smärta hon aldrig känt och aldrig ska glömma. Den ska förändra henne. På kirurgmottagningen blir hon en mirakel-maskot, när läkarna lyckas plåstra ihop och rädda hennes högra arm. Där slingrar sig nu en tatuering med två ansikten ovanför ärren. Chefen dyker upp på sjukhuset och hon får behålla både jobb och kort.

– Efter skräckupplevelsen har jag fått ännu mer respekt och tar det alltid försiktigt på vägen. Jag vet hur lätt en olycka kan hända, som man inte rår över. Att man inte kan ta livet för givet.

Orsaken till olyckan är inte helt klar. Men utslitna bromsar på släpet, troligtvis fel- och snedlastade containrar, liksom hal olja i en felbyggd rondell spelade in.

Rosanna deltar oftast i Facebook-gruppen Queen of the road. Där delar kvinnliga förare med sig av erfarenheter, ger tips och råd. Det är helt annorlunda än i andra råa grupper med hånande och dömande tilltal, tycker hon.

– Den hårda tonen beror nog på osäkerhet och avundsjuka. Man försöker trycka ner andra som har något man själv vill ha. Det vore bra att fråga sig vad det är.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.