Lastbilschauffören Rosanna ”Rozzy” Johansson filar på en hemlig roman och är mästare på åkar-morfars smörgåstårta. ”Jag låg i mammas mage när hon körde lastbil”, säger hon. Rosannas krönika finns på queenoftheroad.se.
Close
Lastbilschauffören Rosanna ”Rozzy” Johansson filar på en hemlig roman och är mästare på åkar-morfars smörgåstårta. ”Jag låg i mammas mage när hon körde lastbil”, säger hon. Rosannas krönika finns på queenoftheroad.se.
Close

”Jag vet hur lätt en olycka händer”

Månadens medlem. ”Ena stunden sitter jag och kör, i nästa ligger jag och hela ekipaget upp och ner.” Lastbilschauffören Rosanna Johansson klämdes fast under hytten och tänkte: ”Shit, där rök både jobbet och kortet!” I dag kör hon igen och drömmer om att bli författare.

Största skräcken den där vårdagen 2013, när Rozzy låg fastnaglad under lastbilshytten, var att hon skulle bli amputerad och aldrig kunna köra lastbil mer. Hon som satte sina flickfötter direkt i morfar åkares fotspår och fick yrket i blodet, via modersmjölken.

– Känslan när jag låg där på marken var hur naken jag var och hur pinsamt det var. Jag hade misslyckats och hela världen kunde se mig, utbrister Rosanna.

Vi träffas hemma i huset som hon hyr, några mil utanför Nynäshamn. Jag har läst Rosannas krönika på Queen of the road, en webbsajt för kvinnliga chaufförer. Hon skriver väl och det visar sig att hon när författardrömmar. Rosanna är frikostig med dikter, tankar och ilskor på nätet, blir sporrad när andra delar dem vidare. Det visar ju att hon nått fram. Hon ruvar också på en nästan färdigskriven roman. Den har hon filat på i åtta år.

– Vad boken handlar om vill jag inte säga. Det har jag inte berättat för någon, säger Rosanna när hon visar in i hemmet.

Katten Melody far som ett spjut ut ur det chockrosa sovrummet med himmelssäng och in i vardagsrummet. Det går helt i svart. På väggen lyser Imse vimse spindel-sången på tapeten, en lampa snurrar och larmar högljutt.

– Ett loppisfynd, säger Rosanna med ett skratt. Jag får stänga av den. Det rosa och det svarta rummet symboliserar nog olika sidor hos mig, det ljusa, kvinnliga och det mörka. Upplevelser jag bär på.

Men låt oss gå tillbaka till den olycksaliga dagen den 6 mars, tjugo i tio på förmiddagen. Egentligen var det en ljus, solig dag med flyt och gott väglag. Rosanna hade levererat alla lass i tid och just rapporterat till chefen.

– Jag krypkör in i en rondell när jag plötsligt känner hur hela ekipaget lutar och välter. Utan en chans att få stopp på bilen kastas jag mot passagerarplatsen.

Rosanna ligger fast – med armen i ett skruvstäd under lastbilshytten. Helt krossad, bara att amputera, tänker hon. Fast mest av allt oroar hon sig för vad chefen ska säga. Han kommer att sparka henne och polisen dra in hennes körkort.

Blottad inför hela världen upplever Rosanna en smärta hon aldrig känt och aldrig ska glömma. Den ska förändra henne. På kirurgmottagningen blir hon en mirakel-maskot, när läkarna lyckas plåstra ihop och rädda hennes högra arm. Där slingrar sig nu en tatuering med två ansikten ovanför ärren. Chefen dyker upp på sjukhuset och hon får behålla både jobb och kort.

– Efter skräckupplevelsen har jag fått ännu mer respekt och tar det alltid försiktigt på vägen. Jag vet hur lätt en olycka kan hända, som man inte rår över. Att man inte kan ta livet för givet.

Orsaken till olyckan är inte helt klar. Men utslitna bromsar på släpet, troligtvis fel- och snedlastade containrar, liksom hal olja i en felbyggd rondell spelade in.

Rosanna deltar oftast i Facebook-gruppen Queen of the road. Där delar kvinnliga förare med sig av erfarenheter, ger tips och råd. Det är helt annorlunda än i andra råa grupper med hånande och dömande tilltal, tycker hon.

– Den hårda tonen beror nog på osäkerhet och avundsjuka. Man försöker trycka ner andra som har något man själv vill ha. Det vore bra att fråga sig vad det är.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.