”Jag vill inte förbjuda egenföretagare”

En parlamentarisk utredning är nu klar och visar att den så kallade holländska modellen inom åkerinäringen fungerar väl och ska behållas. Ändå är den svenska infrastrukturministern lika kallsinnig till att införa systemet i Sverige.

– Så vitt Näringsdepartementet känner till så pågår fortfarande analys av de aktuella reglerna inom motsvarigheten till Nederländernas regeringskansli, vidhåller infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Den holländska modellen innebär att chaufförer ska vara anställda direkt av det företag de arbetar för och att de ska köra åkeriets bilar. I en tidigare artikel i Transportarbetaren framgår att utvärderingen av Hollands modell är avslutad. Elmsäter-Svärds nederländska motsvarighet, liberala transportministern Melanie Schultz van Hagen, har dragit slutsatsen att systemet fungerar och ska behållas.

I ett brev till parlamentets ordförande framför van Hagen att om kravet på direkt anställning i åkeriet, som huvudprincip, stryks så kommer det att leda till ” en ökning av antalet egenföretagare och därmed en större flexibilitet i sektorn”. Ministern konstaterar att ett större antal egenföretagare skulle ”öka trycket på arbetsförhållandena och på kollektivavtalen inom godstransporterna”.

Nederländernas transportminister ser därför en risk att fler chaufförer skulle anlitas, som inte får lön enligt kollektivavtal. Därmed blir konkurrensen mellan åkerier, som följer avtalen och de som inte gör det, ojämlik.

Hittills har Elmsäter-Svärd, i både artiklar och riksdagsdebatter, avvisat holländarnas system för att förhindra dumpning av löner och villkor i transportsektorn. Är ministern beredd att ompröva sin ståndpunkt, efter resultatet av grannlandets utvärdering? Kan hon tänka sig att införa en svensk variant, med striktare regler för branschen? Förslaget framfördes av riksdagsmannen Monica Green (S) vid en stor lastbilsdemonstration i Göteborg i helgen?

Infrastrukturministern svar, via mejl, är fortsatt nej:

– Bättre efterlevnad av regler, tydligare uppföljning, bättre kontroller och utvärdering av F-skattsedlar är några av alla saker regeringen redan arbetar för. Men vad gäller den så kallade holländska modellen så strider den mot vår svenska modell, bland annat genom lagstiftad minimilön, och det kommer jag inte att arbeta för.

Är hon öppen för en diskussion, efter den holländska ministerns synpunkter?

– Nej, varför skulle Sverige försvåra för egenföretagandet inom åkerinäringen? Flertalet svenska åkare är egenföretagare och gör ett utmärkt arbete. Hollands modell skulle förbjuda för egenföretagare inom åkeribranschen, svarar Catharina Elmsäter-Svärd.

Inom Nederländernas åkerinäring är huvudregeln att förarna ska anställas direkt av åkaren och köra bolagets fordon. Vissa undantag från detta kan göras, men de är också reglerade och omfattar åkeriägare med en bil, som kör sin bil själva, så kallade enbilsåkare.

En rad åkerier och chaufförer, som varken betalat skatt eller sociala avgifter, eftertaxeras nu på miljonbelopp av svenska Skatteverket. F-skattsedlar från andra länder gäller inte i Sverige, bara svenska, konstaterar myndigheten som fortsätter med sin omfattande granskning av transportsektorn.

Kan ministern tänka sig att strama åt regelverket för F-skattsedlar och återgå till tidigare förhållanden. Då krävdes fler uppdragsgivare än en för att få betala F-skatt?

– Finansdepartementet arbetar på att ta fram ett uppdrag för att utvärdera F-skattsedeln. Detta för att följa upp bland annat effekter på arbetstagarens ställning, företagens villkor och arbetsmarknaden, förklarar Catharina Elmsäter-Svärd.

Hur reagerar hon över lördagens demonstration i Göteborg med 33 lastbilar och cirka 300 deltagare? Där protesterade åkare och chaufförer gemensamt mot fusket de upplever inom åkeribranschen.

– Det är förstås aldrig acceptabelt om seriösa näringsidkare får lida för att andra fuskar. Jag tycker det är bra och viktigt att både åkare och transportköpare står upp för detta. Regeringen vill också se en effektivisering av kontroll och tillsyn av regelefterlevnaden, oavsett nationalitet på åkeri eller förare. En väl fungerande transportmarknad är en förutsättning för svensk handel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.