”Jag vill inte förbjuda egenföretagare”
En parlamentarisk utredning är nu klar och visar att den så kallade holländska modellen inom åkerinäringen fungerar väl och ska behållas. Ändå är den svenska infrastrukturministern lika kallsinnig till att införa systemet i Sverige.
– Så vitt Näringsdepartementet känner till så pågår fortfarande analys av de aktuella reglerna inom motsvarigheten till Nederländernas regeringskansli, vidhåller infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).
Den holländska modellen innebär att chaufförer ska vara anställda direkt av det företag de arbetar för och att de ska köra åkeriets bilar. I en tidigare artikel i Transportarbetaren framgår att utvärderingen av Hollands modell är avslutad. Elmsäter-Svärds nederländska motsvarighet, liberala transportministern Melanie Schultz van Hagen, har dragit slutsatsen att systemet fungerar och ska behållas.
I ett brev till parlamentets ordförande framför van Hagen att om kravet på direkt anställning i åkeriet, som huvudprincip, stryks så kommer det att leda till ” en ökning av antalet egenföretagare och därmed en större flexibilitet i sektorn”. Ministern konstaterar att ett större antal egenföretagare skulle ”öka trycket på arbetsförhållandena och på kollektivavtalen inom godstransporterna”.
Nederländernas transportminister ser därför en risk att fler chaufförer skulle anlitas, som inte får lön enligt kollektivavtal. Därmed blir konkurrensen mellan åkerier, som följer avtalen och de som inte gör det, ojämlik.
Hittills har Elmsäter-Svärd, i både artiklar och riksdagsdebatter, avvisat holländarnas system för att förhindra dumpning av löner och villkor i transportsektorn. Är ministern beredd att ompröva sin ståndpunkt, efter resultatet av grannlandets utvärdering? Kan hon tänka sig att införa en svensk variant, med striktare regler för branschen? Förslaget framfördes av riksdagsmannen Monica Green (S) vid en stor lastbilsdemonstration i Göteborg i helgen?
Infrastrukturministern svar, via mejl, är fortsatt nej:
– Bättre efterlevnad av regler, tydligare uppföljning, bättre kontroller och utvärdering av F-skattsedlar är några av alla saker regeringen redan arbetar för. Men vad gäller den så kallade holländska modellen så strider den mot vår svenska modell, bland annat genom lagstiftad minimilön, och det kommer jag inte att arbeta för.
Är hon öppen för en diskussion, efter den holländska ministerns synpunkter?
– Nej, varför skulle Sverige försvåra för egenföretagandet inom åkerinäringen? Flertalet svenska åkare är egenföretagare och gör ett utmärkt arbete. Hollands modell skulle förbjuda för egenföretagare inom åkeribranschen, svarar Catharina Elmsäter-Svärd.
Inom Nederländernas åkerinäring är huvudregeln att förarna ska anställas direkt av åkaren och köra bolagets fordon. Vissa undantag från detta kan göras, men de är också reglerade och omfattar åkeriägare med en bil, som kör sin bil själva, så kallade enbilsåkare.
En rad åkerier och chaufförer, som varken betalat skatt eller sociala avgifter, eftertaxeras nu på miljonbelopp av svenska Skatteverket. F-skattsedlar från andra länder gäller inte i Sverige, bara svenska, konstaterar myndigheten som fortsätter med sin omfattande granskning av transportsektorn.
Kan ministern tänka sig att strama åt regelverket för F-skattsedlar och återgå till tidigare förhållanden. Då krävdes fler uppdragsgivare än en för att få betala F-skatt?
– Finansdepartementet arbetar på att ta fram ett uppdrag för att utvärdera F-skattsedeln. Detta för att följa upp bland annat effekter på arbetstagarens ställning, företagens villkor och arbetsmarknaden, förklarar Catharina Elmsäter-Svärd.
Hur reagerar hon över lördagens demonstration i Göteborg med 33 lastbilar och cirka 300 deltagare? Där protesterade åkare och chaufförer gemensamt mot fusket de upplever inom åkeribranschen.
– Det är förstås aldrig acceptabelt om seriösa näringsidkare får lida för att andra fuskar. Jag tycker det är bra och viktigt att både åkare och transportköpare står upp för detta. Regeringen vill också se en effektivisering av kontroll och tillsyn av regelefterlevnaden, oavsett nationalitet på åkeri eller förare. En väl fungerande transportmarknad är en förutsättning för svensk handel.